בדרך להתנגשות: הקרב על מערכת המשפט עולה שלב

כ-80 אלף בני אדם הפגינו בתל אביב ועוד אלפים הפגינו גם בירושלים ובחיפה. כעת נשאלת השאלה לאן פניהן של מערכת המשפט ושל הקואליציה לימים הקרובים, אם כי נראה שקיים קצה חוט קלוש בלבד לדיאלוג. בכירים בקואליציה טוענים כי ייתכנו שינויים, אך ככל הנראה מינוריים בלבד, ברפורמה המשפטית. בתוך כך, הנשיא הרצוג מנסה לבנות מנגנון תיווך בין הצדדים

זמן צפייה: 05:01

ברקע ההפגנה שהתקיימה הערב (שבת) בכיכר הבימה בתל אביב ובערים נוספות, פניהן של המערכת המשפטית ושל הקואליציה לימים הקרובים, ולפי שעה נראה שיש קצה חוט קלוש בלבד להידברות בין שני הצדדים.

נראה כי בכירים בקואליציה ובליכוד מדברים על כך שהרפורמה היא עמדת פתיחה בלבד, שיכולה להיות פתוחה לשינויים, אולם נראה שהמסגרת לשינויים שכאלה היא אך ורק ועדת חוקה של הכנסת, ועל פי הגורמים המעורבים נראה שמדובר על ריכוך קל בלבד, למשל קצת יותר מ-61 חברי כנסת בפסקת התגברות או שינויים קלים בהרכב הוועדה לבחירת שופטים. לא משהו שיהפוך את הפגיעה במערכת המשפט להרבה פחות משמעותית, כך שכרגע נראה ששני הצדדים הולכים אל עבר התנגשות.

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במידה ולא יהיו שיניים ברפורמה במסגרת ועדת החוקה, מסתמן שישנו ניסיון של הנשיא יצחק הרצוג להיכנס לעובי הקורה. הרצוג עוסק בנושא כבר מספר ימים, והוא דיבר עם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו וגם עם גורמים פוליטיים נוספים. הנשיא מעוניין לבנות מנגנון תיווך, והוא ינסה לעשות זאת ביתר שאת במהלך הימים הקרובים.

למרות פעילותו של הנשיא, הסיכויים נראים לא מבטיחים, מכיוון שגם אם נתניהו או שר המשפטים יריב לוין יהיו מוכנים לפשרה יותר עמוקה, תהיה להם בעיה מתוך הקואליציה עם התנגדות אפשרית של גורמים שונים כדוגמת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן. מדובר באירוע סבוך מאוד.

הנשיא יצחק הרצוג
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

בתוך כך, לאחר התייחסותו של רה"מ נתניהו לרפורמה במערכת המשפט אמש, שהתחייב על שמיעת כל העמדות, במערכת המשפט מגיבים וטוענים כי מדובר בפיקציה ובספין, וגורסים שלוין ונתניהו לא באמת מעוניינים לבצע שינויים משמעותיים ברפורמה. כל סעיף ברפורמה נחשב ל"רעידת אדמה" מבחינת המערכת המשפטית, ושם מבינים שפניהם של לוין ונתניהו היא למלחמה ולכך הם נערכים.

כ-80 אלף מפגינים בכיכר הבימה
כ-80 אלף מפגינים בכיכר הבימה | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

נזכיר כי כ-80 אלף בני אדם התקבצו הערב בכיכר הבימה שבתל אביב על מנת למחות נגד הרפורמה במערכת המשפט של השר יריב לוין - כמו גם במוקדים שונים בירושלים ובחיפה. המשטרה נערכה באופן חסר תקדים למחאה, ועדכנו את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בהתרעות השונות. כמו כן, מתארגנת הפגנה גם מול ביתו של שר המשפטים יריב לוין. צומת עזריאלי נחסם. חלק מהמפגינים ניסה לרדת לנתיבי איילון והמשטרה חסמה את הגישה.

דן נתניהו, בנה של השופטת המנוחה שושנה נתניהו ובן דודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשא דברים בהפגנה: "הדרישה הבוטה במיוחד למנות למעשה את שופטי בית המשפט העליון – כולל את נשיא בית המשפט העליון – על-ידי חברי הכנסת, יחד עם חקיקת חוקים אישיים מיטיבים לחברי כנסת שסרחו, משמעותה ביטול אי-תלותה ועצמאותה של הרשות השופטת. חקיקת פסקת התגברות שתמנע פסילת חוקים לא שוויוניים או אישיים, על ידי בית המשפט הגבוה לצדק, תביא באופן מידי לביטול בית המשפט העליון ולאובדן אמון הציבור במערכת המשפט.

מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב
מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שופטת בית המשפט העליון בדימוס ונשיאת התנועה לאיכות השלטון, השופטת אילה פרוקצ'יה, אמרה: "משהו עמוק מאוד נשבר באמנה החברתית שלנו, בכללי המסגרת המוסכמים לאורך כל שנותיה של המדינה. אנחנו בפתח עידן חדש שיש בו הגדרה חדשה של דמוקרטיה - לא דמוקרטיה ערכית אלא דמוקרטיה קטועה הנשענת כולה על 'רצון הבוחר', שאינה נותנת עוד כל משקל לערכי יסוד דמוקרטיים אחרים".

היא הוסיפה: "לא נוכל להשלים כחברה ליברלית עם הרס היסודות הערכיים של השיטה שלנו. נילחם בכל האמצעים החוקיים שבידנו כדי לחסום את הנסיגה המסחררת "'שנות אור' אחרונות בתפיסה יחסי השלטון והאזרח. ניאבק כפרטים, כקבוצות וכציבור רחב על דמותה הערכית של הארץ שלנו. אנחנו בשעת מבחן גורלית לעתידה הערכי של מדינת ישראל. בכוחות משותפים, ובאמצעים חוקיים נעשה הכול כדי להגן על ערכיות חיינו בארץ הזו, כדי שתהיה לנו ארץ לא רק חזקה וחכמה אלא גם ארץ טובה ויפה".

רבבות מפגינים בכיכר הבימה
רבבות מפגינים בכיכר הבימה | צילום: אמיר גולדשטיין

שלטים לקראת ההפגנה בכיכר הבימה
שלטים לקראת ההפגנה בכיכר הבימה

שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני אמרה בהפגנה: "יצאה ממשלה בישראל למלחמה נגד המוסדות הדמוקרטיים עצמם, כדי לשלוט ללא מיצרים. לא ויכוח, לא ביקורת לגיטימית - השתלטות פוליטית. ולא, בחירות לא נותנות את הכוח להרוס את הדמוקרטיה עצמה. רעל שנשפך, שקרים, שיסוי איש באחיו, סימון כאויב כל מי שחשושב אחרת. הכל כדי שנתפורר מפבנים וניחלש כחברה לפני המתקפה הגדולה, ופירוק חומת ההגנה של הדמוקרטיה בכל החזיתות. אנחנו נעצור אתכם ולא נתפשר; כי הדמוקרטיה בישראל, החירות שלנו והזכויות שלנו הן לא מסחרה פוליטית. הם יכולים לקרוא לנו בוגדים, אבל אנחנו אלה שמגנים על המולדת מפניהם. הם יכולים לאיים באזיקים - אנחנו לא מפחדים".