פיגוע בערב שבת: 7 נרצחים מירי מחוץ לבית כנסת בירושלים

מחבל בן 21, תושב מזרח ירושלים, פתח בירי מחוץ לבית כנסת בשכונת נווה יעקב בצפון הבירה ורצח 7 אזרחים. 3 נוספים נפצעו בדרגות שונות, ביניהם נער בן 15 וצעיר בן 24 במצב קשה. המחבל נוטרל בידי שוטר ומתנדב שהגיעו למקום. רה"מ נתניהו והשר בן גביר הגיעו לזירה

זמן צפייה: 03:58

פיגוע בערב שבת: שבעה בני אדם נרצחו הערב (שישי) בפיגוע ירי לעבר מתפללים שיצאו מבית הכנסת "עטרת אברהם" בשכונת נווה יעקב שבצפון ירושלים, ולעבר עוברי אורח ששהו במקום. שלושה נוספים נפצעו, בהם נער בן 15 וצעיר בן 25 שנמצאים בניתוח, ואישה נוספת שפונתה במצב בינוני. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיעו לזירה.

חמישה מהנפגעים בפיגוע מתו במקום - בהם ארבעה גברים, שניים מהם בשנות ה-50 וה-60 לחייהם ושניים נוספים בשנות ה-20 לחייהם, וכן נהרגה אישה כבת 60. חמישה פצועים נוספים פונו על ידי מד"א לבתי החולים הדסה הר הצופים ושערי צדק, בהם גבר כבן 30 ואישה כבת 70 במצב אנוש שמותם נקבע בבית החולים. הפצועים הנוספים הם נער בן 15 שנמצא במצב בינוני עד קשה, צעיר בן 24 במצב קשה ואישה כבת 60 במצב בינוני.

הרכב שככל הנראה שימש את המחבלים
הרכב שלפי החשד שימש את המחבל | צילום: דוברות המשטרה

המחבל הוא עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים ללא רקע ביטחוני. הוא יצא מרכב טויוטה בצבע לבן בשעה 20:13, פתח בירי מטווח קצר לעבר יוצאי בית הכנסת והמשיך ללכת ברחוב ולירות בעוברי אורח. כוחות משטרה הוזעקו למקום, כאשר שוטר סיור ומתנדב משטרה הבחינו ברכב שבו המחבל כמה מאות מטרים מהזירה, כשהוא נוסע בפראות. שוטר נוסף הצטרף אליהם, והם ביצעו אחריו מרדף רכוב ורגלי. לאחר חילופי אש, המחבל נוטרל ובהמשך נקבע מותו.

המחבל, עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים
המחבל, עלקם חיירי, בן 21 ממזרח ירושלים

מחקירה ראשונית של זהות המחבל עולה כי הוא ביצע את הפיגוע לבדו. בסמוך אליו נמצא אקדח טעון עם מחסניות ותחמושת. במסגרת חקירת הפיגוע של ימ"ר ירושלים יחד עם שב"כ, הוריו של המחבל נעצרו לחקירה. דובר חמאס, חאזם קאסם, אמר הערב: "הפיגוע בירושלים הוא תגובה טבעית על הפשע של ישראל בג'נין".

Whatsapp Image 2023 01 27 At 2
ראש הממשלה נתניהו בזירת הפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

השר בן גביר בזירת הפיגוע
השר בן גביר בזירת הפיגוע | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש הממשלה קיבל כל העת עדכונים שוטפים על הפיגוע הקשה והוא צפוי לכנס בזמן הקרוב הערכת מצב ביטחונית. שר הביטחון יואב גלנט, שנמצא בארצות הברית, קיצר את שהייתו שם וצפוי גם הוא לקיים הערכת מצב מיוחדת יחד עם הרמטכ"ל, ראש השב"כ וגורמי ביטחון נוספים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301272228' autoplay='0' credit='' desc='המפכ"ל שבתאי ירושלים ומפקד מחוז י-ם ניצב דורון תורג′מן בזירת הפיגוע' poster='' kid='1_wuoxzscu' duration='']

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, שהגיע לזירה, התייחס לאירוע: "מדובר בפיגוע קשה ומורכב עם מספר רב נפגעים. אנחנו מקיימים כרגע סריקות באזור כדי לשלול את האפשרות שיש עוד מעורבים שמסתובבים חופשי. המחבל נוטרל על ידי שוטר ומנדב של משטרת ישראל, הם מנעו פיגוע גדול יותר. זה אחד הפיגועים הקשים שנתקלנו בו בשנים האחרונות".

לדבריו, "המחבל הגיע והתחיל לירות בכל מי שנקרא לדרכו. בשלב מסוים, הוא חזר לרכבו והתרחק 300 מטרים מהזירה. מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן הוסיף: "המפגע היה בזירה לבדו, נבדק אם היו סייענים. השוטרים נתקלו בו ליד בית חנינא ונטרלו אותו. אנו חוקרים להבין מה קרה".

Whatsapp Image 2023 01 27 At 2
האקדח ששימש את המחבל | צילום: דוברות המשטרה

עדי ראייה סיפרו על זירה קשה ואירוע חריג שלא נראה שנים רבות. פראמדיקית מד"א נוי שדה סיפרה: "כשהגענו למקום ראינו מספר פצועים שוכבים. על אי תנועה בשדרה ראינו גבר כבן 30 מחוסר הכרה עם מספר פצעי ירי. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות ופינינו אותו תוך כדי פעולות החייאה לבית החולים ולצערנו הרופאים קבעו את מותו".

בהכנת הידיעה השתתפו אלון בן דוד, אור הלר, ישי פורת, יוסי אלי, הילה אלרואי, חזי סימנטוב, רן מאיר, אלי  סניור, סיון אלקלק ורוני שצ'וצ'ינסקי