מפכ"לים לשעבר לרב-ניצב שבתאי אחרי ההדחה: "תתפטר"

מפכ"לים וניצבים בדימוס שיגרו מכתב למפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי, אחרי הדחתו של מפקד מחוז ת"א ניצב עמי אשד בידי השר בן גביר וקראו לו להתפטר: "נקודת שפל. שיתפת פעולה עם עבריין מורשע כדי להפוך את המשטרה למיליציה פרטית". היועמ"שית תשוחח עם המפכ"ל שוב ותבקש את עמדתו

המפכ"ל קובי שבתאי
המפכ"ל קובי שבתאי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

מפכ"לים וניצבים במשטרה בדימוס קראו היום (שישי) למפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי להתפטר מתפקידו לאלתר אחרי שאמש הדיח השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר את מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד. "אנו, קבוצת המפכ"לים והניצבים בדימוס, הוכנו בתדהמה עם החלטת השר להדיח את מפקד משטרת מחוז תל אביב לנוכח הצלחתו לנהל במשך תשעה שבועות מחאות רבות היקף בחכמה בשיקול דעת תוך ניצול זכות המחאה מצד אחד - ואכיפת החוק מהצד האחר". בתוך כך, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צפויה לשוחח היום שוב עם המפכ"ל ולבקש את עמדתו בנוגע להדחה.

"תדהמתנו הלכה וגברה כשהסתבר לנו שהיית שותף למהלך זה תחת הכסות המגוחכת של סבב מינויים", הוסיפו המפכ"לים והניצבים בדימוס, "התנהגותך תיזכר כאחת מנקודת השפל בהיסטוריה של משטרת ישראל. שיתפת פעולה עם עבריין מורשע כדי להפוך את המשטרה למיליציה פרטית כדי לספק את מאוויו הפוליטים של השר הממונה והיית שותף לטיהור של מפקד עם עמוד שדרה. במעשיך אלה איבדת את הזכות הערכית והמוסרית להמשיך ולהוביל את שוטרי משטרת ישראל במשימותיה הרבות והמגוונות. התפטר מתפקידך לאלתר".

ניצב עמי אשד, מפקד מחוז תל אביב
ניצב עמי אשד, מפקד מחוז תל אביב | צילום: חדשות 13

השר בן גביר תקף את מכתב המפכ"לים בדימוס: "חבורת קצינים כושלים שהתאחדו יחד אחרי שהרסו את המשטרה, החריבו את הביטחון הלאומי וחלקם גם לקו בשחיתות שבאה לידי ביטוי במסקנות הוועדות בעניינם - קראדי, שוועדת זיילר קבעה שהיה מפכ"ל רשלן ולא מקצועי, רפי פלד שכולם זוכרים את השחיתות שלו ומימון הג'קוזי ומיקי לוי שהיה הממ"ז הכי כושל בירושלים ובתקופתו נרצחו עשרות אנשים, עדיף שישבו בשקט ולא יפריעו למפכ"ל והמשטרה לעבוד".

גורמים משפטיים בכירים אמרו לחדשות 13 כי עיתוי ההדחה מעלה שאלה אם לא מדובר בהדחה פוליטית של השר בן גביר. היועץ המשפטי של המשטרה, שעובד כעת על חוות דעת ליועצת המשפטית לממשלה, יצטרך לתת הסברים גם על עניין עיתוי ההודעה אתמול. בכירים במשטרה כינו אתמול את התנהלות בן גביר "שערורייה" ואמרו כי מדובר בטיהור פוליטי לכל דבר. הבכירים גם הפנו אצבע מאשימה למפכ"ל ששיתף פעולה עם השר ולא מנע את ההדחה או התקומם נגדה.

איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי
איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור, השר בן גביר הדיח אמש את מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, מתפקידו - והודיע כי הוא ימונה לראש אגף ההדרכה. בן גביר לא היה מרוצה מהתנהלות המשטרה באירועי החסימות בנתב"ג במסגרת "יום ההתנגדות" נגד המהפכה המשפטית. יצוין כי לפני ההדחה הוא ביקש לזמן אליו שלושה ניצבים לשימוע בעקבות אי-ציות להנחיותיו. אחרי שסיכם עם המפכ"ל על הדחתו של אשד - הוא ביטל את השיחות.

יחד עם שלושת הניצבים, בן גביר ביקש לזמן לשיחת הבהרה גם את ראש חטיבת הדוברות תת-ניצב שלומי שגיא. לטענת השר, החטיבה פועלת ומתדרכת נגדו. "זה כישלון קולוסאלי, ממש כשל מערכתי", אמר בן גביר בשיחות סגורות עם מקורביו, "מדוע אפשרו את חסימת הצירים באיילון ובנמל התעופה בן גוריון". ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב באולפן חדשות 13: "ליצן הטיקטוק הדיח מפקד מצטיין, הוא יוריד אותנו ביגון שאולה".

קבוצת המפכ"לים והניצבים, יחד עם התנועה לאיכות השלטון, תגיש צו ביניים לבג"ץ למניעת הדחתו של מפקד מחוז ת"א. "המעשה הבזוי של השר לביטחון לאומי הוא כתם שלא יימחה", נמסר מהתנועה, "ידע מעתה כל מפקד בכיר במשטרה כי הקריירה שלו נתונה בסכנה כל זמן שלא יענה לדרישות השר. בן גביר הפך את המשטרה היקרה שלנו לארגון פוליטי בשירות משטר דיקטטורי. זה לא יעבור בשתיקה. התנועה קוראת לציבור לצאת להפגנות ענק במוצאי שבת בכל מוקדי המחאה המרכזית, כדי לעצור את ההידרדרות. לא ניתן למשטרה להפוך למיליציה פרטית של בן גביר".

Whatsapp Image 2023 03 09 At 1
מוחים חוסמים כבישים בנתב''ג | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

עיקר הכעס של בן גביר התמקד במפקד מחוז תל אביב, לנוכח העובדה שבשבוע שעבר היה השר מרוצה מניהול ההפגנה שעליה פיקד המפכ"ל בעת שאשד היה בחו"ל. לאשד זו לא ההפגנה הראשונה, והעובדה שיחסית מעט מפגינים ירדו לאיילון, ושכאשר התקבלה ההחלטה לפנותם הדבר נעשה במהירות – מבחינת בן גביר היא ההוכחה שאשד החליט על דעת עצמו לאפשר ולהכיל את החסימות.

במשטרת תל אביב הסבירו כי השיקול הבלעדי כיצד לנהל את ההפגנה ללא נפגעים היא של מפקד המחוז. עוד הוסיפו כי "אין דרך לנעול את איילון הרמטית ממפגינים". כאמור המחלוקת היא על הצורך לפינוי המפגינים לאחר שכבר כן ירדו, וכמה זמן הדבר לוקח. לגבי מפקד מחוז מרכז ומפקד אגף התנועה, בן גביר לא אהב את הפקק שנוצר בנתב"ג וחייב את הטסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשדה.