המשטרה על ההפגנה בי-ם: "מזכירה הפיכה שבסופה השליט נשחט"

בערר של המשטרה על שחרור עצורים, נכתב כי "מדובר באירוע שכמותו לא נודע במדינה דמוקרטית". משפחות חלק מהחטופים המשתייכות ל"פורום תקווה": "דורשים מנתניהו לחזור למלחמה עצימה - עד חיסול חמאס. לא נקבל אנרכיזם"

זמן צפייה: 04:15

המשטרה הגישה היום (רביעי) ערר לבית המשפט המחוזי בירושלים על שחרורם ממעצר של חשודים שנעצרו אמש בהפגנות בירושלים. בערר נכתב, בין היתר, כי "מדובר באירוע שכמותו לא נודע במדינה דמוקרטית, ומזכיר תמונות מאירועים של הפיכה אלימה ברחוב במדינות דיקטטוריות בשנים האחרונות, שבסופן השליט הובל הכוח לרחוב אחרי שנפרצו כל המחסומים ונשחט לעיני כל או הוכה - והודח מתפקידו על-ידי המון זועם ואלים". עוד הוסיפה המשטרה: "כפי שאמר ראש שב"כ בהודעתו החריגה, בעקבות האירוע הזה - יש סכנה של ממש לפגיעה באישים מאובטחים, או במאבטחיהם".

גם המפכ"ל רנ"צ קובי שבתאי התייחס להפגנות שנערכו אתמול וטען כי המשטרה פועלת לשמר את חופש המחאה. עם זאת הדגיש: "אנו רואים בחומרה רבה את התפתחות האירועים אמש, בהם מספר רב של מפגינים הפרו את התנאים והתעמתו עם כוחות המשטרה". בהמשך דבריו הבטיח שבתאי כי המשטרה "תישאר גוף א-פוליטי", ואמר בפנייה לאזרחים: "גלו אחריות לאומית, להכיל את מגוון הדעות, למצוא דרכים לגשר ולאחות את הסדקים שבינינו".

בערער שהגישה, המשטרה התייחסה להודעת ראש השב"כ רונן בר בנושא ההפגנה שנערכה אמש, בה אמר כי "זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם", והוסיף כי "השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים, חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים. ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית".

ראש שב"כ רונן בר
ראש שב"כ רונן בר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתוך כך, חלק ממשפחות החטופים, המשתייכות ל"פורום תקווה", ערכו מסיבת עיתונאים - בה תקפו את ההפגנות אמש, בהן השתתפו חלק אחר ממשפחות החטופים. צביקה מור, אביו של איתן מור, שמוחזק בשבי חמאס כבר 180 ימים, אמר: "אנחנו לא מוכנים לקבל בזמן מלחמה שום פירוד ושום שבירה של כללי הדמוקרטיה. יש הבדל בין הפגנה לאנרכיזם. אנו פונים למשפחות החטופים האהובים שהצטרפו לאנרכיזם - המציאות הזאת מרחיקה אותנו מהחטופים".

"זה זמן מלחמה - אך כעת האויבים שלנו רואים את האזרחים מנסים להפוך ניידות משטרה", הוסיף מור. "באנו לקרוא למשפחות לחדול מזה, עכשיו אנחנו קולקטיב, אנחנו אגרוף ברזל חזק שמנצח את האויב. באנו לדרוש מראש הממשלה לחזור למלחמה עצימה, זהו המנוף העיקרי של מדינת ישראל - ומה שיחזיר אלינו את החטופים. מעל חודשיים העסק מדשדש. כשסינואר הרגיש את הטנקים מעל ראשו הוא בא לדבר".

טל גווילי, אמו של השוטר יס"מ רן גווילי שנלחם בעלומים ונחטף לרצועת עזה, תקפה את המחאות: "לא מסוגלת לראות את מה שקורה ברחובות ואת מה שעושים בהפגנות האלה. די כבר, הגזמתם עם ההפגנות האלה. 61 שוטרים נהרגו באוקטובר. זאת כפיות טובה, זה לא עוזר לנו - אתם טרמפיסטים עלינו".

דיצה אור, אימו של החטוף אבינתן אור, אמרה במסיבת העיתונאים: "אנחנו דורשים מנתניהו להמשיך את הלחץ המסיבי, המלחמתי, הכלכלי והפוליטי - עד שהחמאס יתן לנו עסקה של כולם בבת אחת עם כל החטופים. אנחנו כואבים מאוד, אך אנחנו לא שבורים - כיוון שעם הנצח יכול לנצח את המלחמה הזאת". אביו הוסיף: "המשפחות שמצטרפות להפגנות - אומללות. מנצלים אותם, כאילו זה יגרום לעסקה. נתניהו - תצא לרפיח ותמעך את חמאס".

עידן ברוך, אחיו של אוריאל ברוך, שלפני ימים הודיע צה"ל על מותו בשבי חמאס, תקף בחריפות את המוחים בעד החזרת החטופים: "שכל הארגונים ילכו לעזאזל - צריך לשבור להם את העצמות. הילדים שלנו הם לא הפקר. להורים שלי אין קבר לבכות - לא קברנו את אוריאל".

הפגנות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים בירושלים
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

בהפגנה שנערכה אמש נגד הממשלה ובדרישה להשבת החטופים מול הכנסת בירושלים, התפתחו עימותים בין מפגינים למשטרה - ושלושה נעצרו. במסגרת העצרת המרכזית עינב צנגאוקר, אמו של מתן שחטוף בעזה, ביקרה בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו - והאשימה אותו בניהול קמפיין נגד משפחות החטופים.

בפנייה לנתניהו אמרה: "מציעה לך להקשיב טוב טוב לדבריי, אתה הוא פרעה שממיט עלינו מכת בכורות. כשלת ועל ידך דמם של 1,400 נרצחים ו-240 חטופים. במשמרת שלך טיפחת וגידלת את חמאס". בהמשך אמרה: "בגללך בני מתן חטוף בשבי ומעונה שם זה עליך זו אשמתך". סמוך ל-21:00 החלו המוחים לצעוד לעבר בית הנשיא. שוטרים תועדו גוררים בכוח את אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר. חלק מהמוחים פרץ מחסומי משטרה סמוך למעון ראש הממשלה. המשטרה הזרימה כוחות גדולים למקום. מפגין השליך לפיד בוער על פרש משטרתי ונעצר.

[brightcove_iframe video_id='news-part-24242251' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: מפגין משליך לפיד בוער על פרש משטרתי בירושלים' poster='' kid='1_05o76zs1' duration='18']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404022156' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: שוטרים גוררים את אילה מצגר' poster='' kid='1_f3dube7y' duration='18']

השר בני גנץ התייחס גם הוא להפגנה, ואמר כי "אסור לנו לקבל אלימות משום צד, אסור לקבל התעלמות מהנחיות המשטרה ופריצת מחסומים כפי שראינו אתמול בלילה בירושלים". עוד הוסיף יו"ר המחנה הממלכתי: "עוצמתו של צה"ל ורוח הלוחמים הם חלק משמעותי ביכולתנו לנצח את המלחמה - אך אחדות העם היא המפתח לעתידנו. מחאה היא לגיטימית, הכאב גם הוא מובן, אבל על החוק וכללי המשחק חייבים לשמור".