דיווח: 8200 לקחה חלק במבצע פיצוצי הזימוניות בלבנון

לפי מקור ביטחוני מערבי שצוטט ברויטרס, יחידת המודיעין של צה"ל לקחה חלק בצד הטכני של המבצע נגד חיזבאללה, ובדקה כיצד ניתן יהיה להחדיר חומר נפץ למכשירי הקשר בתהליך הייצור. בצה"ל סירבו להגיב, ובלשכת רה"מ לא התייחסו. ברקע: החברה היפנית שמייצרת את מכשירי ה"ווקי-טוקי" שהתפוצצו בגל השני של המתקפה פתחה בחקירה, וטוענת כי מכשירי הקשר היו מזויפים

זמן צפייה: 03:37

אחרי הדיווחים כי המוסד עומד מאחורי המתקפה חסרת התקדים בלבנון ובסוריה: יחידה 8200, יחידת העילית של אגף המודיעין בצה"ל, הייתה מעורבת במבצע פיצוץ הזימוניות ההמוני נגד ארגון הטרור חיזבאללה, שהתרחש בשני גלים אתמול ושלשום - כך לפי מקור ביטחוני מערבי שצוטט הבוקר (חמישי) בסוכנות הידיעות "רויטרס". בצה"ל סירבו להגיב, ומלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

על-פי הדיווח, יחידה 8200 הייתה מעורבת בשלב הפיתוח של המבצע הנועז נגד חיזבאללה ואנשיו, שהחל לפני כשנה לפחות. המקור הביטחוני אמר לסוכנות הידיעות כי היחידה הייתה מעורבת בצד הטכני של הבדיקה כיצד ניתן יהיה להחדיר חומר נפץ למכשירי הקשר בתהליך הייצור.

תת-אלוף (במיל') יוסי קופרווסר, שכיהן כראש חטיבת המחקר באמ"ן, אמר כי "אין אישור לכך שיחידת המודיעין הצבאית אכן הייתה מעורבת במתקפה" - אך הדגיש כי אנשיה הם מהצוותים המבריקים ביותר בצה"ל: "האתגרים שהם מתמודדים איתם הם עצומים, תובעניים מאוד, ואנחנו צריכים את האנשים הטובים ביותר שיהיו מעורבים בזה".

מכשיר שהתפוצץ בלבנון
מכשיר שהתפוצץ בלבנון

בתוך כך, החברה היפנית "Icom" שמייצרת את מכשירי הרדיו הדו-כיווניים ("ווקי-טוקי") שהתפוצצו בסבב השני של המתקפה נגד חיזבאללה, הודיעה הבוקר כי פתחה בחקירת האירועים. לפי תחקור ראשוני, עולה כי מכשירי הקשר היו מזויפים.

החברה מסרה בהצהרתה כי המכשירים מסוג IC-V82, עליהם דיווחה סוכנות הידיעות הממלכתית של לבנון כי היו חלק מהמכשירים שהתפוצצו אתמול בגל השני של המתקפה, יוצרה על ידה משנת 2004 ועד אוקטובר 2014, והם שווקו בין היתר במזרח התיכון במהלך אותם שנים. עם זאת, החברה הדגישה כי "לא היו משלוחים מאז שהדגם הופסק לפני כעשר שנים, וגם ייצור הסוללות להפעלת המכשיר הופסק".

אמבולנס מפנה פצועים לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
אמבולנס מפנה פצועים לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

שר הבריאות הלבנוני, פיראס אביאד, עדכן כי במתקפה אתמול מספר רב של אנשים נפצעו באורח קל, והרבה מהם כבר שוחררו מבתי החולים. כמו כן, חלק מהפצועים סבלו מקטיעה של אחת הגפיים. שר הבריאות הלבנוני הכחיש כי בכיר במדינה נפגע בגלי המתקפות, והוסיף: "המצב בבתי החולים תחת שליטה, ואנו ערוכים עם תוכנית חירום לקראת כל תרחיש". עוד טען כי לבנון קיבלה סיוע רפואי ממספר מדינות, כמו עיראק וירדן.

המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון
המולה לאחר הפיצוצים בביירות, לבנון | צילום: רויטרס

ביום שלישי, היום הראשון של מתקפת הזימוניות, מקורות המעורים בפרטים מסרו ל"סקיי ניוז" בערבית כי המוסד הצליח להניח את ידיו על מכשירי הקשר של חיזבאללה לפני שהם הועברו לארגון, ולהטמין בהם חומר נפץ מסוג PETN שלו יעילות פיצוץ גבוהה. הפיצוצים נגרמו לאחר חימום הסוללה במכשיר.

בנוסף, מקור בארגון הטרור מסר לערוץ "אל-ערבי" הקטרי כי מכשירי הקשר שהתפוצצו יובאו על-ידי הארגון בכמויות גדולות לפני כחמישה חודשים. מקור לבנוני מסר ל"אל-ג'זירה" כי  משקל חומר הנפץ שהוטמן בכל מכשיר לא עלה על 20 גרם של חומרי נפץ.