החיילים שנעצרו הובאו לבית הדין בבית ליד; אבטחה מוגברת הפצ"רית

בבסיס בית ליד מובאים תשעת החיילים שנעצרו בחשד להתעללות במחבל לדיון בהארכת מעצרם. החשוד המרכזי מכחיש: "המחבל התפרע לאחר שהגיע ממחנה עופר". הסנגוריה הצבאית: החיילים החשודים מכחישים את הטענות להתעללות. בצה"ל נערכים לחידוש המהומות

זמן צפייה: 01:45

ביום שאחרי המהומות בשדה תימן, שהובילו לאובדן שליטה חסר תקדים כשמאות מתפרעים פרצו לבסיס בית ליד והתעמתו עם חיילים ושוטרים - הובאו אחר הצהריים (שלישי) תשעת החיילים החשודים בהתעללות במחבל לדיון בהארכת מעצרם. סעיפי החשד: התעללות בנסיבות מחמירות, מעשה סדום בנסיבות אינוס והתנהגות שאינה הולמת. בצה"ל נערכים לחידוש המהומות. בידי החוקרים ראיות משמעותיות נוספות שאינן קשורות לעדות המחבל. מצ"ח מבקשת להאריך עד יום ראשון את מעצרם.

כמו כן, בהמשך לבקשת הסנגוריה הצבאית, בית הדין הצבאי הורה לאסור את פרסום שמם ופרטיהם של החיילים החשודים בפרשה למשך שבועיים, "על מנת לשמור על ביטחונם". בנוסף, בעקבות הסתה נגד הפצ"רית, תוגברה האבטחה סביבה.  אמש גינו בצה"ל את האירוע החמור, וטענו כי מדובר ב"פגיעה בביטחון המדינה".

מפגינים בבית ליד
מפגינים בבית ליד | צילום: חן לאופולד, פלאש 90

"בצה"ל יש פקודות, כללים וחוקים וצריך לעמוד בהם", אמרו בכירים בצבא. "בשדה הקרב, כשנתקלים במחבלים, המשימה היא להרוג אותם - אך מהרגע שהמחבל שבוי יש פקודות, חוקים וכללים. בשדה תימן יש פקודות".

לפי ארגון "חוננו", שעורכי דין מטעמו מייצגים חלק מהחיילים שנעצרו, הלוחמים החשודים טענו כי המחבל הגיע מכלא עופר לשדה תימן כשהוא כבר פצוע בפי הטבעת, וכי להם אין שום קשר לאירוע. אחד מהחשודים, רב-סרן במיל', טען כי המחבל התפרע בבדיקה והשתולל לאחר שהגיע לבסיס.

כאמור, הסנגוריה הצבאית הגישה בקשה לאסור לפרסום את שמותיהם ופרטיהם של החיילים החשודים, מטעמי ביטחון אישי. בסנגוריה התקבלה חוות דעת מקצועית של קצין בכיר מאגף המבצעים בצה"ל, אשר צורפה לבקשה ומצביעה על הטעמים לבקשה. אנשי המילואים החשודים, המיוצגים על-ידי הסנגוריה הצבאית מכחישים את החשדות.

בתוך כך, ברקע דיווחים על כך שהמשטרה קיבלה משב"כ התרעה על הפריצה אמש לבסיס בית ליד - הבהירו במשטרה כי הפריצה הייתה מנקודה אחרת שעליה לא התקבלה התרעה: "משטרת ישראל נערכה בכוחות מתוגברים טרם קבלת ההתרעה על בסיס האירוע בשדה תימן. הלכה למעשה, מרגע תחילת ההפגנה ב-17:00 ועד קבלת ההתרעה (18:28) מנעו שוטרי משטרת ישראל מספר ניסיונות פריצה דרך השער הראשי למתחם - כשעה טרם הפצת ההתרעה. יודגש כי הפריצה לבסיס אירעה מנקודה אחרת במתחם שלא עלתה בתדרוכים מטעם הצבא ו/ או כל גורם אחר".

