ראשי הקואליציה ליועמ"שית: "נבצרות - ניסיון הדחה בלתי-חוקי"

במכתב, שעליו חתומים לוין, דרעי, סמוטריץ', בן גביר, גולדקנופף, גפני ואבי מעוז נאמר כי "לאף גורם אין סמכות להפיל את הממשלה החוקית, למעט לעם ולנציגיו ועל פי חוק מפורש. כל קביעה אחרת היא בלתי-חוקית בעליל ודגל שחור מתנוסס מעליה". בהרב-מיארה: "לא קיימתי דיונים בנושא"

זמן צפייה: 02:53

ההתנגשות בין ממשלת ישראל לרשויות החוק מגיעה לשיא: במכתב ששלחו הערב (שני) ראשי הקואליציה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, הם כתבו כי לא יקיימו את החלטה על הוצאה של נתניהו לנבצרות, אם וכאשר זו תתקבל. "ניסיון להכרזה או הכרזה על נבצרות של מנהיג מכהן, מהווים ניסיון בלתי-חוקי בעליל להדיחו ולהפיל ממשלה נבחרת וחוקית, ללא שבריר של הסמכה בחוק". על המכתב חתמו שר המשפטים יריב לוין (הליכוד), אריה דרעי (ש"ס), בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית), איתמר בן גביר (עוצמה יהודית), יצחק גולדקנופף (יו"ר אגודת ישראל), משה גפני (יו"ר דגל התורה) ואבי מעוז (נעם). בהרב-מיארה הגיבה: "לא קיימתי דיונים בדבר נבצרות ראש הממשלה".

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר | צילום: רויטרס

עוד נכתב כי "לאחרונה התפרסמו בתקשורת מספר ידיעות לפיהן את מנהלת דיונים ביחס לאפשרות של 'הוצאת' ראש ממשלת ישראל ל'נבצרות'. לתדהמתנו, לא הכחשת את הפרסומים עד לרגע זה.

"שום תעתוע משפטי לא יעמוד מול הברור מאליו בכל המדינות המתוקנות: ראש ממשלה נבחר על ידי רוב העם ונציגיו. רוב אזרחי ישראל בחרו במפלגות הקואליציה ובראש הממשלה רק לפני חודשים ספורים. הכנסת, כנציגת הריבון, נותנת אמון בממשלה ובראש הממשלה. ולכן, לאף גורם אין סמכות להדיח את ראש הממשלה ולהפיל את הממשלה החוקית, למעט לעם ולנציגיו ועל פי חוק מפורש. כל קביעה אחרת, היא בלתי חוקית בעליל ודגל שחור מתנוסס מעליה.

"אנו רואים לכן בדיונים שכאלו, ככל שיתקיימו, ניסיון הפיכה משפטית חסר סמכות ובלתי חוקי בעליל, בין שהוא מכוון לעתיד ובין שהוא מכוון לעת הזו. הוא אינו שונה מניסיון הפיכה בידי איש צבא סורר.

"העם, נבחריו וממשלת ישראל לא יקבלו לעולם החלטה חסרת סמכות, שמשמעותה ביטול הבחירות בקלפיות, ביטול המשטר הדמוקרטי והתגברות בלתי חוקית על ריבונות העם ונציגיו. הנייר עליו תיכתב החלטה שכזו יהיה חסר ערך. הוא לעולם לא יגבר על כוחם של מיליוני פתקי הנייר שבאמצעותם הצביע העם".

אריה דרעי, ראש הממשלה נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ'
אריה דרעי, ראש הממשלה נתניהו והשר בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי היום התייצבו בישיבת הסיעה כל בכירי הקואליציה - בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יריב לוין ויו"ר הכנסת אמיר אוחנה - כולם הגיעו לתמוך ביו"ר ש"ס אריה דרעי.

לשאלת חדשות 13 כיצד נוצרה אי ההבנה בבית המשפט, ענה דרעי, שטוען שלא רימה את ביהמ"ש: "זה נושא שחוזר על עצמו, מעולם הפרקליטות לא טענה נגדי שאני הפרתי הסדר. אם אכן כפי שטוענים שאני הבטחתי לפרוש מהחיים הפוליטיים כשהגשתי מועמדות לכנסת - הרי לפרוש מהחיים הפוליטים זה גם לא להיות בכנסת - כשרצתי לכנסת אף אחד לא טען את הטענה הזאת שאני מפר התחייבות".

"יותר מזה", אמר דרעי, "כשהתנועה לאיכות השלטון טענה נגד מועמדותי לכנסת, הפרקליטות וראש ועדת הבחירות דחו את הטענה על הסף והפרקילטות אמרה שלא הייתה כזאת התחייבות". לשאלה האם השופט הרבסט לא הבין נכון אמר דרעי שיענה לגביו, ולא לגבי השופט, והוסיף :"גם לא היה צורך להתחייב".

כשנשא דברים בישיבת הסיעה הגיב דרעי על פסיקת בג"ץ, שקבעה שעל נתניהו לפטר אותו מתפקידיו כשר, בשל "חוסר סבירות קיצונית": "אף אחד לא הזהיר את ראש הממשלה? איך ראש ממשלת ישראל נתניהו, שחשב שאחרי בחירות שהעם אמר את שלו, אחרי כמה שנים של חוסר משילות במדינת ישראל, וחשב שיש קואליציה שיכולה למשול כמה שנים ולהביא שקט למדינת ישראל, שחושב שראש מפלגה של 11 מנדטים יכהן כשר - אף אחד לא הזהיר את ראש הממשלה שהוא פועל בחוסר סבירות קיצונית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בישיבת הסיעה של ש''ס
ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בישיבת הסיעה של ש''ס | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קודם לכן דיבר ראש הממשלה נתניהו, וביע את תמיכתו ביו"ר ש"ס כשאמר: "אנחנו לא מתכוונים לוותר על שירותיו של אריה. קודם כל כי זה לא צודק, וזה לא אישי. שאלת שלטון הרוב ורצון הרוב נפגעה באופן קשה. אין אחד שהלך להצביע לש"ס שלא הצביע לדרעי בתפקיד שר ושר בכיר, וכך גם אין אחד מהמיליונים שהצביעו לנו".

עוד אמר רה"מ: "הייתה כאן פגיעה קשה בעיקרון הראשון של הדמוקרטיה: זכויות הרוב. אמרתי אתמול בממשלה שאריה ואני עברנו פעמיים הספדים בחיים. התרומה של אריה לביטחון הלאומי שלנו ושיקול הדעת שלנו בנושאים קריטיים היא אמיתית, לא ספין ששומעים בתקשורת. החזרה לשירות שלו בהנהגת המדינה היא צורך בהרבה היבטים. נעשה הכל על מנת להחזיר את דרעי למקומו האמיתי".