"ימי מחלוקת ומשבר": בצה"ל מזהים תהליך של תחילת אובדן הכשירות

ביום שאחרי החוק הראשון שאושר בכנסת במסגרת המהפכה המשפטית, וברקע מחאת אנשי המילואים שהודיעו על הפסקת התנדבותם - בצבא פתחו בשיחות מפקדים בשלל יחידות. הרמטכ"ל: "עלינו לקרב את אנשי המילואים היקרים לנו מאוד שתרומתם לביטחון המדינה רבה"

זמן צפייה: 04:19

ביום שאחרי החוק הראשון שאושר בכנסת במסגרת המהפכה המשפטית, וברקע מחאת אנשי המילואים שהודיעו על הפסקת התנדבותם, בצה"ל מזהים הערב (שלישי) תהליך של תחילת אובדן הכשירות של הצבא, ופתחו בשיחות מפקדים בשלל יחידות צה"ל, כאשר גם הרמטכ"ל הרצי הלוי ייפגש עם המפקדים.

ביממה שעברה מאז החקיקה, יותר מ-700 אנשי מילואים בחיל האוויר, המהווים מעל ל-60% מחותמי עצומת אי-ההתייצבות, הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו למילואים - ומתוכם 230 טייסים פעילים. אתמול התקיימה הערכת מצב של הרמטכ"ל עם אלופים מרכזיים מפורום המטכ"ל, לאחר הפגישה שקיים הרמטכ"ל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לצה"ל יש תוכנית קצרת טווח וארוכת טווח להתמודדות עם הלכידות והכשירות, אך בצבא מודעים לכך שהלכידות כבר נפגעה.

בצה"ל אומרים כי אם כלל אנשי המילואים שאיימו להפסיק את התנדבותם יממשו את האיום - אובדן הכשירות בחיל האוויר צפוי תוך מספר שבועות. צה"ל מפרט את הערכות המצב בפני הדרג המדיני וראש הממשלה, ובצבא אומרים כי אם זה יידרש יעשו זאת גם ברמה היומיומית. עוד אומרים בצה"ל כי צריך להיות שקופים מול הציבור, וטוענים כי לא יסתירו מהציבור את המידע על מצב הצבא - אך יגלו אחריות בדיווח.

הפגנה, הפגנת, המהפכה המשפטית, מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא
מחאת המילואימניקים בצומת גומא | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

הרמטכ"ל הלוי אמר היום: "בתוך הטלטלה הזו, על צה״ל מוטלת אחריות גדולה להגן על מדינת ישראל ועל אזרחיה. ימי מחלוקת ומשבר דורשים להדגיש את המשותף והמאחד - משימת ההגנה על המדינה היא המחויבות העמוקה שלנו. צה״ל נכון ומוכן לכל אתגר, זהו הציווי שלנו להבטחת קיום המדינה. כוח המגן של צה"ל מורכב מכל חייל, כל מפקד, במילואים ובסדיר, אשר פועלים יחד למטרה משותפת".

"עלינו לקרב את אנשי המילואים היקרים לנו מאוד שתרומתם לביטחון המדינה רבה. גם מי שקיבל החלטה בלב כבד שלא להתייצב, צה״ל צריך אתכם. רק יחד נגן על הבית. נתאמן, נתכונן ונעשה ביחד. נבחר לעמוד איתן נוכח אתגרי התקופה המורכבת הזו. יש לנו אחריות רבה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307251719' autoplay='0' credit='' desc='הרמטכ"ל: "עלינו לקרב את אנשי המילואים"' poster='' kid='1_4poc6ce3' duration='69']

בשיחתו עם ראש הממשלה אמש אמר הרמטכ"ל כי יש להפסיק להתבטא נגד צה"ל ונגד משרתי המילואים. עמדת צה"ל היא כי אי-ההתייצבות פוגעת בצה"ל, אך מזהירים מפני שיח מסוכן כלפי טייסים סדירים שהולכים על מדים וקוראים להם "פריבילגים" באזרחות.