במהלך דיון חסוי שהתנהל היום בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת באירועי אמש, אמר רמ"ט ראש אכ"א כי "דרך המעצר אתמול באמצעות פשיטת רעולי פנים היתה שגויה". ח"כ קינלי טור פז מיש עתיד אמר: "אני מקווה שזה קונצנזוס שמחבלים הורגים בשדה הקרב, אבל אם לא הרגנו ולקחנו מחבל נוחבה בשבי אסור להתעלל בו. אם חייל פגע בו הוא צריך לעמוד לדין - אני חושש שרבים לא מקבלים זאת".  יו"ר הוועדה יולי אדלשטיין השיב: "מי שלא גינה עבריינות בשנה שעברה צריך לעשות חשבון נפש - עכשיו כשפורצים לבסיסי צה"ל".

אדלשטיין מסר בתגובה: "קיימנו הבוקר דיון דחוף בנושא מעצר הלוחמים והתנהלות הפצ"רית והמשטרה הצבאית. לצערי, הפצ"רית בחרה או הונחתה שלא להגיע לוועדה. אני מודיע כבר עכשיו כי נקיים דיון נוסף בו היא תידרש להופיע בפני הוועדה ולספק תשובות הולמות לגבי מדיניות החקירות". אני שמח שראש אכ"א פסק בצורה מהירה כי התנהלות הצבא בנושא זה לא הייתי נכונה ומקרים דומים לא ישנו".

שר הביטחון יואב גלנט שלח לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב בו ביקש לפעול נגד חברי הקואליציה שהשתתפו במהומות בשדה תימן ובבית ליד, ולבדוק האם השר לביטחון לאומי מנע או עיכב את פעולות המשטרה במהלך המקרים. "האירועים בהם השתתפו שרים וחברי כנסת משרתים את התעמולה העוינת כנגדנו הפועלת להסטת הקשב ותשומת הלב ממעשי הזוועות, אותם ביצע האויב כנגד אזרחי ישראל", כתב גלנט.

מהומות והסתה נגד הפצ"רית בבית ליד
מהומות והסתה נגד הפצ"רית בבית ליד | צילום: חן לאופולד, פלאש 90

שר הביטחון המשיך: "חוסר נוכחות המשטרה במשך שעות ארוכות חייב את הפניית כוחות צה"ל לגזרה על חשבון משימות מבצעיות, ואת הרמטכ"ל עצמו להפסיק את כל עיסוקיו החשובים כדי לטפל אישית בפריצה את המון מוסת אל בסיסי צה"ל". בן גביר השיב וקרא לנתניהו לבדוק האם השר גלנט ידע על אירועי 7 באוקטובר, לא שלח כוחות לשטח ולא עדכן את רה"מ. עוד שאל בן גביר "האם גיבה את מחוללי הסרבנות והאם ידע על כוונת מצ"ח מאמש להיכנס לבסיס לעצור לוחמים ולפגוע בצבא?". "האם השר גלנט ממדר את ראש הממשלה ואת חברי הקבינט, ומנהל מדיניות עצמאית בכל הנוגע למדיניות המלחמה והביטחון? ובכמה מקרים התבררו לראש הממשלה בדיעבד החלטות שגלנט הורה מאחורי גבו?", הוסיף השר לביטחון לאומי בפנייתו.

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר היום: "הבהרתי אתמול כמה פעמים שפריצה של אזרחים למחנה צבאי, בוודאי כשהיא נעשית בעידוד של נבחרי ציבור - היא מעשה חמור, מסוכן, לא חוקי ולא אחראי שפוגע קודם כל בצה"ל ובנו. ולכן על כולם, על כל מנהיגי הציבור לפעול להרגעת הרוחות. ביקורת וויכוח – כן, הפרת חוק בוטה ואלימה כלפי חיילינו – לא ולא. אני סבור כי נדרשת בדיקה מיידית, מעמיקה, רגישה ואחראית, של האופן בו בוצע העיכוב של החיילים לחקירה אתמול. לבדיקה הזאת אין קשר ואסור שיהיה לה קשר – לעצם ההכרח והסמכות לחקור בקפידה חשדות למעשים חמורים".

