רעידת אדמה בחיל האוויר: מאות טייסים הודיעו על הפסקת התנדבות

במכתב שנשלח לחברי הכנסת, לרמטכ"ל ולמפקד החיל, מעל אלף מילואימניקים פעילים הודיעו על הפסקת התנדבותם אם תימשך חקיקת המהפכה המשפטית. "חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה תפגע בביטחון ישראל"

זמן צפייה: 02:54

רעידת אדמה בחיל האוויר: למעלה מ-500 טייסים פעילים ועוד מאות בעלי תפקידים אחרים חתמו היום (שישי) על עצומה לפיה יפסיקו את התנדבותם במידה שחקיקת המהפכה המשפטית תימשך. "חקיקה המאפשרת לשלטון לפעול בצורה בלתי סבירה באופן קיצוני תפגע בביטחון מדינת ישראל", נכתב, "תגרום לאבדן אמון ולפגיעה בהסכמתי להמשיך ולסכן את חיי - ותוביל בצער עמוק ובלית ברירה להשהיית התנדבותי למילואים".

מדובר בכמות עצומה של חיילים שלמעשה מפסיקים להתנדב, דבר שפוגע אנושות במערך חיל האוויר וככל הנראה גם במוכנותו למלחמה כוללת. חיל האוויר ייפגע אנושות בכל הפעילות שלו למעשה - מתקיפות ופעולות יזומות ועד לאימונים ושמירה על הכשירות של הטייסים הפורשים, שככל שיעבור הזמן יאבדו מכושר הטיסה שלהם, וגם אם יחזרו להתנדבות במילואים - ייקח זמן עד שצה"ל יצליח לשקם את עצמו מהפגיעה האנושה הזו אם בכלל.

על המכתב חתמו 1,142 אנשי חיל האוויר במילואים, בהם 235 טייסי קרב, 89 טייסי מסוקים, 98 טייסי תובלה, 173 לוחמי כטמ"מ, 124 אנשי בקרה, 167 אנשי מטה ו-80 לוחמי יחידת 669. חברי האופוזיציה של ועדת החוץ והביטחון הודיעו כי ביקשו דיון מיוחד בוועדה לאור הודעת הטייסים.

בסיס חיל האוויר בפלמחים
בסיס חיל האוויר בפלמחים | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"אנו בימי בין המצרים", כתבו הטייסים במכתב שנשלח לחברי הכנסת, לרמטכ"ל הרצי הלוי ולמפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, "חובת כולנו למנוע חורבן בית שלישי! באחריות כולנו לעצור את הפילוג, הקיטוב והשסע העמוק שנפער בעם. צביונה היהודי והדמוקרטי של מדינתנו יקר לכל עם ישראל - זהו החוזה שנחתם ע"י כל חלקי העם במגילת העצמאות. יסוד זה מהווה את ליבת ההסכמה של החברה הישראלית, על בסיסו כולנו משרתים את מדינת ישראל במסירות ובהקרבה תחת ממשלות מכל גוני הקשת הפוליטית".

עוד נכתב: "אני הח"מ, משרת/ת מילואים פעיל/ה בתפקידי צוות אוויר, בקרה, כטמ"מ ויחידות מיוחדות בחיל האוויר, פונה להנהגת העם הנבחרת בבקשה ובתחינה: גלו מנהיגות. הגיעו להסכמות רחבות, חזקו את האמון של כל חלקי העם במערכת המשפט ושמרו על עצמאותה. חקיקה המשפיעה על אופייה היהודי או הדמוקרטי של מדינת ישראל חייבת להתבצע בהדברות ובהסכמה ציבורית רחבה".

חיל האוויר, צה''ל
חיל האוויר (ארכיון) | צילום: דובר צה''ל

מדובר צה"ל נמסר: "ביטחון אזרחי מדינת ישראל נשען על משרתי הסדיר ומשרתי המילואים, אלה טובי אנשינו ואנו מלאי הערכה לתרומתם. ‏בצה"ל התקבל בשעות האחרונות מכתב החתום על ידי למעלה מ-1,100 שמות הכתובים בראשי תיבות של אנשי מילואים בחיל האוויר. צה"ל בודק את הפרטים ובהתאם יבחן את המשמעויות. צה"ל עוקב באופן רציף אחר המצב, בוחן את הכשירות ומשקף לדרג המדיני את המשמעויות".

