הקצין שנפל בעזה נאבק בחוק הלאום: "מי יהיה החלל הראשון סוג ב'?"

פרשננו אלון בן דוד שוחח עם סא"ל מחמוד ח'יר א-דין שבועות בודדים לפני שנהרג בפעולה החשאית בעזה, ושמע ממנו על התסכול מחוק הלאום - שא-דין היה מהפעילים הבולטים נגדו. בינתיים, המאבק על החוק מעורר שוב קרב בממשלה בין השר גנץ, שטוען כי הוא ניסה לקדם את הנושא במשך ארבע מערכות בחירות - לבין השר ליברמן, שטען היום כי "זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד"

זמן צפייה: 07:23

שעות אחרי שהותרה לפרסום זהותו של סגן-אלוף מחמוד ח'יר א-דין, שנפל לפני שלוש שנים וחצי בפעולה חשאית ברצועת עזה, נודע כי הקצין, שלאחר נופלו הוענק לו ציון לשבח על-ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי על פועלו במבצע, היה מהמתנגדים הבולטים לחוק הלאום. הערב (ראשון) במהדורה המרכזית חשף פרשננו אלון בן דוד את דבר היכרותו עם הקצין שנהרג: "שבועות לפני מותו, בשיחה האחרונה בינינו, הוא אמר לי: 'אני מחכה לראות מי יהיה החלל הראשון סוג ב?'. לצערנו, זה היה הוא".

"נסיבות ההיכרות שלנו היו על רקע חוק הלאום", הוסיף בן דוד. "מחמוד וחבריו קראו לי לשולחן, צירפו אותי אליהם ואמרו: מאז ומתמיד שירתנו באהבה ומכל הלב בצבא של מדינה שידענו שהיא מדינה יהודית. היינו מוכנים להקריב אפילו את חיינו עבור המדינה הזו, אבל כשמחוקקים חוק שאין בו שום דבר זולת תקיעת אצבע בעין שלנו, כלומר אומרים שאין לנו חלק במדינה הזו - עבורנו זה עלבון אישי".

בתוך כך, הקרב הפוליטי על חוק הלאום התחדש: שר הביטחון בני גנץ טוען כי הנושא "נגנב" ממנו על-ידי שר האוצר אביגדור ליברמן ומרצ. גנץ טוען כי זוהי האג'נדה שהוא מקדם כבר ארבע מערכות בחירות, וכן כי גם לפני כמה חודשים הוא הגיע עם הנושא לבנט וראשי הקואליציה בבקשה לקדם את הנושא - אך נתקל בסירוב שכן נאמר לו כי הקואליציה גם כך תלויה על בלימה.

מחמוד ח'יר אל-דין קצין צה''ל נהרג חאן יונס רצועת עזה 2018
נאבק בחוק הלאום. מחמוד ח'ירר אל-דין

ליברמן אמר היום: "ישנה סתירה מובהקת בין חוק הלאום בגרסתו הנוכחית לכל דברי השבח לגיבור ישראל, סא"ל מחמוד ח'יר אל-דין ז"ל ולעוד רבים וטובים שנפלו למען המדינה. זו ההזדמנות לתקן את חוק הלאום ולקבע את מגילת העצמאות כחוק יסוד. אני קורא גם לאופוזיציה וגם לקואליציה לחשב מסלול מחדש ובמקום להסתפק במילים כמו 'אחים לנשק' לחברה הדרוזית, לעשות את הנדרש".

ח'יר אל-דין, בן 41 בנופלו, היה בן בכור להוריו אחמד ונזירה והיה נשוי לנאהד ואב לשני בנים. הוא שירת כקצין, לוחם וכמפקד במערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין. הוא נפל באותה פעילות מבצעית מיוחדת של יחידתו ברצועת עזה לאחר שהכוח נחשף ע"י אנשי חמאס בחאן יונס. לאחר מותו הוענק ציון לשבח ע"י הרמטכ"ל אביב כוכבי על פועלו במבצע. התחקיר הצה"לי קבע כי ח'יר אל-דין נהרג בשוגג מירי חברו לכוח.

ראש אגף המודיעין בצה"ל, האלוף אהרון חליוה, סיפר בשיחה עם הכתבים הצבאיים כי הגיעו למסקנה שאין מניעה ביטחונית מלפרסם את שמו של ח'יר אל-דין. "זה מגיע לו, למשפחתו ולילדיו", אמר האלוף חליוה. "הוא היה גיבור ממבצעים רבים שתרמו לביטחון ישראל. תיאמנו את החשיפה עם המשפחה". חליוה סיפר על ההחלטה לפרסם את השם. "זה כחודשיים קיימתי דיון והגעתי להמלצה לפרסם את השם בהידברות עם המשפחה. ישבנו עם האלמנה וההורים. המשפחה ביקשה להרחיק את זה מיום הזיכרון. יש מכלול שלם של שיקולים כולל בחינת התנהלות האויב".