"המוסריות של צה"ל וחייליו הייתה מאז ומעולם גאוותנו, כלפי עצמנו וכלפי משפחת העמים והדין הבינלאומי. היא עומדת למבחן כל העת כי אויבים רבים ברחבי תבל מנסים לפגוע בנו ובכוחנו בין היתר בכלים של המשפט הבינלאומי - לרדוף את מפקדינו, חיילינו ונבחרי הציבור שלנו ולכן אנחנו חייבים לנהוג במוסריות ובאחריות. נקודה. אנחנו נמצאים באחד השבועות הקשים והמאתגרים ביותר במערכה מאז השבעה באוקטובר. אסור להכביד עוד על חיילינו. עלינו לחזק את צה"ל ומפקדיו. ומעל הכל לחזק את רוח העם ולכידותו. אני רואה עלייה דרמטית בשיח שנאה, פייק ניוז והסתה. זה מסוכן מאוד, זה עלול להגיע למחוזות שסופם מי ישורנו. תנו לצה"ל לנצח ותפסיקו!", אמר נשיא המדינה.

בכדי להגן על הבסיס, צה"ל הקפיץ לבית ליד שלושה גדודים: גדוד 50 של הנח"ל, סיירת נח"ל, וגדוד השריון 46 של חטיבה 401. נטען כי כ-1,200 מפגינים הגיעו לבסיס, וכי עשרות מהם פרצו פנימה במהלך המהומות. בכירים בצה"ל סיפרו כי נעצרו דיונים ביטחוניים קריטיים ורגישים באשר לתגובת צה"ל בלבנון - בשל הפריצה לבסיסים.

הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע למקום ואמר: "צה"ל מגבה את הלוחמים שלו בסדיר ובמילואים. הגענו לבית ליד כי כאן נמצאים החיילים שלנו, ובכדי לוודא שלא יקרה דבר חמור עוד יותר. הגעה של מתפרעים וניסיונות פריצה לבסיסים הם התנהגות חמורה בניגוד לחוק, על גבול האנרכיה. פגיעה בצה"ל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי".

המונים מחוץ לבסיס בית ליד
המונים מחוץ לבסיס בית ליד

אשתו של אחד הלוחמים שנעצרו בשדה תימן תקפה: "הוא גיבור ישראל שיצא ב-7 באוקטובר להגן על כולנו. הוא עזב את הבית, המשפחה והעבודה, עצר את החיים שלו. הוא בן שכול, אביו נרצח בפיגוע לפני 22 שנה. הוא יצא למילואים מתוך שליחות עצומה ואהבת הארץ, ועכשיו הוא מרגיש כאחרון העבריינים. מתייחסים אלינו כאילו אנחנו הפושעים. הפרקליטות והפצ"רית לא היו עומדות דקה אחת במה שהוא וחבריו עברו. הוא עשה את תפקידו על הצד הטוב ביותר, בתנאים לא פשוטים ובמציאות קשה עם הרוצחים, האנסים והמחבלים הכי אכזריים בתולדות המדינה. הוא עשה את תפקידו במסירות נפש והוא צריך לקבל צל"ש - לא למצוא את עצמו בתא מעצר".

השתלשלות האירועים החלה לפני כשלושה שבועות, כשמחבל חמאס שנעצר בעזה על-ידי צה"ל ונלקח לבסיס שדה תימן אושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב קשה, לאחר שהוכה ועבר לפי החשד התעללות מינית במסגרתה הוחדרו חפצים לגופו. הוא עבר ניתוח מציל חיים, ולאחר מכן נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת בהנחיית הפרקליטות הצבאית. אתמול בבוקר הגיעו מספר חוקרי מצ"ח לבסיס שדה תימן, ולקחו לחקירה עשרה משרתי מילואים ששמרו על מחבלי הנוח'בה בבסיס. לפי החשד הם השתתפו בתקרית האלימה כלפי אותו מחבל. הם עיכבו את הלוחמים לחקירה, ולפתע החלו לצלם אותם ולתעד את המעצרים וההתנגדות למעצר מצד אותם חיילי מילואים, שאמרו כי אינם מוכנים ללכת עם חוקרי מצ"ח לשום מקום.

באותם רגעים החל "משא ומתן" בין הצדדים, וחוקרי מצ"ח הבינו כי הם נכנסים לאירוע שהוא מתוקשר ומצולם - והחליטו להיזהר ולעטות על פניהם מסכות קורונה מחשש שיזוהו. הדבר, כאמור, הסלים את המצב ואת הביקורת נגד המהלך בשל העובדה שהיו רעולי פנים. בתוך דקות, סרטוני המעצר והעימותים בין החוקרים לחיילים העצורים בשדה תימן הופצו ברשתות החברתיות - ותפסו תאוצה כמו אש בשדה קוצים בקבוצות וואטסאפ וטלגרם שונות.