‏"עמדת צה"ל כפי שנקבעה על ידי הרמטכ"ל ופורום המטה הכללי נותרה איתנה: אי-התייצבות לשירות מילואים פוגעת בצה"ל ובביטחון המדינה. בימים האחרונים ניכרת כבר פגיעה בלכידות שתיקונה ייארך זמן רב. חובתו של צה"ל להמשיך להגן על אזרחי מדינת ישראל".

הפגנה, הפגנת, המהפכה המשפטית, מחאת המילואימניקים אמש בצומת גומא
מחאת המילואימניקים בצומת גומא | צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

מאנשי מחאת המילואימניקים "אחים לנשק" נמסר בתגובה להודעת הטייסים: "כשנשבענו למסור את חיינו למען המדינה לא חשבנו שנגיע ליום שבו החוזה ביננו ובינה יופר. עשרות שנים עזבנו הכל ובאנו בנחישות כדי להגן על ישראל, וכעת אנחנו נלחמים על הדמוקרטיה. הצהרת אחינו הטייסים שתמיד מתייצבים להגנה על אזרחי ישראל היא דגל אדום נוסף בפני הממשלה שמפרקת את הדמוקרטיה הישראלית וצבא העם. עצרו את החקיקה לפני שיהיה מאוחר מדי, כי צבא עם יש רק בדמוקרטיה".

עוד פנו מובילי המחאה לרמטכ"ל הרצי הלוי וקראו לו לנקוט עמדה: "עליך מוטלת האחריות להיות החולייה המקשרת בין הצבא לדרג המדיני. עליך מוטלת האחריות לדאוג לכשירות הצבא. מי שבטחון המדינה הוא הדבר החשוב ביותר עבורו, דופק על השולחן ואמר בקול רם וברור: אתם מפרקים את צבא העם. החקיקה שלכם מסוכנת לביטחון המדינה". בתוך כך, במסגרת מחאה שתתקיים מחר בשעה 17:00 בעמיקם, צפוי להשתתף ראש אגף במוסד לשעבר נבו ארז, שיסביר את צעדיו לגבי הודעת הטייסים.

הרמטכ''ל הרצי הלוי בוועדת חוץ וביטחון
הרמטכ''ל הרצי הלוי, השבוע בוועדת החוץ והביטחון בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' תקף את חותמי העצומה: "אנחנו חייבים אתכם וממש לא יכולים ולא רוצים להסתדר בלעדיכם. חייבים אתכם כדי להמשיך לפתח את החזון והמפעל הציוני המשותף שלנו. אנחנו חייבים אתכם כמו שאנחנו חייבים את המכונאים והחי"רניקים והשיריונרים, וכמו שאנחנו חייבים את ההייטקיסטים והמורים והחקלאים והמתיישבים, אנשי העיר והכפר, דתיים, חילונים וחרדים. כולנו רקמה אנושית אחת ואנחנו פשוט לא יכולים להסתדר בלי אף אחד מאיתנו. יש לנו היסטוריה משותפת ומורשת משותפת, והווה משותף ובעזרת השם עתיד משותף מזהיר".

"אתם טועים כי אתם הולכים שולל אחרי מסע שקרים והפחדות שמובילים גורמים חסרי אחריות בכוונת מכוון", הוסיף שר האוצר, "משהוא שהם עובדים עליו כבר מזמן ובלי כל קשר לרפורמה. סוג של שטיפת מוח שמובילים משרדי פרסום ויח"צ מהגדולים בישראל, בקמפיין הגדול והיקר ביותר שהיה בישראל אי פעם. קמפיין ציני ומרושע, שמבוסס על שקרים ומשחק לכם בראש וגורם לכם לפחד ממציאות מדומיינת שפשוט לא קיימת".

