ש"ס: "לא נייצר משבר"; עוצמה יהודית: "נשבש את עבודת הקואליציה"

בשיאו של המשבר החריף בקואליציה, ש"ס הודיעה כי למרות התנגדותו של בן גביר לחוק הרבנים, היא לא תייצר משבר "שעלול לפגוע במאמץ המלחמתי ובעסקת החטופים". בעוצמה יהודית הודיעו כי יצביעו עם הקואליציה, אך השר לביטחון לאומי ממשיך לדרוש מקום בקבינט המצומצם בתמורה להצבעה בעד החוק

בן גביר, נתניהו ודרעי
בן גביר, נתניהו ודרעי | צילום: אריה לייב אברהמס, יונתן זינדל, חיים גולדברג / פלאש 90

האם המשבר בקואליציה בדרך לסיום? לאחר שעוצמה יהודית הודיעה כי תתנגד לחוק הרבנים המרוכך, דבר שייצר משבר מול ש"ס, הבוקר (רביעי) הודיעו שתי המפלגות כי יחזרו להצביע עם הקואליציה, במטרה לא לייצר בה משבר בעת הזו. עם זאת, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עדיין דורש השתתפות בקבינט המצומצם בתמורה להצבעה בעד החוק המרוכך.

מש"ס נמסר: "התנועה ניסתה פעמיים להביא תקנות חשובות לייקר את מעמד הרבנים בישראל המוסרים נפש בתקופה הזו, וכן לשיפור תנאיהם של עובדי המועצות דתיות והבלניות - מהלך חברתי שזכה להסכמה רחבה מאוד. למרבה התדהמה, השר בן גביר בחר להפיל את החוק ולחולל קרע מיותר בימין בזמן מלחמה בשל שיקולים פוליטיים. ש"ס כדרכה מגלה אחריות ולא תיצור משבר בעת הזו שעלול לפגוע במאמץ המלחמתי ובעסקת החטופים ולכן תצביע יחד עם הקואליציה".

במקביל, עוצמה יהודית מסרה הודעה גם היא, וטענה כי תצביע עם הקואליציה, אך "תשבש את עבודתה": "עוצמה יהודית עומדת על כך שחוק הרבנים 2 יעבור רק במידה והשר לביטחון לאומי יוכנס לפורום ניהול המלחמה, ובמידה וזה לא יקרה - תתנגד להצעה. רק אמש הוכח, בהפקרות הביטחונית בצפון, כמה דרושה נוכחותו של השר בן גביר בפורום ניהול המלחמה. כל עוד זה לא קורה, עוצמה יהודית תמשיך לשבש את עבודת הקואליציה. יחד עם זאת, באשר להצבעות האופוזיציה היום, עוצמה יהודית לא תתן לאופוזיציה לנצח ולהעביר חוקים ותצביע נגד החוקים שתעלה האופוזיציה".

Whatsapp Image 2023 09 14 At 0
נתניהו ודרעי בערב גיבוש הקואליציה | צילום: שרון רביבו

יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר: "לאחר שיחתי עם ש"ס ועוצמה יהודית, סוכם כי המפלגות יצביעו היום על הצעות החוק הטרומיות בהתאם למשמעת הקואליציונית. שמירה על ממשלת הימין היא מטרה חשובה ומכרעת לעתיד מדינת ישראל, ואני מקווה שכלל המפלגות יזכרו זאת להמשך, מברך על גילויי האחריות".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אתמול בשעות הבוקר הודיע כץ לחברי סיעת הליכוד כי לא יעלו היום חוקים על סדר היום, וזאת בשל "ההתנהלות חסרת האחריות של עוצמה יהודית". לדבריו של כץ, הוא "לא מוכן להסתמך על אף מפלגה מלבד מפלגות הקואליציה, ולא מוכן לנהל אותה לפי מצבי הרוח של השותפים בה". בהמשך דבריו עקץ את התנהלות מפלגתו של השר איתמר בן גביר: "אני מקווה שהמצב שבו מפלגה מהקואליציה עוזרת לאופוזיציה לפגוע בנו, ייפסק".

התנגדותה של עוצמה יהודית לחוק החשוב כל כך עבור ש"ס נובעת מדרישתו של בן גביר להצטרף לקבינט המצומצם ולהשתתף בקבלת ההחלטות הביטחוניות בנוגע למלחמה בעזה ובצפון. לאחר שבקואליציה הבינו כי לא יצליחו לפתור את המשבר מול יו"ר עוצמה יהודית, שללא האצבעות של חברי סיעתו "חוק הרבנים" לא יוכל לעבור - הוחלט למשוך את החוק.

המהלך גרר תגובה חריפה מאוד מכיוונה של ש"ס, שם תקפו את בן גביר ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו. יו"ר הסיעה, ח"כ ינון אזולאי, הורה לח"כים של המפלגה לעזוב את המליאה באופן מיידי, ובעקבות כך נאלצו בקואליציה להסיר את כל החוקים שהיו על סדר היום.