הכרזת מלחמה על מערכת המשפט: "הפיכה שלטונית ושינוי המשטר"

הצהרת שר המשפטים יריב לוין, שהציג במסיבת עיתונאים את "רפורמת המשילות", עוררה תגובות רבות במערכת הפוליטית. רה"מ היוצא לפיד תקף: "כנופיה של עבריינים". שר המשפטים הקודם סער: "הוצאה להורג של משנתו של בגין"

זמן צפייה: 21:35

שר המשפטים יריב לוין הציג הערב (רביעי) את עיקרי "רפורמת המשילות" שהוא מתכנן למערכת המשפט, מה שעורר תגובות רבות מכל קצוות הקשת הפוליטית - כאשר באופוזיציה כמובן תקפו. ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד אמר: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון".

"מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום", הוסיף לפיד, "הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל. אני מודיע כאן ועכשיו - ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים. אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להלחם, נחזור, נבטל הכל".

שר המשפטים הקודם גדעון סער מסר: "השר לוין איזכר הערב בפתח דבריו את מנחם בגין, מנהיגו המיתולוגי והראשון של הליכוד. אך דבריו היו לא פחות מהוצאה להורג של משנתו הדמוקרטית והמשטרית של מנחם בגין. אין ספק שמנחם בגין היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל. על תלמידיו האמיתיים מוטלת החובה להאבק בה. וכך אעשה".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

יו"ר הכנסת לשעבר מיקי לוי מסר: "מדובר בהפיכה שלטונית ובשינוי המשטר בישראל והפיכתה מדמוקרטיה ליברלית לשלטון נכה הנשלט בידי קבוצה מצומצמת של פוליטיקאים השולטת בממשלה, ברוב בכנסת ובכל הזכויות של אזרחים במדינה. ככל שההפיכה תהיה יותר אגרסיבית, מהירה ומטורפת, כך היא תהיה פחות מאוזנת ויותר ברת חלוף. במדינה שאין בה חוקה קשיחה או בית עליון נשאר רק בית המשפט לאזן עריצות של רוב".

"הנסיון לרכז את כל הכוח בידי הממשלה שגם שולטת בכנסת באמצעות רוב קואליציוני, לא יוביל למשילות אלא לעירעור המשטר בישראל שהתעצב במשך שנים", הוסיף ח"כ לוי, "בחברה כל כך מגוונת ובמדינה שמתמודדת עם מצב בטחוני מורכב בהצלחה משפטית בינלאומית יוצאת דופן, הטירוף הזה לא יחזיק מעמד ויהיה לו מחיר פנימי ובינ"ל שלא נוכל לשלם"

השרה לשעבר, ח"כ אורית פרקש-הכהן (המחנה הממלכתי), כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "התגברות על בתי משפט על ידי כל ממשלה; ‏ביטול עילת הסבירות; ‏מינוי פוליטי של שופטים; ‏מינוי פוליטי של יועצים משפטיים במשרדי ממשלה. ‏זו ממש לא רפומה ש״תשיב את הסדר על כנו. זו הפיכה משטרית שתפגע בהגנה על הזכויות של כולנו. היא לא משיבה לחיינו שום 'סדר' אלא שררה ושחיתות".

השר לשעבר, ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי), כתב בחשבון הטוויטר שלו: "שר המשפטים הכריז מלחמה על ערכי מגילת העצמאות. אנחנו נגן עליה. בנחישות, בקור רוח, באמונה נגן על היקר לנו". ח"כ מיכל שיר (יש עתיד) כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "לוין הציג הערב את הצעדים הראשונים לביטול הדמוקרטיה הישראלית ויצירת הביביקטטורה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2301042216' autoplay='0' credit='' desc='סמוטריץ′ ורוטמן: "כולנו מגוייסים אחריך"' poster='' kid='1_i72smeqh' duration='']

חברי הקואליציה, מנגד, בירכו על ההצהרה. שר האוצר בצלאל סמוטריץ מסר הודעה משותפת עם חבר מפלגתו, יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן: "אנחנו עושים הערב restart למערכת המשפט. תכנית השר יריב לוין לתיקון מערכת המשפט עולה בקנה אחד עם תכנית 'חוק וצדק' שהשקנו ערב הבחירות. קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שר המשפטים, כולנו מגוייסים אחריך להוביל את המהלך ההיסטורי והחשוב הזה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "מערכת המשפט סובלת מחוסר אמון גדול במיוחד בציבור הישראלי, על רקע התערבות והטייה פוליטית פעם אחר פעם. התחייבנו לשינוי מהותי במערכת המשפט ולשם כך קיבלנו את אמון העם, כדי שנחזיר את האיזון בין הרשויות ולהחזיר את השלטון לעם. מברך את ידידי שר המשפטים יריב לוין שמקדם את הרפורמה שתפסיק את הפוליטיזציה של מערכת המשפט ותחזיר את האמון במערכת. ממשלת ימין מלא מלא".

