אלפים הפגינו נגד הממשלה בתל אביב: "מלחמה על הבית"

המונים התאספו בכיכר הבימה כדי למחות על המהפכה המשפטית של השר יריב לוין ועל הצעדים האחרונים של ממשלת נתניהו - בהם מינויו של אריה דרעי לשר. הם הניפו דגלים ונשאו שלטים שעליהם נכתב, בין היתר: "לא להפיכה משטרית". חלק מהמוחים יצאו ל"צעדת לפידים"

זמן צפייה: 00:44

כיכר הבימה התמלאה הערב (שבת) במפגינים שהגיעו למחות על הצעדים האחרונים של ממשלת נתניהו, ובראשם רפורמת המשפט שהכריז עליה שר המשפטים יריב לוין מוקדם יותר השבוע. מספר ארגונים פרסמו את ההפגנה תחת שמות שונים, ביניהם "עומדים ביחד", "שלום עכשיו", "התנועה הדמוקרטית האזרחית", "הדגלים השחורים", "תורת צדק", אמנסטי ישראל", פורום המשפחות השכולות ועוד.

מכיכר הבימה יצאה צעדה אל עבר רחבת מוזיאון תל אביב, שם נמשכה ההפגנה וכמה אישים עלו לשאת דברים. חלק מהמפגינים התפצלו מהמחאה הראשית.

ההפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב
ההפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב

משתתפים בהפגנה כנגד ההפיכה השלטונית בכיכר הבימה תל אביב
משתתפים בהפגנה כנגד ההפיכה השלטונית בכיכר הבימה תל אביב | צילום: שי בראון

מחאה נגד ממשלת נתניהו בכיכר הבימה תל אביב
מחאה נגד ממשלת נתניהו בכיכר הבימה תל אביב | צילום: שי בראון

הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב
הפגנה נגד ממשלת נתניהו בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ההפגנה כאמור מגיעה על רקע ההכרזה של שר המשפטים על רפורמה במערכת המשפט. במסיבת עיתונאים שערך מוקדם יותר השבוע, אמר השר לוין: "ציבורים רבים נושאים עיניהם למערכת המשפט ולא שומעים בה את קולם, זו לא דמוקרטיה. אני עוסק בנושא הזה למעלה מעשרים שנה, במהלכן התרעתי מנזקי המשפטיזציה. במהלכן גיבשתי הצעות לרפורמה. אני משיק היום את השלב הראשון של רפורמת המשילות, שתכליתה חיזוק הדמוקרטיה, שיקום המשילות, השבת האמון במערכת המשפט והשבת האיזון בין שלוש רשויות השלטון".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בהמשך הציג לוין את עיקרי השלב הראשון של הרפורמה, אותו תנסה הממשלה להעביר כבר במושב הכנסת הראשון, דהיינו עד פגרת הקיץ. לוין הציג שלושה עקרונות כחלק מהשלב הראשון ברפורמה: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ("לא עוד מצב בו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול"), חקיקת פסקת ההתגברות ("לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה") וביטול עילת הסבירות ("לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט").

סערה ציבורית התעוררה בעקבות הההכרזה על רפורמת המשפט, אך גם בעקבות העיתוי שלה. נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אהרן ברק אמר לחדשות 13 בריאיון שישודר הערב במהדורת השבת כי הצגת הרפורמה המשפטית של יריב לוין ערב הדיון בבג"ץ בנוגע למינוי השר אריה דרעי היא "מעשה פסול ובלתי חוקי". ברק אמר: "אני מצר על כך שהשר לוין לא שאל אותי לפני האם לדבר עכשיו או קצת להמתין. הייתי אומר לו, 'שמע, תמתין שבוע-שבועיים, ייתן פסק הדין של בית המשפט ולא יאשימו אותך בכל מיני האשמות".