אחרי אישור החוק: ארה"ב ובריטניה "קוראות להגיע להסכמות רחבות"

בבוקר שאחרי המחאות, העימותים האלימים והמעצרים בת"א, בי-ם ובמוקדים נוספים בעקבות אישור החוק לביטול עילת הסבירות, עתרה לשכת עורכי הדין לבג"ץ: "חשש מבוסס מפגיעה קשה בשלטון החוק והחלשת שומרי הסף". גם לפיד צפוי להגיש עתירה

אסתר חיות, בנימין נתניהו, גלי בהרב-מיארה
אסתר חיות, בנימין נתניהו, גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, יונתן זינדל / פלאש 90

בבוקר הראשון אחרי ההפיכה המשפטית - הקרב על החוק לביטול עילת הסבירות עובר למגרש המשפטי: שתי עתירות כבר הוגשו, והבוקר עתרה גם לשכת עורכי הדין לבג"ץ נגד החוק שעבר אתמול בכנסת ברוב של 64 תומכים מול אפס מתנגדים: "חשש מבוסס מפגיעה קשה בשלטון החוק והחלשת שומרי הסף".  לקול צהלות הקואליציה ודומיית האופוזיציה, תצא הכנסת לפגרת הקיץ ולאחריה, כך הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו, יימשכו הניסיונות להעביר את יתר חוקי המהפכה המשפטית בהסכמה רחבה. ההערכה היא שהחוק החדש יסייע לממשלה להשיג את היעדים שהציבה לעצמה: מינוי מפכ"ל ונגיד בנק ישראל חדשים, החזרת אריה דרעי לממשלה והדחת היועצת המשפטית לממשלה. בתגובה על הפרסום בחדשות 13 אמש, אמרו בליכוד כי פיטורי בהרב-מיארה "לא על הפרק".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: אלכס קולומויסקי, פלאש 90/Shutterstock

בנוסף, בוושינגטון עוקבים אחר ההתפתחויות, והתגובות בינתיים מתונות. קארין ז'אן-פייר, דוברת הבית הלבן, אמרה: "מצער שההצבעה עברה ברוב הקטן ביותר. אנחנו מבינים שעדיין מתקיימות שיחות, ושהן ימשיכו להתקיים בחודשים הקרובים על מנת לייצר הסכמה רחבה יותר, גם כשהכנסת בפגרה".

עוד נמסר מהבית הלבן: "נמשיך לתמוך במאמצים של הנשיא הרצוג ומנהיגים ישראלים נוספים להגעה להסכמה רחבה באמצעות דיאלוג. היינו מאוד ברורים: שינויים כאלה של שינוי מדיניות מצריכים קונצנזוס. הנשיא ביידן הבהיר זאת". גם בריטניה הגיבה על אישור החוק, ופרסמה הודעה שבה נאמר: "אנו קוראים לישראל להגיע להסכמה רחבה שתבטיח את עצמאות מערכת המשפט".

עוד בנושא:

מאחורי הקלעים לפני אישור החוק: המגעים לפשרה בין נתניהו ללפיד
לוין: "צעד ראשון והיסטורי"; לפיד: "תבוסה לדמוקרטיה"
הרמטכ"ל לנתניהו: "ההתבטאויות נגד צה"ל פוגעות בכשירות הצבא"

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2407232041' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת נתניהו' poster='' kid='1_nr4qcb2a' duration='328']

ראש הממשלה נתניהו אמר אמש כי אישור החוק הוא "מהלך דמוקרטי מתבקש, שנועד להחזיר מידה של איזון בין הרשויות, כדי שהממשלה הנבחרת תוכל להוביל את המדיניות בהתאם להחלטת רוב אזרחי המדינה". הוא הוסיף: "מימוש רצון הבוחר הוא בשום פנים ואופן לא 'קץ הדמוקרטיה' – הוא מהות הדמוקרטיה. בגלל חשיבות הנושא, הקואליציה פעלה בכל דרך להגיע להסכמות עם האופוזיציה. זה ממש לא מובן מאליו. למרות הכול, נמשיך לחתור להידברות ולהשגת הסכמות. אנחנו לא מוותרים על הסיכוי להשיג הסכמה רחבה - ואני אומר לכם שזה אפשרי.

"כבר בימים הקרובים", הדגיש נתניהו, "הקואליציה תפנה לאופוזיציה במטרה לקיים שיח. אנחנו מוכנים לדון על הכול ומיד, ולעשות זאת בסבב השיחות בפגרה ולהגיע להסכם כולל. אם צריך - נוסיף עוד זמן, עד סוף נובמבר. זה די והותר". לדברי ראש הממשלה, "כולנו מסכימים שישראל חייבת להישאר דמוקרטיה חזקה, ותמשיך לשמור על זכויות הפרט לכולם; שהיא לא תהפוך למדינת הלכה, שבית המשפט ימשיך להיות עצמאי ושאף צד לא ישתלט עליו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2407232020' autoplay='0' credit='' desc='הצהרת גנץ' poster='' kid='1_ls91yvft' duration='268']

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את נתניהו: "ההצעה לחזור לשיחות ריקה מתוכן מפני שזה לא בתחום סמכותו. כמו שגילה כל מי שהיה מעורב בניסיונות להגיע להסכמות רחבות, בנימין נתניהו הוא לא באמת ראש ממשלת ישראל. הוא שבוי של לוין, רוטמן ובן גביר. הם מחליטים - והוא עושה מה שהם אומרים. עשיתי כל מאמץ למנוע קרע בעם, אבל האופוזיציה לא תהיה שותפה לשיחות שהן הצגה ריקה".

