הרמטכ"ל לרה"מ: "ההתבטאויות נגד צה"ל פוגעות בכשירות הצבא"

הרמטכ"ל הרצי הלוי נועד עם ראש הממשלה והציג לו סקירה ביטחונית, שהייתה אמורה להתרחש לפני ההצבעה על החוק לביטול עילת הסבירות. נתניהו דחה את מועד הפגישה בין השניים. בפגישה עצמה, הובהרה לרה"מ בנימין נתניהו פעם נוספת חשיבות ההפסקה להתבטאויות נגד המשרתים במילואים ובסדיר

זמן צפייה: 03:15

לאחר שבכנסת אושר היום (שני) החוק לביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, ואחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו דחה את המועד - הגיע אחר הצהריים הרמטכ"ל הרצי הלוי לפגישה עם ראש הממשלה שבה הוא הציג לו סקירה ביטחונית. הרמטכ"ל הציג בפגישה את הערכת המצב הביטחונית, את כשירות צה"ל, את ההערכות וההשלכות של החקיקה על הכשירות והלכידות בצבא.

הרמטכ"ל היה אמור להיפגש עם ראש הממשלה אתמול אחר הצהריים, והפגישה נדחתה מכיוון שנתניהו עדיין היה מאושפז בבית החולים בעקבות השתלת קוצב הלב שעבר. הרמטכ"ל ביקש להגיע הבוקר, לפני ההצבעה, להציג לנתניהו את המשמעויות של הפגיעה בכשירות הצבא יחד עם מפת האיומים הביטחונית - ולהראות לו שהדברים לא מתכנסים. בסופו של דבר נפגשו השניים רק ב-17:30, אחרי אישור החוק, לפגישה בה גולל הרמטכ"ל איך תתנהל הפגיעה בכשירות צה"ל.

במהלך הפגישה עדכן הרמטכ"ל את רה"מ על התקופה האחרונה, זאת לאחר הפגישה שנערכה בשבוע שעבר על ההשלכות האסטרטגיות והלכידות שנפגמות כתוצאה מהליך החקיקה. הלוי בפני נתניהו כי נדרשת הפסקת ההתבטאויות נגד צה"ל ומשרתיו, גם בשירות סדיר וגם במילואים, שכן התבטאויות אלו פוגעות בכשירותו ולכידותו של צה"ל.

הרמטכ"ל הלוי הדגיש כי "נדרש להפסיק להתבטא נגד צה"ל ומשרתיו בסדיר ובמילואים", וכי "התבטאויות אלה פוגעות בכשירותו ובלכידותו של צה"ל". עוד אמר: "צה"ל יעשה מאמצים גדולים על מנת לשמור על הכשירות והלכידות גם בעת הנוכחית. מפקדי צה"ל יעשו הכול כדי לשמור את צה"ל בכשירות מיטבית ולהגן על מדינת ישראל ואזרחיה".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בכנס הרצליה
הרמטכ''ל הרצי הלוי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

אתמול שוחח יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ עם הרמטכ"ל על מצב הכשירות בצה"ל. השיחה התקיימה לבקשת מערכת הביטחון ובאישור שר הביטחון יואב גלנט. מטעמו של גנץ נמסר כי "תמונת המצב הביטחונית מדאיגה מאוד ומחייבת תשומת לב והכרעות ביטחוניות אסטרטגיות במגוון זירות פעולה. על ראש הממשלה לכנס דיון קבינט מדיני-ביטחוני, להבנת משמעויות החקיקה על צה"ל, טרם העברת החקיקה".

גנץ הוסיף: "הדבר נכון גם לגבי הצורך לכנס את ועדת החוץ והביטחון. השיחה הערב הדגישה בפניי עוד יותר את הצורך להמנע ממהלכים חד-צדדיים. הצעתי נתיב אחראי ליציאה מהמשבר וכך אמשיך לפעול עד הרגע האחרון בכדי שכך יקרה".

"לצד זאת, אני מבקש לחזק ולהעריך את כל המפקדים וכל חיילי צה"ל, בחובה, בקבע ובמילואים ששומרים על ביטחוננו, וקורא גם הערב, למשרתים ולמתנדבים הפטריוטים והנאמנים, שכאבם ורצונם לשמור על המדינה גדול וחשוב, להמשיך לתרום לביטחון ישראל. גם אם חלילה החקיקה תעבור - נבטל אותה ונתקן, במוקדם או במאוחר".

ח''כ בני גנץ
ח''כ בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, נשיא המדינה יצחק הרצוג קיבל מכתב עליו חתומים מאות קציני בינה רשתית מיחידת 8200, בה שירת בעצמו בתפקיד והגיע עד לדרגת רב סרן, במכתב נאמר: "לפעמים קב"ר (קצין בינה אינטרנטי) אחד יכול להציל מדינה שלמה מקטסטרופה, ועכשיו - זו המשמרת שלך. מאות רבות של אנשי המערך נושאי אלייך את עיניהם. אתה הקב"ר במשמרת הזו, רק אתה וזה עלייך. אתה יודע היטב את הנזק העצום שכבר נגרם ועוד ייגרם למדינת ישראל כולה, בבטחון, בכלכלה, ביחסי החוץ האסטרטגיים שלה ובלכידות העם והחברה.אתה גם יודע היטב את הנזק העצום שנגרם ועוד ייגרם למערך האיסוף ולחיל המודיעין. אתה מבין היטב את המשמעות של אי התנדבות למילואים במערך איסוף והתרעה, שפועל באופן מבצעי 24/7, והוא שמאפשר לשמור על שגרת חיים במדינה".

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90

עוד נכתב על ידי אנשי מערך המודיעין: "אתה יודע את הנזק העצום שנגרם ועוד ייגרם כאשר נראה פרישה המונית של מיטב נשות ואנשי הקבע ביחידה, אשר יסרבו להוסיף ולחתום על המשך שירות במצב החוקתי שנוצר, דבר שיגרום לפגיעה קשה ובלתי הפיכה ביתרון האנושי והטכנולוגי העצום של היחידה ולאובדן מקורות ויכולות מודיעיניות שפותחו ושוכללו במשך שנים. אתה יודע היטב שלא ניתן לאסוף ולספק מודיעין איכותי, כאשר איבדנו את האמון שהיה לנו במשך עשרות שנים בקברניטי המדינה כי ישתמשו במודיעין שנספק אך ורק לטובת המדינה.את כל זה אתה יודע. זה פשוט – אתה קב"ר, היית שם, אתה יודע איך זה".

"אנו קוראים לך להודיע לאלתר כי תימנע מהפעלת סמכותך לפי ס' 11(א)(1) לחוק יסוד: נשיא המדינה ולא תחתום על התיקון לחוק, המבטל את עילת הסבירות. זו סמכותך – וזו גם חובתך בשעה יוצאת דופן זו.
אנו מתחייבים לעמוד מאחוריך, מאות רבות של אנשי אלחוט, תרגום ועיבוד – כמו פעם, 24/7, לשמירה על בטחון המדינה והצלתה. "זוהי שעת נעילה, והיא במשמרת שלך".