"מודל למצוינות": סיפורו של סא"ל מ' - שנפל בפעולה חשאית בעזה

בנובמבר האחרון, נהרג הקצין הבכיר במהלך היתקלות עם אנשי חמאס בלב הרצועה. אלמנתו, חבריו ועמיתיו ליחידה - מספרים על התחנות בחייו ועל האיש שהיה. "תמיד היה עם חיוך - וככה נזכור אותו"

זמן צפייה: 19:59

בנובמבר האחרון, פעולה של יחידה מיוחדת של צה"ל שפעלה בלב רצועת בעזה נחשפה בידי חמאס, והובילה להיתקלות עם אנשי הארגון - שבה נהרג סגן אלוף מ'. סגן אלוף מ', הוא אחד משני החללים היחידים של צה"ל שזהותם נותרה עלומה, יחד עם עמנואל מורנו - אותו הכיר. נ', אלמנתו של מ', סיפרה כי "הילדים שאלו למה מצלמים מהגב, אז דיברנו על זה והסברתי להם למה אי אפשר להראות את הפנים שלנו, שזה כדי לשמור עליהם ועלינו כמשפחה".

כנער נכנס בשערי הפנימייה הצבאית בחיפה, לאחר שאביו רצה שיזכה בחינוך טוב יותר. ושם, למד לשאוף להכי גבוה שאפשר. "זו תקופה מטורפת של התבגרות, שהדברים שקורים לך פה נחרטים", אמר אמיר, חברו של מ' לפנימייה. עם סיום התיכון התגייס מ' לסיירת הצנחנים. שחר, חברו לסיירת, אמר: "הוא הגיע מורעל, הוא כל הזמן דיבר על לצאת לקצונה. הוא יצא לקצונה יחסית מאוחר והוא וכל הזמן חיפש את זה. זאת הייתה בשבילו שליחות".

סגן אלוף מ' עם חבריו ליחידה
סגן אלוף מ' עם חבריו ליחידה | צילום: החדשות 13

לאחר שסיים את הקורס בבה"ד 1 בהצטיינות, נשאר להדרכה - ואז הגיעה שיחת הטלפון מהיחידה המיוחדת ששינתה את חייו. הוא עשה את צעדיו הראשונים אל תוך עולם הצללים ונבלע בו, תוך זמן קצר ועל אף גילו הצעיר, מ' התבלט כאחד המוכשרים ביחידה. תוך כדי העיסוק התובעני שלו ביחידה, השלים מ' שלושה תארים אקדמיים והחל לעסוק בפעילות התנדבותית, בין היתר, במסגרת תנועת "אחריי" שמכשירה נוער למנהיגות ולשירות משמעותי.

לפני אותה הפעילות שבה איבד את חייו, סיפרה נ' אלמנתו של מ', כי היו לו חששות. "הוא לא היה רגוע וגם אני לא כמובן, הוא כנראה הרגיש שמשהו הולך לקרות. היו לו תחושות בקשר לצוות ולפעילות עצמה שעדיין לא מוכנים. באחד הימים הוא אמר לי שזו סכנת חיים, אז אמרתי לו בצחוק שיגיד להם 'אשתי לא מרשה לי לצאת'. הוא צחק ואמר שהוא חייב ומרגיש שהוא מחויב לכך, אבל לצערי התחושות שלו היו נכונות".

זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה"ל, סא"ל מ'
זירת ההיתקלות ברצועה שבה נהרג קצין צה''ל, סא''ל מ' | צילום: צילום: פלסטיני

הפעולה אכן יצאה לדרך, ו-מ' יצא אליה בלב כבד. בליל ה-11 בנובמבר עצרו כאמור אנשי חמאס את רכבם של הלוחמים והחלו לתחקר אותם. במקום התפתח דין ודברים אל מול מפקד גדוד של חמאס, עד שהחלו חילופי אש. "הכוח שב כמעט כולו בשלום לארץ וזה קודם כל בזכות אנשים כמו סגן אלוף מ'", אמר אלוף פיקוד דרום הרצי הלוי, שהיה מפקדו של מ'. "אני חושב שזה מדהים, כי אנחנו מכירים אנשים הרבה יותר אחרי שקורה דבר כזה. מסלול החיים שלו  הוא מודל למצוינות. בלימודים – מצוינות, במסלול הצבאי – מצוינות, בעולם המשפחתי – מצוינות, בכל מקום", הוסיף.  נ', אלמנתו של מ', סיפרה כי "כל החברים שלו סיפרו לי תמיד על החיוך שלו, חיוך גדול כזה, וככה אנחנו נמשיך לזכור אותו - עם החיוך".