"ההצהרה של נתניהו", המשיך לפיד, "היא עוד שקר שמטרתו היחידה להוריד לחצים מארה"ב ולהרדים את המחאה. ממשלת הקיצונים והמשיחיים לא יכולה בצהריים לקרוע לגזרים את הדמוקרטיה שלנו, ובערב לשלוח את נתניהו להגיד שהוא מציע הידברות. הם לא יגרמו לנו להרים ידיים, אנחנו לא נוותר, המאבק רק התחיל".

דקות לפני הצהרת נתניהו, נשא דברים יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ. "זהו יום קשה. שורפי האסמים ומערילי הבארות ניצחו - מדינת ישראל הפסידה", אמר. הוא הוסיף כי "כל מה שעבר כאן יבוטל ויימחק מספר החוקים - במוקדם או במאוחר". לדברי גנץ, "רוב בכנסת שרוצה בהסכמות – הוכנע בידי חברי כנסת קיצוניים שהחליטו לשנות את תעודת הזהות שלנו, שרוצים לדרדר אותנו לתהומות של שנאה, לפצל אותנו, לשסות איש ברעהו. יומיים לפני תשעה באב, נראה שהמשפט הידוע ש'אלה שלא לומדים מההיסטוריה נידונו לחיות אותה שוב', רלוונטי מאי פעם. לא ניתן לזה לקרות. מי שחושב שהוא ניצח, יגלה בקרוב שזו הייתה טעות קשה לכולנו".

גנץ תקף גם הוא את נתניהו: "האחראי הישיר הוא ראש הממשלה. הוא העדיף את הצרכים הפוליטיים של בן גביר ואת הגחמות של לוין, על פני המיצוב המדיני של ישראל, על ביטחונה, על החברה הישראלית ועל הדמוקרטיה. מי שראה את שר הביטחון מתחנן לשר המשפטים – מבין עד כמה למדינת ישראל דרוש בעת הזו מבוגר אחראי. ככה לא מנהלים מדינה. נתניהו כשל והממשלה הזו כולה היא כישלון מהדהד. מולנו סכנה ברורה ומידית: המשך חקיקה דורסנית – מינוי שופטים פוליטיים, פסקת ההתגברות, פגיעה בשומרי הסף והדחת היועמ"שית. מאות אלפי פטריוטים ברחבי הארץ שיוצאים ומפגינים – הם הכוח; ורוב עם ישראל שרוצה ברפורמה בהסכמה הוא העוצמה שלנו מול הסכנה".

שר הביטחון יואב גלנט, שתמך באישור החוק, אמר אמש בשיחות סגורות: "אם הייתי מצביע נגד - הייתי צריך להתפטר". הוא קרא לאנשי המילואים שהודיעו על הפסקת ההתנדבות "לא לממש את האיום, אנחנו זקוקים להם". מ"אחים לנשק" נמסר: "גלנט, לעולם לא נסלח לך. בשדה הקרב הפוליטי - אתה נמושה. לא נסלח לך שהפקרת את חיילי המילואים, את ביטחון ישראל, את גורלנו בפני בית הדין הבינלאומי בהאג. גלנט, המורשת שלך תהיה מחריב צבא העם. אתה בושה לערכי צה"ל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2307242041' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד: דריסת מפגינים בכביש 531' poster='' kid='1_wve8qth3' duration='26']

החוק עבר, המחאה נשארת

עם אישור החוק, עשרות אלפים יצאו אמש לרחובות ומחו עד לשעות הקטנות של הלילה. המשטרה הגיבה בעוצמה ומפגינים רבים נפצעו מאלימות של שוטרים ומפגיעות עוצמתיות של מכת"זיות. 18 נעצרו. לאחר שעות של עימותים בין מפגינים לשוטרים, שכללו הבערת מדורות ברחוב קפלן שבת"א ובירושלים, כמו גם חסימה לסירוגין של נתיבי איילון - המוחים פונו. כמו כן, שלושה מפגינים נפצעו באורח קל מדריסת רכב בכביש 531, סמוך לכפר סבא. המשטרה עצרה את הנהג החשוד, צעיר בן 25.

מחאה באיילון
מחאה באיילון | צילום: רויטרס
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס
מוחים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב
מוחים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב | צילום: רויטרס
ההפגנות נגד המהפכה המשפטית
ההפגנות נגד המהפכה המשפטית
המחאה בקפלן
המחאה בקפלן | צילום: רויטרס
המחאה בירושלים
המחאה בירושלים | צילום: רויטרס
הפגנה סמוך לבית המשפט העליון בירושלים
הפגנה סמוך לבית המשפט העליון בירושלים
המחאה נגד המהפכה המשפטית
המחאה נגד המהפכה המשפטית | צילום: רויטרס

מובילי המחאה מסרו כי "קו ישיר עובר בין העברת חוק הדיקטטורה הראשון לבין עליית המדרגה באלימות הבלתי חוקית של השוטרים כלפי מפגינים. שלטון העושה שימוש במשטרה לדכא מחאה נגדו הוא שלטון דיקטטורי. לא נירתע ונמשיך במאבקנו נגד הדיקטטורה. רק התנגדות נחושה תשמור על ישראל דמוקרטיה ליברלית".