סערת הרב הראשי: "לא ניתן לשמוע גדול בתורה שמדבר על עזיבת הארץ"

המערכת הפוליטית סוערת בעקבות האמירה המקוממת של הרב יצחק יוסף, שטען בשיעורו השבועי: "יכריחו אותנו ללכת לצבא? ניסע כולנו לחו"ל". לפיד תקף: "חרפה ועלבון ללוחמי צה"ל", ובש"ס הגיבו לו: "של נעלך לפני שאתה מדבר בזלזול כלפי הרב הראשי". השר קיש: "כשאנו נלחמים על זכותנו לחיות כאן, כל עם ישראל צריך להיכנס מתחת לאלונקה"

זמן צפייה: 02:53

המערכת הפוליטית סוערת הבוקר (ראשון) בעקבות האמירה המקוממת של הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף, ברקע חוק הגיוס. "יכריחו אותנו ללכת לצבא? ניסע כולנו לחו"ל", אמר הרב, וראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף: "חרפה ועלבון ללוחמי צה"ל המחרפים נפשם להגנת המדינה. הרב יוסף הוא עובד מדינה, הוא לא יכול לאיים על המדינה. מי שישתמט מצה"ל, לא יקבל אגורה ממדינת ישראל". גם בקואליציה יצאו נגד דברי הרב, וח"כ שמחה רוטמן כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו: "בימים בהם אנו קוברים קדושי עליון, ששילבו בחייהם ובמותם תורה וצבא, לא ניתן לשמוע גדול בתורה שמדבר על עזיבת ארץ ישראל".

בש"ס תקפו את לפיד, ומהמפלגה נמסר: "של נעלך לפני שאתה מדבר בזלזול כלפי הרב הראשי, אשר השמיע דעה ברורה ונחרצת על זכותם העצומה של לומדי התורה המגנים על הארץ. מי שעודד בשתיקה סרבנות של ארגונים שהתנגדו לרפורמה המשפטית שלא יטיף לנו מוסר".

בתגובה להודעת ש"ס מסר לפיד: "אין דבר כזה 'לעודד בשתיקה'. אני מתנגד לסרבנות, אני מתנגד להשתמטות, אני מתנגד לאיומים של עזיבת הארץ. אפשר לחזור לדבר העיקרי? הדבר העיקרי הוא שאם 66 אלף צעירים חרדים יתגייסו צה"ל יקבל 105 גדודים חדשים שדרושים לבטחון ישראל".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם במפלגת דגל התורה הצטרפו לש"ס ותמכו בדבריו של הרב יוסף: "הראשל"צ הרה"ג יצחק יוסף - צודק. אין לנו זכות קיום חס וחלילה כעם, על ארץ ישראל, ללא לומדי התורה שתורתם אומנותם. זאת התורה ואלה לומדיה. שהחזיקה אותנו באלפי שנות גלות וצרות רבות שסבלנו, וב"ה שרדנו וחזרנו לארצנו".

שר החינוך יואב קיש מסר: "שירות בצבא הגנה ישראל הוא זכות גדולה. לחיות במדינת ישראל זוהי זכות גדולה לא פחות. הדור שלנו זכה שהוא יכול להגן על עם ישראל ועל המדינה. כשאנו נלחמים על זכותנו לחיות כאן, כל עם ישראל צריך להיכנס מתחת לאלונקה".

השר בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אחרי 2000 שנות גלות חזרנו לארצנו. נילחם עליה ולעולם לא ננטוש אותה. דברי הרב יוסף הם פגיעה ערכית במדינה ובחברה הישראלית. כולם צריכים לקחת חלק בזכות הקדושה לשרת ולהילחם על מדינתנו, במיוחד בשעה קשה זו. גם אחינו החרדים".

הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף
הרב הספרדי הראשי יצחק יוסף | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

"כל החילונים האלה צריכים להבין שבלי התורה - לא תהיה הצלחה לצבא", אמר אמש הרב יוסף בשיעורו השבועי, "ראינו איך הצבא הצליח בבוקר שמחת תורה. במשך כמה שעות באו ושחטו... איפה היה הצבא? הוא מצליח רק בזכות בני התורה".

מהציונות הדתית נמסר: "גיוס לצבא - מצווה גדולה! מודים על הזכות לשרת את עם ישראל בלימוד תורה ובעזרת ישראל מיד צר. אחרי 2,000 שנות גלות - לא נעזוב את ארצנו לעולם. ציבור שמוכן לשלם בחייו על ארץ ישראל לא יוותר עליה בשום תנאי". יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הגיב על דברי הרב: "בלי חובות אין זכויות. חבל שהרב יצחק יוסף והעסקנים החרדים ממשיכים לפגוע בביטחונה של ישראל ולפעול בניגוד להלכה".

בתנועת "אם תרצו" תקפו גם כן את דברי הרב: "כתנועה המייצגת אלפי משרתים במילואים, אנו עומדים נבוכים מול דבריו של הרב הראשי. רוב אזרחי ישראל מכבדים מאוד את לומדי התורה, חלקם אף מוכנים להשתתף במימון אלו שאכן לומדים מבוקר ועד ערב. עם זאת הגיעה השעה לקחת חלק בהגנה הפיזית על קיומו של העם. מדובר בפיקוח נפש, לא פחות. כמו כן אפשר וראוי שתוקם בצה"ל חטיבה לוחמת בשם "חטיבת התורה" שתהיה כולה על טהרת החרדים ולנוחיותם - מן השומר הזוטר ועד המח"ט".

חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס4 03 03 At 1
חרדים חוסמים את כביש 4 במחאה על חוק הגיוס

בשבוע שעבר חסמו מפגינים חרדים המשתייכים לפלג הירושלמי את כביש 4 בשני הכיוונים, סמוך למחלף גבעת שמואל, במחאה על הכוונה לגייס תלמידי ישיבות. הם קראו, בין היתר: "נמות ולא נתגייס". כוחות משטרה הגיעו למקום, ובמהלך הניסיונות לפנותם - פרצו עימותים בין הצדדים.

המפגינים הניפו שלטים שעליהם נכתב "סטאלין זה כאן" ו"לעם ישראל בלי תורה אין זכות קיום". במשטרה טענו כי מפגינים קראו לעברם "נאצים". מנגד, תועדו שוטרים מנסים לפנות באלימות את החסימה - ושוטרת אף נצפתה בועטת בראשו של מפגין.