תיעוד הפיגוע ליד כוכב יאיר: המחבל רץ עם סכין - ונורה למוות

ואהב שביטה, ערבי-ישראלי בן 26 מטירה, דרס את השוטרים בסמוך למעבר אליהו, ניסה לדקור מאבטחים במחסום סמוך למקום - וחוסל בזירה. ארבעת השוטרים פונו לבתיה"ח בילינסון ומאיר כשאחד מהם במצב קשה ויציב, והשאר במצב בינוני וקל. שעות אחרי הפיגוע, משפחת המחבל טענה: "הוא מתמודד נפש, פנינו למשטרה לפני שעזב את הבית". המשטרה בתגובה: "פנו רק אחרי ביצוע הפיגוע"

זמן צפייה: 01:51

פיגוע דריסה ליד כוכב יאיר: ארבעה שוטרים נפצעו הלילה (בין שלישי לרביעי) בפיגוע דריסה סמוך למעבר אליהו. המחבל, ואהב שביטה, ערבי-ישראלי בן 26 מטירה, שעט עם רכבו לעבר השוטרים שהיו בפעילות מבצעית במחסום, משם המשיך למחסום אליהו הסמוך, ניסה לדקור מאבטחים שהיו במקום - וחוסל על-ידם בזירה.

מדוברות מד"א נמסר כי בשעה 01:18 התקבל דיווח על ארבעה אנשים שנפגעו מרכב בצומת כוכב יאיר. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו להם טיפול רפואי בזירה, ופינו אותם לבתי החולים בילינסון ומאיר. השוטרים שנפצעו הם גבר כבן 24 במצב קשה ויציב שסובל מחבלת ראש, גבר כבן 46 במצב בינוני עם חבלות בראש ובגפיים, ושתי לוחמות מג"ב במצב קל. לאחר סדרת טיפולים בביה"ח בילינסון, חל שיפור במצבו של השוטר שנפצע קשה, והוא הוגדר במצב בינוני.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404031841' autoplay='0' credit='אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון' desc='תיעוד הפיגוע במעבר אליהו' poster='' kid='1_hu581dri' duration='45']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404030657' autoplay='0' credit='' desc='זירת פיגוע הדריסה ליד כוכב יאיר' poster='' kid='1_m5xef3e1' duration='45']

פראמדיקי מד"א, אמיר דהרי ואייל דוידזון, אמרו: "הגענו למקום וראינו בשולי הכביש ועל המדרכה ארבעה פצועים שוכבים במרחק אחד מהשני, צעיר כבן 24 היה בהכרה מעורפלת וסבל מחבלות בראש ובגפיים, גבר כבן 46 היה בהכרה מלאה וסבל מחבלות בראש ובגפיים וגבר ואישה בהכרה מלאה. הענקנו להם טיפול רפואי מהיר בשטח ופינינו אותם תוך המשך טיפול לבית החולים".

מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון, ערך הערכת מצב מיוחדת בזירת הפיגוע, והטיל את חקירת האירוע על ימ"ר מרכז. על-פי המשטרה, נשלל חשד למחבל נוסף או סייענים. כמו כן, בהערכת המצב עלה כי המחסום המשטרתי נפרס במסגרת פעילות מבצעית כנגד גנבי רכב, אך הרכב החשוד בדריסה אינו קשור לאירוע גניבת רכבים - אלא מדובר בדריסה מכוונת.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2404030658' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון' poster='' kid='1_h1tzd8d8' duration='84']

מספר שעות לאחר הפיגוע הקשה, משפחתו של המחבל פרסמה הודעה בה היא טוענת כי הוא היה מתמודד נפש, וכי הם פנו למשטרה כאשר עזב את הבית אתמול בלילה. "והב היה בחור שקט ומופנם שלאחרונה אובחן עם לקות נפשית וקיבל טיפול ביתי. הלילה הוא יצא מהבית כשהוא עצבני ובצורה שהדאיגה את המשפחה ועל כן היא דיווחה למשטרה על כך שהוא עלול לפגוע בשלומו או בשלום אחרים, ומסרה לה את פרטיו האישיים ואת פרטי הרכב שנהג בו, אך תוך זמן קצר הודיעה המשטרה שהוא נהרג בידי אנשי ביטחון", נכתב בהודעתם.

המחבל, ואהב שביטה, ערבי-ישראלי בן 26 מטירה שביצע את פיגוע הדריסה והדקירה ליד כוכב יאיר
המחבל שביצע את הפיגוע: ואהב שביטה, ערבי-ישראלי בן 26 מטירה

"כל מה שאנחנו מבקשים היום הזכות לקבור את הגופה וניהול חקירה עניינית והוגנת, תוך הדגשת הביקורת שלנו על הקלות אצל אנשי המשטרה בלחיצה על ההדק כשמדובר באזרחים ערבים והדגשת עמדתנו הברורה נגד אלימות בכל צורותיה", הוסיפה המשפחה.

מנגד, במשטרה מכחישים בתוקף את טענות המשפחה. מדוברות המשטרה נמסר: "בהמשך לפרסום שגוי בכלי התקשורת בנושא הפיגוע הלילה סמוך לכוכב יאיר, נבקש להבהיר כי בניגוד לטענות שקריות מטעם משפחת המחבל - הפנייה של המשפחה למשטרה בוצעה אחרי הפיגוע ללא כל התראה אחרת. לפיכך - כל טענה ופרסום אחר טועה ומטעה".

המחבל אוחז בסכין במחסום אליהו לפני שתקף את המאבטחים במקום פיגוע כוכר יאיר ואהב שביטה טירה
המחבל אוחז בסכין במחסום אליהו לפני שתקף את המאבטחים במקום | צילום: דוברות המשטרה

בנוסף, בתגובה לטענת המשפחה כי המשטרה "פעלה בקלות דעת בלחיצה על ההדק כשמדובר באזרחים ערבים", המשטרה פרסמה את תיעוד המחבל במחסום אליהו כאשר הוא אוחז בסכין, לאחר שדרס את ארבעת השוטרים בצומת כוכב יאיר. "על מנת למנוע את הטעיית הציבור, מצורף תיעוד המחבל במהלך הפיגוע, עת אחז בסכין במטרה לפגוע בכוחות הביטחון, תוך סיכון ממשי מיידי של המאבטחים ששהו במחסום", נמסר בהודעת המשטרה, שהוסיפה כי חקירת האירוע נמשכת באופן מואץ בראשות חוקרי היחידה המרכזית של מחוז מרכז.