תגבור כוחות, מעצרים מנהליים ומעקב ברשתות: הצעדים החדשים בעקבות הפיגועים

רה"מ נפתלי בנט ערך הערכת מצב ביטחונית לאחר פיגוע הירי בחדרה, בו נרצחו שני לוחמי מג"ב, והדגיש כי מדובר במצב חדש שמצריך היערכות והתאמה של מערכת הביטחון לנסיבות. לקראת הרמדאן, המשטרה מקדמת גיוס 6 פלוגות מילואים של מג"ב

זמן צפייה: 01:58

ברקע פיגוע הירי אמש בחדרה, ראש הממשלה נפתלי בנט קיים היום (שני) הערכת מצב ביטחונית, בהשתתפות שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וגורמים נוספים. בדיון הוצגה תמונת המצב המבצעית והמודיעינית נוכח פיגועי הימים האחרונים.

ראש הממשלה הדגיש כי מדובר במצב חדש שמצריך היערכות והתאמה של מערכת הביטחון לנסיבות, במסגרתן חלקים קיצוניים בחברה הערבית, המוכוונים על ידי אידיאולוגיה איסלאמיסטית קיצונית, נוקטים בפעולות טרור ופוגעים בחיי אדם.

מעצר החשודים באום אל פחם בעקבות הפיגוע בחדרה
מעצר החשודים באום אל פחם בעקבות הפיגוע בחדרה | צילום: דובורת המשטרה

הנחיותיו של בנט היו המשך מאמץ מבצעי נרחב, על ידי מגוון כלים, בהם משפטיים, כלכליים, מודיעיניים ודיגיטליים, בכלל הזירות, לרבות פעולות חקירה גלויות וסמויות, במטרה למנוע אירועים נוספים ולמצות את הדין עם מי שסייעו להוצאת הפיגועים אל הפועל. בנוסף הנחה בנט על תגבור כוחות של גורמי הביטחון, בדגש על מוקדי חיכוך, באופן מיידי ועד ליום העצמאות (בשלב זה), וכמו כן גם הרחבת מדיניות נשיאת נשק על ידי חיילי צה"ל בסדיר ובמילואים.

עוד החליטו בתום הערכת המצב על שימוש בצווי הגבלה ובמעצרים מנהליים כלפי פעילי טרור, במקרים המתאימים בהם ניתן יהיה להציג תשתית משפטית מתאימה. ניטור השיח ברשתות החברתיות, זיהוי גורמים מסיתים ומפגעים פוטנציאליים ונקיטת הצעדים המתאימים נגדם.  שימור וחיזוק השיח עם מנהיגי ציבור ומובילי דעה בציבור הערבי במטרה לשמר את היציבות ובמקביל המשך והרחבת מבצעי החרמת נשק במקומות הרלוונטיים ע"י משטרת ישראל.

נשק שנמצא בבתי החשודים באום אל-פחם בעקבות הפיגוע בחדרה
נשק שנמצא בבתי החשודים באום אל-פחם בעקבות הפיגוע בחדרה | צילום: דוברות המשטרה

בתוך כך, המשטרה מקדמת גיוס של שש פלוגות מילואים של מג"ב לפעילות מבצעית בחודש הרמדאן כחלק מתגבור הכוחות. בתכנון המקורי עתידות להתגייס שלוש פלוגות, וכעת נערכים מבחינת הקצאת המשאבים לגיוס שלוש פלוגות נוספות.

בנוסף, נבחנת האפשרות המשפטית והמבצעית לגייס לשבוע מילואים כחמש מאות מתנדבי משטרה, כאלה עם רקע ביטחוני והכשרות מתאימות. צעדים אלה הם חלק מיישום מדיניות המפכ"ל בהצפת השטח בכוחות משטרה, הגברה הנוכחות המשטרתית ומתן מענה מהיר לאירועי חירום.

חיפוש בבתי החשודים באום אל-פחם בעקבות הפיגוע בחדרה
חיפוש בבתי החשודים באום אל-פחם בעקבות הפיגוע בחדרה | צילום: דובורת המשטרה

בסיומה של הערכת המצב שנערכה הלילה בחדרה, הנחה הרמטכ"ל אביב כוכבי על תגבור של ארבעה גדודים בקו התפר ובמרחב אזור יהודה ושומרון. בהנחיית המפכ"ל, משמר הגבול יקבל אחריות מבצעית על וואדי עארה בכפוף לפיקוד מחוז חוף. במקביל נערכים במשטרה להגברה נוספת של הפעילות המבצעית בכל רחבי הארץ, ונוכחות גבוהה של שוטרים ורכבי ביטחון ומשטרה תראה בימים הקרובים.

המפכ"ל הורה על העלאת הכוננות של המשטרה לפע"מ ב' ולמגן 3, כוננות הביטחון השוטף הגבוהה ביותר, והמשמעות היא נוכחות מקסימלית של כוחות המשטרה בשטח בפריסה רחבה בכל המוקדים והצירים. החל מהיום צפויים מחסומי ביקורת בצירי הנסיעה המרכזיים, וירושלים עדין נמצאת במרכז הקשב הביטחוני, עם השקעת כוחות מקסימלית.

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-2203281002' autoplay='0' credit='דוברות המשטרה' desc='כוחות הביטחון באום אל-פחם' poster='' kid='1_znyv2d58' duration='119']

במהלך הלילה, המשטרה והשב"כ עצרו חמישה חשודים במעורבות בפיגוע, והם הועברו לחקירת שב"כ. אחד העצורים חשוד בסיוע למחבלים אימן וחאלד אגברייה, בני דודים תושבי אום אל-פחם בשנות ה-20 לחייהם. במהלך הלילה הותרו לפרסום שמותיהם של השניים שנרצחו בפיגוע: רש"ט יזן פלאח ורש"ט שיראל אבוקרט, לוחמי מג"ב בני 19.

שיראל אבוקרט ויזן פראח, שעות לפני הפיגוע
שיראל אבוקרט ויזן פראח, שעות לפני הפיגוע | צילום: דוברות מג''ב

אחיו של אחד המחבלים הוא חוקר משטרה מתחנת כפר סבא. במשטרה אומרים כי הוא שוטר מצטיין שלא היה בקשר עם אחיו. קצינים בכירים במשטרה אמרו לחדשות 13 הבוקר: "אנחנו מחבקים אותו, הוא לא קשור לאירוע". מעיריית חדרה נמסר כי בעקבות הפיגוע, 30% מההורים לתלמידים בעיר בחרו שלא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר.

שר החוץ לפיד עם שרי החוץ של ארה''ב, מצרים, מרוקו, בחריין והאמירויות בפסגת הנגב
שר החוץ לפיד עם שרי החוץ של ארה''ב, מצרים, מרוקו, בחריין והאמירויות בפסגת הנגב | צילום: משרד החוץ / לע''מ

במקביל, מתקיימת בשעה זו "פסגת הנגב" בשדה בוקר, בהשתתפות שר החוץ יאיר לפיד ושרי החוץ של ארצות הברית, מצרים, איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, אשר גינו את הפיגוע. בהצהרתו של לפיד עם פתיחת הוועידה, הוא התייחס לפיגוע הירי בחדרה ואמר: "בפעם השנייה תוך שבוע טרוריסטים פגעו בליבה של ישראל וליבו של כל ישראלי".