במהלך הדיון על חוק בן גביר: השר בר-לב חשף מידע מסווג

בשעה שבוועדת הכנסת דנים בחוק שיסדיר את העברתם של חלק מסמכויות מפכ"ל המשטרה לידי השר המיועד לביטחון לאומי - שר הבט"פ היוצא הקריא מתוך מסמך משטרתי מסווג למרות שהתבקש לעצור

זמן צפייה: 03:22

דיון סוער התקיים היום (רביעי) בוועדת הכנסת המיוחדת, בראשות חברי הכנסת מהליכוד אופיר כץ ושלמה קרעי, בה דנו החברים בהצעת החוק לשינוי פקודת המשטרה - החוק שיסדיר את העברתם של חלק מסמכויות מפכ"ל המשטרה לידי השר המיועד לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר.

במהלך הדיון, בו נכח גם השר לביטחון פנים היוצא עמר בר-לב, השר הקריא מסמך ובו מידע מסווג, ולמרות שאחד מיושבי בדיון ביקש ממנו לעצור ולחדול בו מדבריו - השר בר-לב המשיך לקרוא. בתוך כך, בר-לב הקריא מתוך מסמך מסווג ובו סיכום דיון שנערך בראשותו יום לפני מצעד הדגלים כשהוא "חושף" סוג של אמצעי לפיזור הפגנות, וגם את שיטת הפעולה המשטרתית נגד מפרי סדר פוטנציאליים, כאלה שיש עליהם מודיעין מוקדם, והם נעצרים כשהם בדרך להפרות סדר במה שהמשטרה מכנה "דלת מסתובבת".

בזמן שהשר היוצא בר-לב הקריא את הדברים מתוך הדף, ניתן לראות המפכ"ל קובי שבתאי מתנועע במעין אי נוחות. מכשסיים לקרוא מהדף, המפכ"ל ביקש מערוץ כנסת למחוק את הקטע שהועלה לרשתות החברתיות, ובו השר בר-לב חושף פרטים מהדיון המסווג.

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה | צילום: יונתן זנדל, פלאש 90

עוד במהלך הדיון, רב-ניצב שבתאי התייחס לראשונה באופן פומבי להצעת החוק, ואמר כי "צריך לבצע ניתוח עומק של כל המשמעויות הנגזרות מחקיקה שכזו ולבצע שינויים רק במקומות הנדרשים". כמו כן תקף המפכ"ל את דבריו של בן גביר, שישב לצידו בוועדה, ואמר: "קשה לי להבין את הטענות שהשר לביטחון פנים הוא חותמת גומי ולא משפיע", דברים שאמר השר המיועד כמה רגעים לפני כן.

כמו כן, נרשמו עימותים קולניים בין השר לביטחון פנים היוצא, עמר בר-לב, לבין השר המיועד בן גביר. כאשר בר-לב הקריא מתוך המסמך המסווג, בן גביר האשים אותו בחשיפת מידע מסווג. בהמשך, בר-לב הטיח בו: "רק שר חסר ביטחון אומר שהוא רוצה חוק שיקבע את סמכויותיו", בן גביר ענה לו בצעקות חזרה: "שנה וחצי הבאת אותנו לפי תהום".

המפכ''ל יעקב קובי שבתאי
המפכ''ל יעקב (קובי) שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"הצעת החוק כרגע היא דקלרטיבית", אמר המפכ"ל קובי שבתאי כשקיבל את רשות הדיבור, והמשיך: "עצם ההצהרה והרצון להשוואה למבנה שבו הרמטכ"ל כפוף לשר הביטחון, היא כשלעצמה משפיעה על הדרך שבה אזרחי המדינה יתפסו את המשטרה. עצם השינוי הדקלרטיבי יהווה אמירה, שתפגע במערכת היחסים המורכבת והיומיומית בין השוטרים לאזרח. מיליוני מפגשים שיצבעו בגוון אחר בעצם האמירה ושינוי הפקודה".

עוד אמר המפכ"ל כי "משטרת ישראל תמיד הייתה ולעולם תהיה ארגון הפועל בניקיון כפיים, ולא מערב שיקולים זרים בהחלטותיו, שוטרים הפועלים בשליחות ונחישות כדי לשמור על מרקם חייהם של אזרחי המדינה. חיוני שנשמור על הגוף הזה, וזו הציפייה של הציבור- עצמאי, נקי וממלכתי. בזכות עצמאותה, המשטרה הינה ציר חשוב ומרכזי הניצב במוקד הפעילות לשמירת חוסנה וביטחונה של מדינת ישראל".

