נתניהו בקבינט: "התגובה שלנו תהיה חזקה, מהירה ומדויקת"

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס במטה שב"כ במרכז הארץ. ראש הממשלה אמר בפתח הישיבה: "נאטום ונהרוס בתי מחבלים בהליך מזורז, כדי לגבות מחיר נוסף מאלה שתמכו בטרור. התהליך הזה כבר החל אתמול והוא נמצא בעיצומו"

זמן צפייה: 02:01

הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס הערב (שבת) לישיבה מיוחדת בעקבות שני הפיגועים בירושלים אתמול והיום, שבהם נרצחו שבעה בני אדם ונפצעו חמישה נוספים - במטה שב"כ במרכז הארץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר הצהרה טרם הישיבה: "התגובה שלנו תהיה חזקה, מהירה ומדויקת. מי שינסה לפגוע בנו - אנחנו נפגע בו, ובכל מי שמסייע לו. כבר ביצענו מעצרים נרחבים של תומכי טרור, סייענים ומסיתים.

"אנחנו פורסים כוחות, אנחנו מתגברים כוחות ואנחנו עושים זאת בזירות שונות. נאטום ונהרוס בתי מחבלים בהליך מזורז, כדי לגבות מחיר נוסף מאלה שתמכו בטרור. התהליך הזה כבר החל אתמול והוא נמצא בעיצומו. אני אביא הערב בפני הקבינט צעדים נוספים למאבק בטרור. זה כולל זירוז והרחבה באופן משמעותי של רישוי נשק לאזרחים מורשים. כפי שראינו פעם אחר פעם, כולל הבוקר, הדבר הזה מציל חיים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-clips-part-2801232043' autoplay='0' credit='' desc='ראש המל"ל צחי הנגבי בריאיון לחדשות 13' poster='' kid='1_6d39xux1' duration='']

"כמו כן, אביא בפני הקבינט שלילת זכויות בביטוח הלאומי ממשפחות תומכות טרור. הממשלה הזאת תפעל בתקיפות, בנחישות ובעוצמה נגד הטרור. ונעשה זאת בקור רוח ובנחישות. איננו מחפשים הסלמה, אבל אנחנו ערוכים לכל תרחיש. אני קורא שוב לאזרחי ישראל: אל תיקחו את החוק לידיים. אנחנו לא בימי המחתרת. יש לנו מדינה ריבונית, עם צבא, ממשלה וכוחות ביטחון מעולים. תנו להם לעשות את העבודה".

זירת פיגוע הירי בעיר דוד
זירת פיגוע הירי בעיר דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי אמר בריאיון לחדשות 13: "אנחנו מתכנסים כדי לדון בצעדים חזקים, אמיצים, משמעותיים. זאת התכלית. כבר אתמול הייתה הערכת מצב בראשות ראש הממשלה, התקבלו החלטות, בוצעו מעצרים, יש היערכות לאטימת בתי המחבלים והריסתם בהמשך - ויש שורה ארוכה של נושאים שיועלו לדיון. אני בטוח שתהיה תמימות דעים של כלל הגורמים לגבי הצורך החיוני לקבל החלטות קשות". הוא הוסיף: "המטרה - לקבל החלטה על הרחבת נוכחית שלי נשק של אזרחים. יש כ-18 אלף בקשות כאלה".

גורם מדיני בכיר מסר כי מטרת הדיון הערב להגיע לתגובה מהירה ועוצמתית לפיגועים, כאשר הצעדים שעל הפרק הם תגבור כוחות נוסף, איטום של בתי המחבלים, מעצרים של בני משפחה ומקורבים נוספים בהמשך ל-42 שנעצרו במהלך הלילה והיום וקידום זירוז ותקצוב של אלפי נשקים לאזרחים.

איטום בתי המחבלים הוא מעין דרך לעקוף את הצורך באישור בג"ץ להרס בתי המחבלים, ולקצר את הזמן הדרוש לכך, כיוון שאיטום יכול להתבצע במיידיות. רה"מ נתניהו זהיר בהפעלת הכוח, מודע היטב לאדי הדלק שבאוויר. נזכיר בשבוע האחרון צה"ל עסק בעיקר בתרגיל המשותף עם האמריקנים שכוון לתקוף את מתקני הגרעין באיראן.

הבוקר הגיע נער בן 13, תושב סילוואן שבמזרח ירושלים, לעיר דוד ופתח באש לעבר קבוצת יהודים שעשו דרכם חזרה מתפילה. המחבל נעמד מאחורי רכב וירה בהם כשעברו מולו, שניים מחברי הקבוצה היו חמושים וירו בו. הוא נפצע ופונה לבית החולים הדסה הר הצופים, ובהמשך הוא יועבר לחקירה. בסמוך אליו נמצא האקדח ששימש אותו לביצוע הפיגוע.

בפיגוע בעיר דוד נפצעו גבר בן 47 וצעיר בן 22, אב ובנו שחזרו מתפילה. הם פונו במצב קשה לבית החולים שערי צדק, שם דיווחו כי מצבם התייצב ולא נשקפת סכנה לחייהם. הפצוע הצעיר הוא קצין צנחנים שהיה בחופשה, ולאחר שנורה על ידי המחבל הוא השיב בירי וניטרל אותו.

זהו הפיגוע השני תוך יממה, לאחר שאמש, ערב שבת, שבעה אנשים נרצחו בפיגוע ירי בנווה יעקב. מחבל בן 21 ממזרח העיר הגיע לשכונה שבצפון הבירה, ופתח בירי לעבר עוברי אורח בסמוך לבית הכנסת "עטרת יעקב". שלושה נוספים נפצעו בינוני עד קשה, בהם נער בן 15 וצעיר בן 25 שעברו ניתוחים וכעת מצבם התייצב, אך מצבו של בן ה-25 מוסיף להיות קשה. פצועה נוספת כבת 60 מאושפזת במצב בינוני.

לאחר הערכת מצב שכינס ראש הממשלה נתניהו, הנחה הרמטכ"ל הרצי הלוי על תגבור כוחות באוגדת יהודה ושומרון בעומק ובתפר, ועל היערכות לתרחישי הסלמה במרחב. המפכ"ל קובי שבתאי הנחה על העלאת כוננות לרמה הגבוהה ביותר, והחל מהבוקר השוטרים עובדים במשמרות של 12 שעות.