המפכ"ל הורה לתחקר את התנהלות המשטרה בהלוויית העיתונאית

בתיאום עם השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, קובי שבתאי מינה צוות בדיקה שבראשו תעמוד תנ"צ אנה בן מרדכי, לקיום תחקיר על העימותים בין השוטרים למשתתפים בהלוויה. בר-לב: "הצוות יקיים תחקיר מקיף כדי להפיק לקחים מהאירוע"

Whatsapp Image 2022 05 13 At 1
מעצרים במהלך הלווייתה של שירין אבו עאקלה בירושלים | צילום: רויטרס

המפכ"ל קובי שבתאי הורה היום (שבת) להקים ועדה לבדיקת התנהלות השוטרים בהלוויית עיתונאית "אל-ג'זירה" שירין אבו עאקלה, שהובאה למנוחות אתמול בירושלים, לאחר התגובות הסוערות בעולם לעימותים בין השוטרים למשתתפים בהלוויה.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב מסר: "משטרת ישראל פעלה אתמול על מנת לאפשר קיום תקין של מסע ההלוויה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, בתיאום עם משפחתה ומתוך הבנה ברורה של רגישות ומורכבות האירוע. למרבה הצער, במהלך ההלוויה התפתחו מצד משתתפים בה אירועים אלימים קשים שדרדרו את המצב בשטח".

בר-לב הוסיף: "צוות הבדיקה שמינה בתאום עמי מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי, שבראשו תעמוד תת-ניצב אנה בן מרדכי - מפקדת עתירת ניסיון שמכירה את הזירה בה התקיימה ההלוויה - יקיים ביממה הקרובה תחקיר מקיף על מה שהתרחש במהלך ההלוויה, זאת כדי להפיק לקחים מהאירוע. לקחים אלו יוצגו למפכ"ל המשטרה ולאחר מכן לי".

קובי שבתאי עמר בר לב
השר עמר בר לב והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה/ נועם מוסקוביץ דוברות הכנסת

הלווייתה של אבו עאקלה התקיימה אתמול במזרח ירושלים, בנוכחות של מאות אנשים, ובמקום נרשמו עימותים אלימים, יידוי אבנים ונוכחות מוגברת של שוטרים במקום. ברקע ההלוויה התקיימה שביתה כללית במגזר הערבי בבירה, וסוחרים וחנויות נשארים סגורים.

באזור שער יפו נרשמו עימותים בין קבוצת צעירים יהודים שהגיעו עם דגלי ישראל לבין צעירים שחזרו מטקס ההלוויה. במהלך מסע ההלוויה כוחות הביטחון חסמו את שבילי הגישה באזור העיר העתיקה, ולא התאפשר למשתתפים לעבור.

Whatsapp Image 2022 05 13 At 1
מעצרים במהלך הלווייתה של שירין אבו עאקלה בירושלים | צילום: רויטרס

מועצת הביטחון של האו"ם גינתה הלילה את הריגתה של אבו עאקלה, ובהצהרה מהמועצה נמסר כי האו"ם קורא ל"חקירה מיידית, יסודית, שקופה וללא משוא פנים של נסיבות הריגתה". נציבות האו"ם לזכויות אדם קראה גם היא לחקירה יסודית ועצמאית של מותה של אבו עאקלה, ושם נטען כי הריגתה עלולה להוות פשע מלחמה.

Vlrxkk
העיתונאית שירין אבו עאקלה

כזכור, העיתונאית הוותיקה נהרגה נהרגה ביום רביעי במהלך עימותים בין כוחות צה"ל לחמושים פלסטינים. באל-ג'זירה האשימו: "העיתונאית נהרגה מאש צלף ישראלי". בצה"ל ביקשו לערוך חקירה משותפת של האירוע, אך לא זכו לשיתוף פעולה בנושא.