שר התקשורת שלמה קרעי מסר: "אני תומך באופן מוחלט ברפורמה המשפטית של השר יריב לוין. מעבר לעובדה שאין טוב ומקצועי ממנו להוביל את השינויים הנדרשים, לגופו של עניין, מדובר בהחזרתה של המדינה היקרה שלנו לידי העם. כבר שנים אנו נשלטים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית, בחלקה פוסט ציונית, שרומסת את רצון העם וקובעת מושכלות יסוד על פי ערכיה ובניגוד למדיניות הדרג הנבחר. זו אינה דמוקרטיה. הגענו לשנות. הגיע הזמן לתקן. יריב, עם ישראל מאחוריך".

שר הכלכלה ניר ברקת מסר: "אני מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה החשובה במשילות. במערכת המשפטית נדרשים תיקונים חשובים שיאפשרו להשיב לה את אמון הציבור באחריות. על מדינת ישראל לעמוד בקו אחד עם הדמוקרטיות הגדולות בעולם - וכך נעשה".

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

ח"כ דוד אמסלם כתב בחשבון הטוויטר שלו: "אני מברך על הצעדים הנכונים והנחוצים שהציג הערב שר המשפטים יריב לוין- תיקון מערכת המשפט בישראל זה המהלך העיקרי שמדינת ישראל זקוקה לו! מדובר במהפכה מתבקשת שרק תחזק את המערכת, תעשה סדר ותחזיר את האיזון בין הרשויות השונות. אני מבין שלפיד כבר מקשקש על כך שיחזור ויבטל הכל. לא תחזור"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף מסר: "במהלך השנים חוקקה הכנסת חוקים שנועדו לעגן את זהותה היהודית של המדינה ואלו נפסלו או קיבלו פרשנות שהביאה לפגיעה בציבור שומרי התורה ע"י בג"ץ. יהדות התורה תתמוך בכל מהלך שיחזק את המשילות ואת מעמדו של בית הנבחרים. אלו לא כיפופי ידיים, אלא ביצורה של מערכת האיזונים והבלמים הנדרשת בין הרשויות".

יו"ר דגל התורה משה גפני מסר: "אני מברך את שר המשפטים ח"כ יריב לוין על התכנית שהציג הערב. דרשנו זאת בהסכם הקואליציוני ודרשנו זאת כל השנים, לצערינו לא היה לכך רוב. בשנים האחרונות בית המשפט פסק נגד ציבורים רבים בכלל, ונגד הציבור החרדי בפרט, והצליח לקומם עליו את רוב חברי הכנסת. אני שמח שהיום יש רוב שסבור כמונו, לשינוי מערכת המשפט בישראל שעקרונותיה תואמים את דרישתנו, אך במהלך החקיקה נידרש לשינויים והשלמות בתכנית".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''. הכנסת, הערב | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במסיבת העיתונאים שערך הערב שר המשפטים לוין הוא הציג את עיקרי השלב הראשון של הרפורמה: "הנושא הראשון שנסדיר הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים: לא עוד מצב בו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול. במקום זאת: ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים, מינוי שני נציגי ציבור על ידי שר המשפטים במקום הנציגים הסקטוריאליים של לשכת עורכי הדין, ושקיפות מלאה באמצעות עריכת שימוע פומבי בוועדת חוקה חוק ומשפט למועמדים לכהונה בבית המשפט העליון".

"הנושא השני במסגרת הרפורמה הוא הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות: לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד. לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד. תחוקק פסקת התגברות מאוזנת ברוב של שישים ואחד. מצד שני, לא תהיה התגברות של אותה הכנסת במקרה שבית המשפט פסל חוק פה אחד".

"הנושא השלישי הוא ביטול עילת הסבירות: לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט. במקום זאת ביטול עילת הסבירות, והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת. או כפי שניסח בצורה אירונית יש לומר, המשנה לנשיא בית המשפט העליון לשעבר, פרופ' מנחם אלון, ותנסו לעקוב, כי לי זה קשה: "בלתי סביר לחלוטין הוא לצפות באופן סביר, כי בית-משפט יבדוק סבירותם של נושאים מעין אלה". או במילים שלי - אין דבר כזה עילת סבירות".

"ונושא אחרון, ולא פחות חשוב: היועצים המשפטיים - לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים כשמם כן הם, יועצים ולא מחליטים. כשהם מייצגים את הממשלה, הם צריכים לייצג את הממשלה, ולא את דעתם הפרטית".