הסערה הבאה: חוק הגיוס צפוי לחזור לשולחן הכנסת

ברקע האיומים של בכירים ביהדות התורה, צוותים של הקואליציה ייפגשו בכדי לגבש תוכנית פעולה בנוגע לסוגיית גיוס החרדים וקידום החקיקה בנושא. על אף האיומים, בכירים בקואליציה חוששים מהסערה שתפרוץ בעקבות מתן פטור גורף לחרדים בחוק - והם קוראים למצוא חלופות

זמן צפייה: 04:07

במפלגות החרדיות חוששים הערב (שלישי) כי קידום המהפכה המשפטית גובה מחירים גבוהים מדי, כך שלא מתאפשר קידום של נושאים החשובים לבוחרים שלהם, וסיעת יהדות התורה מאיימת כי חבריה לא יתמכו בחוקי הקואליציה שיעלו במושב הכנסת הקרוב - עד שתוסדר סוגיית גיוס החרדים.

בניגוד לטקטיקה שנוקטים ביהדות התורה, גורמים במפלגת ש"ס אימצו טרמינולוגיה שונה - והם קוראים להמשיך בחקיקת חוקי המהפכה המשפטית במסגרת של הסכמות רחבות בלבד, זאת בעקבות חשש של גורמים בכירים בחברה החרדית כי לא ניתן להעביר חוק גיוס במצב הנוכחי, בו המתח החברתי בשיאו. על פי החשש, ארגוני המחאה נגד המהפכה המשפטית יפנו את משאביהם לסוגיית גיוס החרדים במידה והקואליציה תנסה לקדם מהלכים המעניקים פטור גורף מגיוס לתלמידי ישיבות.

בתוך כך, בכירים בקואליציה שמזהים את הסערה שצפויה לפרוץ בעקבות קידום חוק הגיוס מתחילים להשמיע קולות התנגדות. הם גורסים כי מתן פטור גורף לחרדים יהיה בגדר שגיאה קשה, וניתן למצוא פתרון אחר שיכלול מכסות ויעדי גיוס, כדוגמת מתווה אריאל אטיאס משנת 2020.

מליאת הכנסת הבוקר לפני תחילת הדיון
מליאת הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ביום חמישי הקרוב ייפגשו כל הגורמים הרלוונטיים לגיבוש מתווה גיוס, ובתוך שבועיים הם אמורים להגיע להסכמות. עם זאת, הפערים בין הצדדים נותרו גדולים, הן בנוסח החוק והן בהיקף ההטבות שיוענקו למשרתים בצבא. ההתחייבות של הקואליציה לחרדים היא שעד אחרי סוכות, כלומר עד לשבוע השני של חודש אוקטובר בטרם הכנסת שבה לפעילות, יוגש כבר תזכיר חוק. בעקבות זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להחליט כבר בקרוב כיצד להתקדם בכל הנוגע לנושא הרגיש הזה.