בסיום דבריו אמר שבתאי: "מדובר בהצעה שעשויות להיות לה השלכות דרמטיות על אופייה, צביונה, מקצועיותה של המשטרה ואמון הציבור בה. ההצעה הזו מעלה שאלות כבדות משקל. צריך לבצע ניתוח עומק של כל המשמעויות הנגזרות מחקיקה שכזו ולבצע שינויים רק במקומות הנדרשים, כאשר ובתנאי שאנו נעשה זאת תוך שמירה על העקרונות עימם פתחתי את דברי- משטרה ממלכתית ומקצועית, שפועלת באופן שוויוני והוגן כלפי כל אזרחי המדינה".

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו''ד עמית מררי
המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו''ד עמית מררי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר בדיון דיברה המשנה ליועצת המשפטית לכנסת, וציינה את עמדתם. "יש לחדד את ההסדר כך שיבהיר כי המפכ"ל הוא העומד בראש משטרת ישראל והוא הדרג הפיקודי הבכיר בה", אמרה. אחריה דיברה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, ואמרה כי "תיקון החקיקה הזה לא מתאים לחקיקת בזק ערב הרכבת הממשלה". עוד אמרה עו"ד מררי "הצעת החוק לא מאזנת כראוי בין סמכויות השר לבין העצמאות המקצועית של מערכת אכיפת החוק ויש בה פוטנציאל לפגיעה ממשית וקשה בעקרונות היסוד של המשטר הדמקורטי במדינת ישראל".

קודם לכן דיבר בוועדה השר המיועד איתמר בן גביר, ובמהלך דבריו ציין את החלטת ועדת צדוק שפעלה בשנת 1999, וסברה כי "השר רשאי להתוות מדיניות כללית בתחום החקירות, לרבות קביעה של סדרי העדיפויות העקרוניים, אך זאת בהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מפכ"ל המשטרה והמופקדים במשטרה על נושא החקירות". עם זאת ציין בן גביר, כי "עם כל הכבוד וההערכה שיש לי לאנשי הציבור בתפקידים מקצועיים, שאיתם צריך להתייעץ, בסוף ההחלטה צריכה להיות של הדרג שנבחר. זו דעתי, אפשר לדון על זה ואפשר לחלוק על זה, אבל גם וועדת צדוק אומרת שהשר יכול להתוות מדיניות בענייני חקירות".

המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר בוועדה שדנה בחוק פקודת המשטרה
המפכ''ל שבתאי ואיתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הסעיף המרכזי בהסכם של השר המיועד בן גביר כולל שינוי של פקודת המשטרה, ולפיו "טרם השבעת הממשלה, הקואליציה תערוך שינויים בפקודת המשטרה, כך שהיחס בין השר לביטחון לאומי לבין המפכ"ל, יהיה כיחס שבין שר הביטחון לרמטכ"ל, למעט ביחס לסעיף 59 לחוק סדר הדין הפלילי (הסמכות לפתוח בחקירה)".

משמעותו של ההסכם בשורה התחתונה, הוא שלמעט להורות על לפתוח בחקירה - בן גביר יוכל להשפיע גם בנוגע לתעדוף משימות, גם בנוגע להקצאת כוח אדם - זאת בשונה מהמצב כיום שבו השר לביטחון פנים קובע מדיניות כללית אבל יש לו פחות השפעה על ההתנהלות היומיומית בארגון. אף על פי ששינוי פקודת המשטרה נחתם כחלק מההסכם הקואליציוני בין עוצמה יהודית לליכוד, לחדשות 13 נודע כי המפכ"ל צפוי לדרוש מבן גביר עצמאות כלכלית לארגונו.

אמש פורסם במהדורה המרכזית כי בן גביר נפגש עם המשנים ליועצת המשפטית לממשלה, גילי לימון ועמית הררי, כדי לנסות ולרככך את התנגדותם. בכירי מערכת המשפט התנגדו בתוקף לדרישתו של בן גביר להיות מעורב בהעמדות לדין, מבחינתם זהו עניין שאין השר רשאי להתערב בו.

נקודת מחלוקת נוספת היא התערבות בחקירות - בן גביר טען שחשוב לו להתערב בחקירות, אם זה בנושא אלימות בכבישים או הפרוטקשיין בדרום. בנוגע לנקודה זו לא הייתה שלילה מוחלטת, אולם בכירי המשפטים אמרו שמבחינתם זה יכול להיות רק עם אישור של היועמ"שית. בן גביר כמובן התנגד לתנאי זה בתוקף ואמר כי הוא במקום יותר בכיר, ואין היועמ"שית המפקדת שלו, ולכן הוא לא זקוק לאישורה.