רה"מ לאחר שלא התחייב לציית לבג"ץ: "ממשלות ישראל מכבדות את ביהמ"ש"

לאחר שהתראיין הלילה לרשת CNN וסירב לומר האם יקבל את החלטת בג"ץ במידה וחוק ביטול עילת הסבירות יבוטל, נתניהו הבהיר כי הממשלה כפופה להחלטת בית המשפט, אך הוסיף: "בית המשפט תמיד ראה את עצמו כפוף לחוקי היסוד להם הוא מייחס מעמד של חוקה"

רה"מ בנימין נתניהו
רה"מ בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

לאחר שהתראיין הלילה לרשת CNN וסירב לומר אם יציית לפסיקת בג"ץ, במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות, ראש הממשלה מגיב היום (שישי) לעניין, ומבהיר: "ממשלות ישראל תמיד מכבדות את החלטות בית המשפט ובית המשפט תמיד ראה את עצמו כפוף לחוקי היסוד להם הוא מייחס מעמד של חוקה". עוד נמסר כי "ראש הממשלה מאמין שצריך להמשיך לשמור על שני העקרונות הללו". בנוסף, נטען כי "האופוזיציה מסלפת את דבריו של ראש הממשלה".

כאמור, בריאיון הלילה נתניהו נשאל לגבי דרך הפעולה שלו במידה ובג"ץ יפסול את ביטול עילת הסבירות, ואמר: "אני מקווה שלא נגיע לזה". עוד אמר: "מה שאתה מדבר עליו הוא מצב, או מצב פוטנציאלי, שבו במונחים אמריקאים, בית המשפט העליון של ארצות הברית ייקח תיקון חוקתי ויגיד שהוא לא חוקתי. זה סוג הסחרור שאתה מדבר עליו, ואני מקווה שלא נגיע לזה", אמר והזהיר כי המדינה עלולה להיכנס ל"שטח לא ידוע". על האפשרות שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, תפוטר אמר: ״היועצת המשפטית לא תפוטר ולא מתוכנן מהלך כזה".

רה''מ נתניהו היום בכנסת
רה''מ נתניהו היום בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

״אנחנו לא מחלישים את בית המשפט העליון, אנחנו מאזנים את שלושת הרשויות שמרכיבות את הדמוקרטיה״ אמר בריאיון. ״יש לנו הרבה בלמים, אך לא הרבה איזונים. השינוי שעשינו מאזן. כיום בית המשפט העליון בישראל יכול לבטל חוק שהממשלה הישראלית העבירה. תאר לך שבית המשפט העליון שלכם היה מבטל חקיקה של ביידן. אין דבר כזה בדמוקרטיה מערבית, מי שאומר שאין יותר דמורקטיה - זה שטויות״. הוא הוסיף כי ״אין קשר בין המשפט שלי לבין הרפורמה במערכת המשפט, שנוגעות למיליוני ישראלים״.

כשנשאל האם הוא מצפה שיהיו השלכות לביטול עילת הסבירות, מצדה של ארה״ב, הדגיש נתניהו כי היחסים בין ממשל ביידן לממשלה בישראל טובים. "שנינו מעוניינים לחסום את איראן. שנינו מעוניינים לקדם את השלום. זו הסיבה שחזרתי לכהן בפעם השישית כראש ממשלת ישראל. אני חושב שהמטרות הללו ניתנות להשגה, והן יושגו יחד. אני חושב שזה יחזק את הבריתות שלנו. לא יחליש אותן", אמר.

על היחסים עם נשיא ארה"ב אמר: "הנשיא ביידן הוא חבר אמת של ישראל והוא חבר אישי שלי. מנהיגים נבחרים במדינות אחרות יכולים תמיד להביע ביקורת על מה שקורה בישראל. אנחנו מקשיבים לדאגות של האופוזיציה אצלנו ואנחנו מתחשבים בהן וכרגע אנחנו עובדים על השגת הסכמות רחבות. אני לא מוותר על כך".