הקרב על המהפכה המשפטית מסלים: נתניהו והיועמ"שית בהתנגשות חזיתית

אחרי שגלי בהרב-מיארה אמרה לראש הממשלה נתניהו כי עליו לא לעסוק בעניינים משפטיים בשל הסדר ניגוד העניינים שלו – שמחליש מאוד את סיכויי יוזמת הרצוג לפשרה - הוא השיב כי הדבר "לא מקובל עליו". בינתיים, היועמ"שית תקפה את רפורמת לוין בדו"ח שנפרס על פני 112 עמודים, ואם התוכנית לא תשונה – היא לא תגן עליה בבג"ץ

זמן צפייה: 02:18

מלחמת הרשויות שמתחוללת בשבועות האחרונים הסלימה הערב (חמישי) כשהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הרחיקה לחלוטין את ראש הממשלה בנימין נתניהו מכּל התערבות במהפכה המשפטית שמקדמת ממשלתו. היועמ"שית גם מסמנת מה תהיה עמדתה לכשהחוקים יגיעו לפתחו של בג"ץ.

היועמ"שית מבהירה היום שלנתניהו אסור היה לדבר על הרפורמה בתקשורת ולא עם שריו. מצד אחד הוא עומד למשפט פלילי כשהוא ויועציו תוקפים את מערכת המשפט ללא הרף, ומצד שני הוא פועל כראש ממשלה ומנצל את כוחו כדי לנסות ולהחליש את המערכת הזו.

בהרב-מיארה מבינה שברכות היא לא תצליח למנוע מה שבעיני רבים נתפסת כמהפכה שתפגע ביסודות הדמוקרטיים של המדינה, ותוקפת את הרפורמה בדו"ח שנפרס על פני 112 עמודים. בעמדה של משרד המשפטים נטען כי תוכניתו של שר המשפטים יריב לוין  נוגדת את עקרונות מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בכנס למשפט בחיפה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

"קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות בלתי מוגבלת. אין בו מענה לחשש מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד, או לפגיעה במאפיינה הגרעיניים של המדינה כיהודית ודמוקרטית". כיוצא מכך, היועצת המשפטית לממשלה בעצם לא תגן על החקיקה הזו בבג"ץ במידה ולא יהיו שינויים בניסוח הנוכחי שלה. מדובר בחוק יסוד הפוגע במבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל, לטענתה.

היועמ"שית מבהירה היום שלנתניהו אסור היה לדבר על הרפורמה בתקשורת ולא עם שריו. מצד אחד הוא עומד למשפט פלילי שהוא ויועציו תוקפים את מערכת המשפט ללא הרף, ומצד שני הוא פועל כראש ממשלה ומנצל את כוחו כדי לנסות ולהחליש את המערכות הללו.

נתניהו מבחינתו מבקש מבג"ץ שבועיים להגיב על ניגוד העניינים. הוא חייב להגיב גם ליועמ"שית, וטוען שבגלל הנסיעה לצרפת לא קיבל את המכתב בזמן ולא הספיק תעמק בו. בסביבתו של נתניהו יש מחלוקת בדרך ההתמודדות עם הסוגיה, וטרם החליטו האם לשבת ולדון עם היועמ"שית או לא.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0202232013' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_97fs1rzp' duration='']

בתוך כך, הסיכויים להשיג פשרה בין הצדדים בנוגע לרפורמה פוחתים. מבחינתו של נתניהו, הוא גם ככה לא היה בשליטה מלאה באירוע. השותפים שלו רוצים בזה לא פחות ממנו. החרדים רוצים פסקת התגברות מהשיקולים שלהם, ח"כ רוטמן והשר לוין מביעים עניין מוגבר בנושא מינוי שופטים, לאו דווקא מתוך קשר לתיקי נתניהו. כשהנשיא יצחק הרצוג מנסה להקים צוות ואולי לגרום לנתניהו להשפיע, ההשפעה שלו תהיה פחותה יותר, והסיכוי שהתנהלות מול לוין או רוטמן תניב פרי, נמוך עוד יותר כעת.

הסיוע הפוטנציאלי לענייניו האישיים של נתניהו טמונים בכל סעיפי הרפורמה של יריב לוין. כך לדוגמה בוועדה למינוי שופטים. שופטי נתניהו יהיו תלויים בקידום על ידי גורמים פוליטיים, כך גם הפוליטיקאים שיהיו אמונים על מינוי הנשיא הבא של בית המשפט העליון. ביחס לפסקת ההתגברות, בהרב-מיארה מתייחסת לחוקים נוספים שיכולים לצוץ כמו למשל החוק הצרפתי או ביטול הפרת אמונים, בלי לומר את שמם המפורש. גם בהקשר לביטול עילת הסבירות, לנתניהו יש עניין במינויים מסויימים בצמרת הפוליטית שיכולים לעזור לו במהשך.

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי הבוקר היועצת המשפטית לממשלה הודיעה כי היא שלחה אתמול מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בעניין יישום חוות הדעת למניעת ניגוד עניינים שנערכה לו בתקופת כהונתו הקודמת, ביחס ליוזמות לשינויים במערכת המשפט.

מכתב היועמ"שית גובש, בין היתר, על רקע פניות שהתקבלו ומעלות טענות בדבר חשש לניגוד עניינים בשל מעורבותו של ראש הממשלה ביוזמות האמורות, ועל רקע תמונת מכלול יוזמות החקיקה בנושא. עמדת היועצת המשפטית לממשלה היא כי יישום המגבלות שאושרו בפסק הדין של בג"ץ, בנסיבות הנדונות, מוביל למסקנה כי על ראש הממשלה להימנע ממעורבות ביוזמות הנוגעות לשינויים במערכת המשפט, בשל קיומו של חשש סביר לניגוד עניינים בין ענייניו האישיים הנוגעים למשפטו לבין רכיבים מהותיים ביוזמות, בהתאם לאמות המידה שפורטו בחוות הדעת ואושרו בפסק הדין בעתירת ניגוד העניינים מ-2021.

נתניהו השיב הערב לבג"ץ: "האמור במכתב אינו מקובל על ראש הממשלה", נכתב בתשובת נתניהו. "בנסיבות העניין, מבקש המשיב 3 (נתניהו - א"ג) כי בית המשפט הנכבד יאפשר לו להגיב בתוך שבועיים ימים".

לדברי נתניהו, המכתב הועבר אל לשכת ראש הממשלה "רק בשעות הערב" אתמול, ו"בשל עיסוקיו של ראש הממשלה, הוא יכול היה לעיין במכתב רק בשעות הלילה המאוחרות. בינתיים, ראש הממשלה יצא היום לביקור בפריז".

בנוסף, ראשי מפלגות הקואליציה הודיעו היום בהצהרה משותפת נגד היועצת המשפטית לממשלה: "אנחנו דוחים על הסף את מכתבה של היועצת המשפטית לממשלה. פנייתה היא ניסיון השתקה בניגוד מוחלט למנדט החד-משמעי שקיבלנו מאזרחי ישראל בבחירות".

עוד נמסר מראשי הקואליציה: "אין שום קשר בין הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שתכליתה החזרת הדמוקרטיה לישראל, לבין ענייניו של ראש הממשלה. אלה שפועלים בניגוד עניינים הם דווקא אנשי הייעוץ המשפטי. ביד אחת הם נלחמים בפומבי ובכנסת ברפורמה המשפטית שתשפיע על מעמדם, וביד השנייה הם מנצלים את תפקידם כדי לסכל אותה".