ראש הממשלה נפתלי בנט ספד הבוקר לסא"ל אל-דין: "עברו שלוש וחצי שנים מאז שסגן אלוף מחמוד חיר אל-דין ז"ל נפל בקרב במבצע סודי בחאן יונס, ורק עכשיו מותר לנו לגלות את שמו ולהודות לו על תרומתו ומסירותו לביטחון המדינה".

"‏מחמוד ז"ל היה לוחם בסיירת צנחנים ואחר כך צמח בשורות הצבא להיות סגן אלוף במערך המבצעים המיוחדים של צה"ל", הוסיף בנט, "גיבור ישראל שעוטר לאחר מותו בצל"ש הרמטכ"ל. ספדתי לו בהלוויתו וכעת יש זכות לעם ישראל להכיר אותו, את שמו ואת פניו של גיבור ישראל, סגן אלוף מחמוד חיר אל-דין, בגלוי. ‏הוא הותיר אחריו אלמנה, נאהד הנפלאה, ושני יתומים. ‏יהי זכרו ברוך".

מחמוד ח'יר אל-דין קצין צה''ל נהרג חאן יונס עזה 2018 עם אשתו
ח'יר אל-דין עם אשתו

מהפנימייה הצבאית ועד הפעילות המבצעית החשאית

כחצי שנה לאחר שנהרג בעזה, חדשות 13 ליוו את האנשים שגדלו עם הקצין המוכשר. כנער נכנס ח'יר אל-דין בשערי הפנימייה הצבאית בחיפה, לאחר שאביו רצה שיזכה בחינוך טוב יותר ושם, למד לשאוף להכי גבוה שאפשר. "זו תקופה מטורפת של התבגרות, שהדברים שקורים לך פה נחרטים", אמר אמיר, חברו של מחמוד לפנימייה. עם סיום התיכון התגייס מחמוד לסיירת הצנחנים. שחר, חברו לסיירת, אמר: "הוא הגיע מורעל, הוא כל הזמן דיבר על לצאת לקצונה. הוא יצא לקצונה יחסית מאוחר והוא וכל הזמן חיפש את זה. זאת הייתה בשבילו שליחות".

לאחר שסיים את הקורס בבה"ד 1 בהצטיינות, נשאר להדרכה - ואז הגיעה שיחת הטלפון מהיחידה המיוחדת ששינתה את חייו. הוא עשה את צעדיו הראשונים אל תוך עולם הצללים ונבלע בו, תוך זמן קצר ועל אף גילו הצעיר, מחמוד התבלט כאחד המוכשרים ביחידה. תוך כדי העיסוק התובעני שלו ביחידה, השלים ח'יר אל-דין שלושה תארים אקדמיים והחל לעסוק בפעילות התנדבותית, בין היתר, במסגרת תנועת "אחריי" שמכשירה נוער למנהיגות ולשירות משמעותי.

לפני אותה הפעילות שבה איבד את חייו, סיפרה נאהד, אלמנתו של מחמוד, כי היו לו חששות. "הוא לא היה רגוע וגם אני לא כמובן, הוא כנראה הרגיש שמשהו הולך לקרות. היו לו תחושות בקשר לצוות ולפעילות עצמה שעדיין לא מוכנים. באחד הימים הוא אמר לי שזו סכנת חיים, אז אמרתי לו בצחוק שיגיד להם 'אשתי לא מרשה לי לצאת'. הוא צחק ואמר שהוא חייב ומרגיש שהוא מחויב לכך, אבל לצערי התחושות שלו היו נכונות".

הפעולה אכן יצאה לדרך, וסא"ל חי'ר אל-דין יצא אליה בלב כבד. בליל 11 בנובמבר עצרו כאמור אנשי חמאס את רכבם של הלוחמים והחלו לתחקר אותם. במקום התפתח דין ודברים אל מול מפקד גדוד של חמאס, עד שהחלו חילופי אש. "הכוח שב כמעט כולו בשלום לארץ וזה קודם כל בזכות אנשים כמו סא"ל ח'יר אל-דין", אמר אז אלוף פיקוד דרום הרצי הלוי, שהיה מפקדו של מחמוד.

התחקיר קבע כי סא"ל מ', כמו גם הקצין הפצוע, נורו מאקדחו בעל משתיק הקול של סא"ל א', ממפקדי הכוח. התחקיר החמור והנוקב חשף פערים, שגיאות ותקלות בפעולה בחאן יונס, שהובילו לכך שהמבצע נכשל, המשימה לא הושלמה, סא"ל מ' נהרג, קצין נוסף נפצע והכוח נחשף.

בתחקיר נכתב כי נוהל הקרב לפעולה בחאן יונס וההכנות אליו נמשכו חודשים, ומטרת המשימה הייתה לבסס את המודיעין של צה"ל בעזה. למרות שמדובר בשטח הצפוף בעולם, וחרף הגדר המפרידה בין ישראל לעזה, הוחלט להכניס את לוחמי הכוח המיוחד לשטח.