"אנחנו לא יכולים להיכנע לאיומים של חלקים מכם. וזו טעות נוספת שלכם", סיכם סמוטריץ', "גם אם אתם מאמינים באמת שכלו כל הקיצין ומה שאנחנו עושים זה הרס הדמוקרטיה, ולכאורה אין ברירה, כשאתם פועלים כפי שאתם פועלים אתם משיגים את התוצאה ההפוכה. במצב שהבאתם אותנו אליו, גם אם היינו רוצים להניח לחקיקה ולעצור, אנחנו פשוט לא יכולים - מדינה שתיכנע לאיומי גנרלים תהיה למעשה מדינה שנשלטת בידי חונטה צבאית וזה הדבר הכי רחוק מדמוקרטיה שיכול להיות. אני משוכנע שגם אתם לא רוצים לחיות במדינה כזו".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב בציוץ שפרסם בחשבון הטוויטר שלו: "1,142 אנשי חיל האוויר הודיעו כעת על סירוב לשרת בצה"ל ואתמול לשמאל הייתה בעייה ששיתפתי את סרטון הסרבנים. כל מה שפורסם בסרטון הוא אמת. סרבנות מסוכנת למדינה". לאחר מכן הוסיף: "אנו לא ניכנע בפני הניסיון המסוכן הזה, להפוך את היוצרות, כך שהצבא, שבמדינה דמוקרטית הוא הוא כפוף לממשלה, יהיה זה שמכופף את הממשלה. אנחנו נעביר בעזרת השם את התיקון המתבקש במערכת המשפט שיתחיל בתיקון עילת הסבירות אבל זו רק ההתחלה".

שר הכלכלה ניר ברקת תקף גם הוא את הטייסים: "מי שבוחר בסרבנות ומוכן להפקיר את ביטחון מדינת ישראל - לא ראוי ללבוש את מדי צה״ל. דורות של יהודים חלמו להקים מדינה עצמאית לעם היהודי, עם כוח מגן שימנע שואה נוספת. כקצין בצנחנים שנפצע בקרבות, איבד חברים לנשק וכמי שאיבד בני משפחה בשואה - אלה שמסרבים לשרת מפקירים את ביטחון מדינת העם היהודי מול אויבינו! לשרת את מדינת ישראל ולהבטיח את ביטחונה זו זכות. שום ויכוח פוליטי לא יכול להצדיק מעשה לא מוסרי כזה. מותר למחות, מותר לא להסכים פוליטית - אסור להפקיר את ביטחון ישראל".

אלוף תומר בר
אלוף תומר בר | צילום: פלאש 90

אתמול התייחס לנושא האלוף תומר בר, מפקד חיל האוויר, ואמר: "לאמירות הקשות כלפי הצבא וחיל האוויר, בסדיר ובמילואים, בימים האחרונים, אין שום מקום בחברה והן מחוללות וחוללו נזק גדול בלכידות החיל. אני מגנה אותן בכל תוקף. אני חש אחריות כבדה על הכתפיים - העניין שלי הוא בכשירות ולכידות החיל ובעמידה במשימות הכבדות שמוטלות עליו. בשבועות ובימים האחרונים החיל ממשיך לפעול בכל הזירות ובאירועים מבצעיים משמעותיים ביותר".

"מודל השירות בחיל האוויר עובד בצורה מצוינת כבר 75 שנה", הוסיף בר, "מילואים וסדירים, טכנאים וטייסים, 'ירוקים וכחולים'. המודל הזה מאפשר את המטרייה האווירית שהיא ביטחון אזרחינו. אם נמשיך לפגוע בכך - ייקח שנים לשקם זאת. אני עומד לאורך כל הדרך על עיקרון המשך ההתייצבות ואמשיך לעמוד עליו. לחיל אתגרים רבים ואין לנו את הרשות לא לעמוד בהם. כל הפעולות שחיל האוויר מבצע תואמות לערכי צה"ל, ומתקבלות על-ידי הגורמים הרלוונטיים לכך משיקולים מבצעיים בלבד".