בדיון על רפורמת המשפט: רוטמן השתיק את המיקרופונים של חברי הוועדה

ועדת החוקה של הכנסת התאספה לדיון על הרפורמה במערכת המשפט של השר יריב לוין. דבריו של יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן נקטעו על ידי חברי האופוזיציה, ובתגובה הוא הנמיך את המיקרופונים באולם. ח"כ בליאק הגיב: "לא תשתיקו את האופוזיציה"; השר לוין: "נחוש לקדם את הרפורמה שהצעתי"

זמן צפייה: 14:23

ועדת החוקה, חוק ומשפט התאספה היום (רביעי) לדיון הפתיחה על הרפורמה במערכת המשפט של שר המשפטים יריב לוין. בשלב מסוים חברי האופוזיציה הפריעו לדבריו של יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, ובתגובה הונמכו המיקרופונים באולם הוועדה.

עם פתיחת הדיון יו"ר הוועדה רוטמן אמר כי "אמון הציבור ההולך וצונח במערכת המשפט על כל חלקיה, מעיד על הצורך ההכרחי בהשבת הצדק למערכת המשפט". דבריו של רוטמן גרמו להערות ביניים של חברי אופוזיציה כדוגמת "השמדת מערכת המשפט, ו"צדק לפוליטיקאים מושחתים", ולתחילתו של דיון סוער.

הדיון ברפורמה המערכת המשפט
הדיון ברפורמה המערכת המשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברי הכנסת מטעם יש עתיד ולדימיר בליאק ומשה טור פז הוצאות מאולם הוועדה, ומחו על הנמכת המיקרופונים. לאחר מכן הוצאו גם חברי הכנסת מיכל שיר, יוראי להב ויואב סגלוביץ. בליאק אמר: "הורסים את מערכת המשפט, הורסים את הדמוקרטיה הישראלית. לא תשתיקו את האופוזיציה". ח"כ טור פז טען: "המהפכה המשפטית הגיעה לוועדת חוקה. התייצבנו שם הבוקר, חברי יש עתיד והוצאנו בזה אחר זה. עושים פה בליץ משפטי שיוביל למהפכה משטרית. הרי מה שווה מערכת המשפט אם לא שולטים בה?"

היו"ר שמחה רוטמן הורה להחזיר את המיקרופונים, וטען בתגובה כי חברי הוועדה נשמעים היטב בשידור ובפרוטוקול הישיבה: "כשהמיקרופונים מונמכים התוצאה היא שכולם שומעים אתכם בחדר הוועדה ובבית. אחזיר את המיקרופונים ברגע שלא תהיה קקפוניה של צעקות".

השר יריב לוין הגיב גם הוא למתרחש ואמר: "אני נחוש לקדם את הרפורמה שהצעתי, שום איום לא ירתיע אותי". עוד אמר לוין כי "הגיע הזמן להשיב את הדמוקרטיה ולתת משמעות להצבעת הבוחר בבחירות. אין אנשים נעלים ואין נחותים, כולנו אזרחים שווים ולכולנו זכות שווה לקחת חלק בהחלטות הקובעות את חיינו".

נזכיר כי לפני כשבוע שר המשפטים יריב לוין הציג במסיבת עיתונאים את השלב הראשון של "רפורמת המשילות", הכולל את שינוי בחירת השופטים, ביטול עילת הסבירות, חוק היועמ"שים - וחקיקת פסקת התגברות ברוב של 61.

"אני מאמין שלא רק הכנסת והממשלה מכהנות מכוח אמון הציבור", אמר לוין בפתח דבריו, "אלא גם מערכת המשפט נשענת על האמון שהציבור נותן בה. המהפכה החוקתית וההתערבות ההולכת וגדלה של מערכת המשפט בהחלטות הממשלה ובחקיקת הכנסת, דרדרו את האמון במערכת המשפט לשפל מסוכן, הביאו לאובדן המשילות ולפגיעה קשה בדמוקרטיה. אנחנו הולכים לקלפי, מצביעים, בוחרים, אבל פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

אמש פורסם בחדשות 13, כי בנוסף לרפורמה, השר לוין מקדם חקיקה שתאפשר הנחתת נשיא לבית המשפט העליון מבחוץ. עם זאת, במערכת המשפטית מעריכים שלוין מבין ששופטי בית המשפט העליון הנוכחיים לא יהיו מוכנים לחרוג מנוהג הסניוריטי.

ביום שני יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ נשא דברים בפתח ישיבת הסיעה השבועית הנערכת בכנסת. התייחס ל"רפורמת המשילות" של השר המשפטים לוין ותקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתיר אותה: "האחריות למלחמת האחים תהיה על נתניהו. שבוחר בחרפה - אנחנו נבחר במאבק צודק".

"נתניהו לא רוצה מערכת משפט מאוזנת – הוא רוצה אותה במצב מאוזן. הוא ושותפיו החליטו להשמיד את האיזונים, לשרוף את הבלמים, ולסחוט את דוושת הגז בדהרה לעבר התהום - הגיע הזמן לצאת להפגין ולהרעיד את המדינה". בהמשך, גנץ פנה למצביעי הליכוד ואמר: "רובכם לא הצבעתם למען הפיכה משטרית. אני קורא לכם לצאת ולהיאבק למען מה שאתם מאמינים בו".

חבר הכנסת בני גנץ באירועי ''יום הדמוקרטיה השנתי'' של אוניברסיטת רייכמן
חבר הכנסת בני גנץ באירועי ''יום הדמוקרטיה השנתי'' של אוניברסיטת רייכמן | צילום: עדי כהן צדק

אמש טען צביקה פוגל, המכהן בתפקיד מטעם מפלגת עוצמה יהודית, כי יש לעצור את ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, בוגי יעלון ויאיר גולן בשל מה שהוא מכנה "קריאה למלחמת אחים", וכי מדובר על "בגידה במולדת".