לבד בעמדה, בלי אפוד: השיחה הקשה בין המח"ט ללוחמים בגבול

בצה"ל ממשיכים לתחקר את פיגוע הירי בגבול מצרים בשבת, שבו נהרגו שלושה לוחמי צה"ל. במהדורה המרכזית נחשפה שיחה בין מפקד חטיבת פארן לחיילים ולחיילות בגדוד ברדלס, שהטיחו בו טענות קשות - בין היתר על כך שבעמדות השמירה אין אמצעי קשר וראיית לילה

זמן צפייה: 03:57

בלעדי: תחקיר הפיגוע הקשה בשבת בו נהרגו שלושה לוחמים בגבול מצרים מתקדם גם היום (שלישי), וישנה אפשרות שכבר מחר יונחו הממצאים הראשונים של שולחן הרמטכ"ל הרצי הלוי, לקראת הצגתם לשר הביטחון יואב גלנט ביום חמישי. ככל הנראה התחקיר יצביע על שרשרת של כשלים ואולי גם מחדלים באירוע.

בתוך כך, ביממה האחרונה התנהלה שיחה קשה ונוקבת בין אל"מ עידו סעד, מפקד יחידת פארן, לבין לוחמי ולוחמות גדוד ברדלס. המח"ט ביקש ממי שהוצב במארב לבדו - שמירה של 12 שעות - לספר על כך. לוחמות ולוחמים מהגדוד נשמעו מוטרדים וטענו בפני המח"ט כי אין זה הגיוני שהם ישמרו לבד או בזוג במשך זמן רב כל כך, והוסיפו כי לדעתם גם חיילים ביחידות מובחרות לא יעשו כך.

מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז
מימין: סמ''ר אוהד דהן, סמל ליה בן נון וסמ''ר אורי יצחק-אילוז | צילום: דובר צה''ל

עוד הוסיפו הלוחמים כי אין ברשותם אמצעים לראיית לילה, אין מכשירי קשר בחלק מהעמדות ואין אפודים קרמיים. בנוסף אמרו שזה לא תקין שלעתים הם נאלצים לצעוק לעמדה הסמוכה על מנת לדבר איתה. המח"ט השיב כי ייבנו בטונדות בעמדות ויינתנו להם אפודים קרמיים למקום. הטענות צפויות להיכנס אל תוך תחקיר האירוע ולהביא למסקנות.

א', אב של לוחמת בגדוד, מביע דאגה ותסכול מהמקרה, ומהאפשרות כי דבר דומה יתרחש פעם נוספת: "הבנו בשלבים מוקדמים בקו, ששולחים אותם למשימות שבהגדרה הן משימות התאבדות. משימות שאין להם סיכוי לצאת מהן בחיים בעת אירוע". עוד טוען האב כי הכתובת הייתה על הקיר: "מה שקרה בשבת זה בדיוק מה שתיארנו, וזה יקרה עוד פעם ועוד פעם. הילדים שלנו נשלחים למותם". לבסוף סיכם: "אני מצפה מהרמטכ"ל, אלוף הפיקוד והמח"ט להתערב מיידית כדי להציל חיים".

בינתיים, בשיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, השניים דנו על האירוע והסכימו על חקירה משותפת ועל המשך התיאום הביטחוני בגבול הדרומי בין שתי המדינות.

הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע
הרמטכ''ל בהערכת מצב בזירת הפיגוע | צילום: דובר צה''ל

נזכיר כי ליה בן נון, אורי יצחק-אילוז ואוהד דהן, הם שלושת החיילים שנהרגו באירוע ביטחוני מתגלגל בגבול מצרים שהחל בשעות הבוקר המוקדמות ביום שבת. האירוע החל בירי שבוצע על ידי מחבל חמוש, שוטר מצרי שעבר את הגבול באזור שבין הר חריף להר שגיא, אל עבר שני לוחמים והרג אותם. שעות לאחר מכן, בשעות הצהריים זוהה המחבל שככל הנראה ביצע את הפיגוע, התפתחו חילופי אש בינו לבין כוחות צה"ל, המחבל חוסל - ולוחם נוסף נהרג בהיתקלות. בהיתקלות גם נפצע לוחם באורח קל ופונה במסוק לבית החולים סורוקה בבאר שבע. מסקנות התחקיר המלא צפויות כאמור להיות מוגשות ביום חמישי לשר הביטחון גלנט.