נתניהו סירב לומר שיציית לבג"ץ אם יפסול את ביטול עילת הסבירות

בריאיון שהעניק ל-CNN, סירב ראש הממשלה להתחייב כי יציית לפסיקת בג"ץ, אם יוחלט לפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות, ורק אמר: ״אני מקווה שלא נגיע לשם״. בנוסף, הוא הזהיר כי המדינה עלולה להיכנס ל"שטח לא ידוע"

זמן צפייה: 02:33

ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך להתראיין לכלי התקשורת בארה״ב. בריאיון שהעניק אמש (חמישי) ל-CNN, סירב לומר אם יציית לפסיקת בג"ץ, במקרה שיפסול את החקיקה לביטול עילת הסבירות: "אני מקווה שלא נגיע לזה", אמר.

"מה שאתה מדבר עליו הוא מצב, או מצב פוטנציאלי, שבו במונחים אמריקאים, בית המשפט העליון של ארצות הברית ייקח תיקון חוקתי ויגיד שהוא לא חוקתי. זה סוג הסחרור שאתה מדבר עליו, ואני מקווה שלא נגיע לזה", אמר והזהיר כי המדינה עלולה להיכנס ל"שטח לא ידוע". על האפשרות שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, תפוטר אמר: "היועצת המשפטית לא תפוטר ולא מתוכנן מהלך כזה".

נתניהו, לוין, רוטמן וגלנט בכנסת
נתניהו, לוין, רוטמן וגלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"אנחנו לא מחלישים את בית המשפט העליון, אנחנו מאזנים את שלושת הרשויות שמרכיבות את הדמוקרטיה", אמר בריאיון, "יש לנו הרבה בלמים, אך לא הרבה איזונים. השינוי שעשינו מאזן. כיום בית המשפט העליון בישראל יכול לבטל חוק שהממשלה הישראלית העבירה. תאר לך שבית המשפט העליון שלכם היה מבטל חקיקה של ביידן. אין דבר כזה בדמוקרטיה מערבית, מי שאומר שאין יותר דמורקטיה - זה שטויות״. הוא הוסיף כי "אין קשר בין המשפט שלי לבין הרפורמה במערכת המשפט, שנוגעות למיליוני ישראלים".

כשנשאל האם הוא מצפה שיהיו השלכות לביטול עילת הסבירות, מצדה של ארה״ב, הדגיש נתניהו כי היחסים בין ממשל ביידן לממשלה בישראל טובים. "שנינו מעוניינים לחסום את איראן. שנינו מעוניינים לקדם את השלום", אמר, "זו הסיבה שחזרתי לכהן בפעם השישית כראש ממשלת ישראל. אני חושב שהמטרות הללו ניתנות להשגה, והן יושגו יחד. אני חושב שזה יחזק את הבריתות שלנו. לא יחליש אותן".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן (ארכיון) | צילום: רויטרס

על היחסים עם נשיא ארה"ב אמר: "הנשיא ביידן הוא חבר אמת של ישראל והוא חבר אישי שלי. מנהיגים נבחרים במדינות אחרות יכולים תמיד להביע ביקורת על מה שקורה בישראל. אנחנו מקשיבים לדאגות של האופוזיציה אצלנו ואנחנו מתחשבים בהן וכרגע אנחנו עובדים על השגת הסכמות רחבות. אני לא מוותר על כך".

נתניהו השווה את חילוקי הדעות בנוגע למהפכה המשפטית בישראל לוויכוח בארה"ב על בית המשפט העליון שלה. "יש לכם דיון פנימי בארה"ב כרגע, לגבי הסמכויות של בית המשפט העליון. האם הוא מנצל את כוחו לרעה, האם כדאי לצמצם אותו. האם זה הופך את ארה"ב ללא דמוקרטית? האם זה הופך את הדיון הזה לבלתי ראוי? האם אתם הופכים לדיקטטורה?".

נתניהו הוסיף: "אנחנו רוצים בית משפט עצמאי, לא בית משפט עם עוצמה בלתי מוגבלת. זה התיקון שאנחנו עושים", אך הודה כי הצעת החוק עוררה "דיון גדול" בישראל. "אני לא רוצה למזער את זה. אני גם לא רוצה למזער את החששות שיש לאנשים, כי רבים מהם נלכדו בסחרור ההפחדות האלה. ישראל הולכת להישאר דמוקרטיה".

״לישראל יש צבא חזק מאוד שיכול להתמודד עם כל אתגר שעומד בפניו, וישנם הרבה אתגרים. בדיוק כמו שיש מתנגדים שחתמו כנגד החקיקה, כך יש אנשי צבא שחתמו בעד החקיקה. ביום שבו אנשי צבא לשעבר יפגעו בהחלטות ממשלה, זה בדיוק היום בו ישראל תפסיק להיות דמוקרטיה״.

בריאיון נוסף, שהעניק לרשת NPR האמריקנית, נשאל נתניהו האם יו"ר ש״ס אריה דרעי צפוי לחזור לממשלה. הוא השיב כי בכוונתו למנות מחדש את דרעי לשר בכיר, עקב ביטול עילת הסבירות.

חבר הכנסת בני גנץ התייחס לדבריו של ראש הממשלה בחשבון הטוויטר שלו: "‏במדינה דמוקרטית ראש ממשלה מכבד ופועל על פי פסקי דין, לא משנה עד כמה הוא לא מסכים איתם. אין מקום לפרשנות ולשטחים אפורים - חד וחלק. אם נתניהו, כמו כל נבחר ציבור, לא ימלא אחר פסיקת בית המשפט, הוא יבצע הפיכה משטרית שתשנה את אופי המשטר בישראל, דבר שישלול את הלגיטימציה שלו לכהן בתפקידו".

מלשכת נתניהו נמסר: "ממשלות ישראל תמיד מכבדות את החלטות בית המשפט ובית המשפט תמיד ראה את עצמו כפוף לחוקי יסוד להם הוא מייחס מעמד של חוקה. כמו רוב אזרחי ישראל, ראש הממשלה נתניהו מאמין שצריך להמשיך לשמור על שני העקרונות הללו גם יחד".