צה"ל מתגבר כוחות בשטחים, הרצוג: "עלינו להיות מאוחדים"

בהתאם להערכת המצב בצה"ל, שלושה גדודים מתגברים באוגדת יהודה ושומרון. שר הביטחון גלנט צפוי לכנס הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות גורמים ביטחוניים, ומאוחר יותר יתכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני. נשיא המדינה אמר לאחר הפיגועים: "הלב נשבר, מול אויבינו עלינו לשמור על אחדותנו"

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: רויטרס

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הערב (שבת) לשני הפיגועים שאירעו היום ואתמול בירושלים, בהם נרצחו שבעה בני אדם ונפצעו חמישה נוספים, וכתב: "הלב נשבר לנוכח הפיגועים הנוראים שהתרחשו במהלך השבת בירושלים. איבדנו שבעה אזרחים ואזרחיות תמימים בפיגוע טרור רצחני, מי שרק קיבלו את שבת המלכה בחיק המשפחה והקהילה. יהי זכרם ברוך".

עוד הוסיף הנשיא הרצוג: "הבוקר בבית הכנסת, כאשר קרא החזן את תפילת 'אל מלא רחמים', לעילוי נשמתם של הנרצחים בפיגוע, לא נותרה עין יבשה אחת בקרב המתפללים, ואני ביניהם. לבבות כולם התרגשו יחדיו. הפיגועים הנוראים מזכירים לנו שוב אמת פשוטה וכואבת: יהיו אשר יהיו המחלוקות בתוכנו, מול אויבינו, המבקשים את רעתנו והקמים להורגנו - עלינו לשמור על אחדותנו. מחזק וסומך על כוחות הביטחון שפועלים יומם וליל אל מול הטרור".

לבסוף כתב הרצוג: "אני קורא לכולם לגלות עירנות ואחריות בימים אלו. אני שולח החלמה מהירה לפצועים ומתאבל עם משפחות הנרצחים".

זירת פיגוע הירי בעיר דוד
זירת פיגוע הירי בעיר דוד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, בהתאם להערכת המצב בצה"ל, כרגע שלושה גדודים מתגברים באוגדת יהודה ושומרון. כמו כן, שר הביטחון, יואב גלנט, יכנס בשעה הקרובה הערכת מצב מיוחדת בהשתתפות הרמטכ"ל, ראש השב"כ, מנכ"ל משרד הביטחון ובכירים נוספים במערכת הביטחון.

מאוחר יותר הערב יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני במשרדי השב"כ כדי לקבוע צעדי תגובה לפיגועים. הקבינט יתכנס במשרדי השב"כ ולא בקריית הממשלה, בשל ההפגנה נגד הממשלה. הצעדים שבהם ידונו בקבינט הם תגבור כוחות נוסף בנוסף למה שהמשטרה הודיעה הבוקר; איטום של בתי המחבלים, כדרך לעקוף את הצורך באישור בג"ץ להרס בתי המחבלים, ולקצר את הזמן הדרוש לכך; מעצרים של בני משפחה ומקורבים נוספים, בהמשך ל-42 שנעצרו במהלך הלילה והיום; וכן קידום זירוז ותקצוב של אלפי נשקים לאזרחים.

בין אלו שדורשים איטום בתי המחבלים הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שטוען כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, מערימה קשיים על ביצוע המהלך. בן גביר אמר למקורביו: "היועמ"שית חסמה אותנו מלפעול".