חשש כבד בצה"ל: הכשירות המבצעית בחיל האוויר מתקרבת לקו האדום

ביום שאחרי רעידת האדמה שהתפרצה עם מכתב הטייסים שהודיעו על הפסקת התנדבותם אם תימשך חקיקת המהפכה המשפטית, בצבא דואגים שהמספר רק יגדל. גלנט פועל לריכוך או דחיית החקיקה, רה"מ יכנס הערכת מצב מיוחדת

זמן צפייה: 07:35

היום שאחרי רעידת האדמה: חשש כבד הבוקר (שבת) בצה"ל, לאחר שאתמול הודיעו למעלה מאלף אנשי חיל האוויר במילואים כי יפסיקו את התנדבותם אם תימשך חקיקת המהפכה המשפטית - והדאגה בצבא ובדרג המדיני היא שהמספר הזה רק יגדל ואנשי מילואים נוספים יכריזו על הפסקת התנדבות.

ממחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר כי הערב בשעה 20:00 הם יקיימו מסיבת עיתונאים בדבר המשך התנדבות למילואים: "הערב בשעה 20:00 תתקיים מסיבת עיתונאים דרמטית, בה נציגים של עשרות יחידות מילואים, המייצגים אלפים רבים של מילואימניקים, ישאו דברים בדבר המשך התנדבותם למילואים בעקבות החקיקה הדיקטטורית. האירוע יתקיים בבית חיל האוויר בהרצליה".

אמש דווח כי שר הביטחון יואב גלנט פועל לריכוך או דחיית החקיקה בעניין ביטול עילת הסבירות, ומלשכת שר הביטחון הבהירו כי גלנט "פועל בכל הדרכים על מנת להביא להסכמה רחבה, למנוע פגיעה בביטחון ישראל ולשמור את צה״ל מחוץ למחלוקת הפוליטית".

Whatsapp Image 2023 06 28 At 2
נתניהו, גלנט והלוי | צילום: דובר צה''ל

ראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן אתמול לאורך כל היום על המשמעות ועל ההשלכות של המכתב, והוא גם צפוי לכנס גם הערכת מצב מסודרת עם שר הביטחון והרמטכ"ל. זו צפויה להיות הערכת מצב רחבה יותר מזו שנערכה בשבוע שעבר, והיא נועדה כדי להבין מה המצב כרגע בצה"ל, ומה המשמעויות לגבי העתיד לבוא ולגבי הכשירות המבצעית בחיל האוויר ובצה"ל.

אתמול התקיימה שיחה שר הביטחון גלנט לבין הרמטכ"ל הרצי הלוי, ובמהלכה אמר הלוי לגלנט כי צה"ל זקוק לעוד זמן כדי לבחון את המכתב, ולהבין מה הוא אומר על הכשירות המבצעית בצה"ל. שיקוף בהיר יותר של המצב בצה"ל צפוי כאמור בימים הקרובים, באותה הערכת מצב אצל ראש הממשלה. נתניהו לא התייחס עד כה למכתב הטייסים, אך נראה כי עמדתו על תופעת הסרבנות ידועה.

הרמטכ"ל הלוי צפוי לשקף בצורה ברורה לראש הממשלה ולשר הביטחון את חומרת המצב - והוא ככל הנראה יאמר להם כי אם האיום של אנשי המילואים יתממש צה"ל לא יוכל לבצע את כל המשימות הדרושות. בתוך כך, חברי הכנסת מהאופוזיציה החברים בוועדת החוץ והביטחון הודיעו כי ביקשו דיון מיוחד בוועדה לאור הודעת הטייסים.

Whatsapp Image 2023 03 03 At 1
טייסי חיל האוויר (ארכיון) | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נזכיר כי מדובר בכמות עצומה של חיילים שלמעשה מפסיקים להתנדב, דבר שפוגע אנושות במערך חיל האוויר וככל הנראה גם במוכנתו למלחמה כוללת. חיל האוויר ייפגע אנושות בכל הפעילות שלו למעשה - מתקיפות ופעולות יזומות ועד לאימונים ושמירה על הכשירות של הטייסים הפורשים, שככל שיעבור הזמן יאבדו מכושר הטיסה שלהם, וגם אם יחזרו להתנדבות במילואים - ייקח זמן עד שצה"ל יצליח לשקם את עצמו מהפגיעה האנושה הזו אם בכלל.

על המכתב חתמו 1,142 אנשי חיל האוויר במילואים, בהם 235 טייסי קרב, 89 טייסי מסוקים, 98 טייסי תובלה, 173 לוחמי כטמ"מ, 124 אנשי בקרה, 167 אנשי מטה ו-80 לוחמי יחידת 669. "חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני תפגע בביטחון מדינת ישראל", הם כתבו במכתב שנשלח לחברי הכנסת, לרמטכ"ל הרצי הלוי ולמפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, "תגרום לאבדן אמון ולפגיעה בהסכמתי להמשיך ולסכן את חיי - ותוביל בצער עמוק ובלית ברירה להשהיית התנדבותי למילואים".

"אנו בימי בין המצרים", הוסיפו, "חובת כולנו למנוע חורבן בית שלישי! באחריות כולנו לעצור את הפילוג, הקיטוב והשסע העמוק שנפער בעם. צביונה היהודי והדמוקרטי של מדינתנו יקר לכל עם ישראל - זהו החוזה שנחתם ע"י כל חלקי העם במגילת העצמאות. יסוד זה מהווה את ליבת ההסכמה של החברה הישראלית, על בסיסו כולנו משרתים את מדינת ישראל במסירות ובהקרבה תחת ממשלות מכל גוני הקשת הפוליטית".

עוד נכתב: "אני הח"מ, משרת/ת מילואים פעיל/ה בתפקידי צוות אוויר, בקרה, כטמ"מ ויחידות מיוחדות בחיל האוויר, פונה להנהגת העם הנבחרת בבקשה ובתחינה: גלו מנהיגות. הגיעו להסכמות רחבות, חזקו את האמון של כל חלקי העם במערכת המשפט ושמרו על עצמאותה. חקיקה המשפיעה על אופייה היהודי או הדמוקרטי של מדינת ישראל חייבת להתבצע בהדברות ובהסכמה ציבורית רחבה".

בסיס חיל האוויר בפלמחים
בסיס חיל האוויר בפלמחים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מדובר צה"ל נמסר אתמול בעקבות המכתב: "ביטחון אזרחי מדינת ישראל נשען על משרתי הסדיר ומשרתי המילואים, אלה טובי אנשינו ואנו מלאי הערכה לתרומתם. ‏בצה"ל התקבל בשעות האחרונות מכתב החתום על ידי למעלה מ-1,100 שמות הכתובים בראשי תיבות של אנשי מילואים בחיל האוויר. צה"ל בודק את הפרטים ובהתאם יבחן את המשמעויות. צה"ל עוקב באופן רציף אחר המצב, בוחן את הכשירות ומשקף לדרג המדיני את המשמעויות".

‏"עמדת צה"ל כפי שנקבעה על ידי הרמטכ"ל ופורום המטה הכללי נותרה איתנה: אי-התייצבות לשירות מילואים פוגעת בצה"ל ובביטחון המדינה. בימים האחרונים ניכרת כבר פגיעה בלכידות שתיקונה ייארך זמן רב. חובתו של צה"ל להמשיך להגן על אזרחי מדינת ישראל".