מוחים רבים וחברי כנסת ממפלגות ימין, ביניהם כאמור ח"כ צבי סוכות, החלו להגיע לבסיס ולפרוץ לשטחו תוך עימות עם השומרים בכניסה. המפגינים הגיעו עד למתקן המעצר של מחבלי הנוח'בה בבסיס. לפני ההסתערות על שדה תימן, מצ"ח הספיקה לקחת את חיילי המילואים שנעצרו לחקירה ביחידה לחקירות מבצעיות בבסיס בית ליד. לאחר מכן כאמור עבר לשם ההפגנה, ופעילים רבים פרצו פנימה.

הרצי הלוי וההפגנה בבסיס בבית ליד
הרצי הלוי וההפגנה בבסיס בבית ליד | צילום: רועי ינובסקי, דובר צה"ל

אחרי כשלוש שעות, נתניהו פרסם הודעה רפה שבה אמר כי הוא "מגנה את הפריצה לשדה תימן" וקרא "להרגיע מיידית את הרוחות". מחאות פרצו גם בכניסה לבסיס בית ליד, אליו נלקחו העצורים. הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי גינה בחריפות את המחאות בשדה תימן, ואמר כי "הפריצה לבסיס צבאי והפרת הסדר במקום הן התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן. "אני נותן גיבוי מלא לפרקליטות הצבאית ולמשטרה הצבאית החוקרת בחקירת כל אירוע המובא לידיעתן", הוסיף הלוי - והדגיש: "זוהי חובתן, ללא קשר לדרגה או תפקיד. דווקא חקירות אלו הן שמגנות על חיילינו בארץ ובעולם ושומרות על ערכי צה"ל. החקירות האלה מתבצעות תוך שמירה על כבוד חיילינו שאנו מפקדיהם".

שר הביטחון יואב גלנט התייחס: "פריצה של אזרחים לבסיסי צה"ל היא אירוע חמור שפוגע קשות בדמוקרטיה הישראלית ומשחק לידי אויבנו בעת מלחמה. שוחחתי כעת עם הרמטכ״ל וציינתי כי לצה״ל יש גיבוי מלא ממני כשר הביטחון לנקוט באמצעים ולפעול מיידית למניעת כניסת אזרחים לא מורשים לבסיסי צה״ל. אני קורא למשטרת ישראל לפעול מיד נגד מפרי החוק ולכל נבחרי הציבור להימנע מאמירות לא אחראיות הגוררות את צה״ל למגרש הפוליטי".

עימותים בבית ליד
עימותים בבית ליד | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "המחאה האזרחית על העוול הנורא כלפי המילואימניקים בשדה תימן מוצדקת ואני תומך בה בכל לבי. בניגוד לשמאל הצבוע שהפך את הפרת החוק, הסרבנות והבערת המדינה לשיטה במשך שנה וחצי בחסות היועמשית, לנו יש אחריות למדינה. ולכן: אני קורא לכולם לשמור על החוק ועל שלמות הצבא והעם. לא לפרוץ לבסיסים ולא להתעמת עם האחים שלנו החיילים והשוטרים, ולשמור על גבולות המחאה".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ: "המיעוט הקיצוני שניסה לפרוץ היום לבסיסי צה״ל אינו מייצג את העם הנפלא שלנו, ואת הרוב המוחלט של אזרחי ישראל שמתנגדים לאלימות ואנרכיה. המעשים האלימים שאנו רואים בשעות האחרונות מובילים אותנו לתהום ומסכנים את בטחון המדינה ואת אחדות החברה הישראלית. העובדה שבתוך הקואליציה יש מי שמלבה את האלימות הזו ומכניס פוליטיקה לצה״ל, היא דגל שחור. כדי להתמודד עם האתגרים שלפתחנו, אנחנו חייבים להוריד את הקיצוניים מהגה השלטון, להחליף את הממשלה הזו ואת ראש הממשלה שלא מסוגל לנווט אותנו בביטחון. מדינת ישראל ראויה לממשלה אחראית, שתוכל לנווט אותנו לניצחון מול אויבינו, ולהסכמות בתוכנו".