אחרי רמדאן, בעקבות דו"ח מירון: בן גביר יחל לחפש מחליף למפכ"ל

פרסום ראשון: השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צפוי להתחיל לחפש מחליף למפכ"ל יעקב שבתאי אחרי רמדאן, בעקבות פרסום מסקנות דו"ח אסון מירון. בין המועמדים המובילים: סגן המפכ"ל, ניצב אבשלום פלד, ומפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון

זמן צפייה: 01:29

שלוש שנים אחרי אסון מירון - האסון האזרחי הכבד ביותר שחוותה ישראל - ועדת החקירה הממלכתית פרסמה היום (רביעי) את מסקנותיה. "הכתובת הייתה על הקיר", קבעו חברי הוועדה. "חובה היה למנוע את האסון. תרבות רעה מצאנו בתוך ביתנו". לצד הביקורת והטלת האחריות האישית על נתניהו, שלפיה "לא פעל כמצופה מראש ממשלה", וההמלצה שיו"ר הכנסת אמיר אוחנה לא יכהן עוד כשר לביטחון פנים, הוועדה קבעה כי המפכ"ל קובי שבתאי צריך לסיים את תפקידו. "שבתאי ידע שההר לא יכול להכיל את כמות המבקרים - והתעלם מהמסקנות", לשון הדו"ח. אלא שכיוון שכהונתו הוארכה בזמן המלחמה, הסמכות לכך נתונה בידי הממשלה. הערב פורסם לראשונה בחדשות 13 כי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צפוי להתחיל לחפש מחליף לשבתאי אחרי רמדאן.

ועדת החקירה נתנה למעשה לבן גביר "אור ירוק" למינוי מפכ"ל חדש. בין המועמדים המובילים: סגן המפכ"ל, ניצב אבשלום פלד, ומפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון.

מהמשטרה נמסר: "הדו"ח מצא ליקויים בעבודת המשטרה בהכנות לאירוע מירון 2021, ורנ"צ שבתאי, כפי שפעל תמיד בכל תפקידיו, נוטל על עצמו את האחריות המלאה. רנ"צ שבתאי יסיים את תפקידו, ברגע שהממשלה תחליט על כך".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי עדות אסון מירון
המפכ"ל שבתאי בעדותו בוועדת מירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במסקנות הוועדה נכתב בנוגע לשבתאי, כי הוא "אישר את תוכנית המבצע שגובשה במחוז צפון של המשטרה, וזאת על אף שידע שמתחם ההר והמתחמים המשמשים בו להדלקות אינם יכולים להכיל בבטחה את כמות המבקרים הצפויה במקום במהלך ההילולה, ותוך התעלמות מהסכנות הנלוות לכך. רנ"צ שבתאי אישר את תוכנית המבצע על אף שלא נתנה מענה ישים להתמודדות עם כמות הקהל והצפיפות המסוכנת שהיו צפויות בהילולה, ועל אף שלא כללה מנגנון יעיל לניהול הקהל או ויסות הקהל על סמך שיקולי בטיחות".

מדליקים נרות בתל אביב לזכר 45 הנספים באסון מירון
מדליקים נרות בתל אביב לזכר 45 הנספים באסון מירון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הוועדה הטילה אחריות גם על ניצב שמעון לביא, שהיה מפקד המחוז הצפוני ומפקד המבצע המשטרתי להילולה, בעת האסון ופרש מהמשטרה כשנה לאחר האסון. "מתוקף תפקידו היה אחראי על תכנון המבצע, על הכנות המשטרה, ועל הפיקוד והשליטה באירוע", נכתב, "בהתחשב בתפקיד המרכזי של המשטרה בהילולה, כפי שפורט בפרקים קודמים, קשה להפריז בכובד האחריות שהונחה על כתפיו".

"הגענו לכלל מסקנה כי ניצב שמעון לביא נושא באחריות אישית בהתאם לממצאים שפורטו", נכתב, "ניצב שמעון לביא קיבל על עצמו אחריות מייד לאחר האירוע. בהמשך אף הסיק מסקנות אישיות והתפטר מתפקידו. בכך נהג כמצופה ממפקד ועל פי ערכי הפיקוד של המשטרה. מאז 30.6.2023 הוא כבר אינו משרת במשטרה. לכן נסתפק בעניינו בקביעת הממצאים והמסקנות כמפורט".

אסון מירון
כוחות ההצלה לאחר האסון במירון לפני כמעט שנתיים | צילום: דוד כהן, פלאש 90

אחריות אישית הוטלה גם על תת-ניצב שלום אביטן, מפקד מרחב עמקים בעת האסון; תת-ניצב מוריס חן, ראש חטיבת אבטחה ורישוי דאז; סגן-ניצב אסף מנצור, מפקד תחנת נוף הגליל דאז; רב-פקד שמואל פיאמנטה, ראש ענף אבטחה ורישוי במחוז צפון; פקד אסף שייך, קצין מודיעין ובילוש של תחנת נוף הגליל דאז; עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל; עודד פלוס, מנכ"ל המשרד לשירותי דת דאז; הרב יוסף שוינגר, מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים; רב שמואל רבינוביץ, יו"ר ועדת החמישה; אינג' עאמר ח'ליליה, מהנדס הבטיחות של ההילולה; ראובן בן גל, מנהל האבטחה הראשי של ההילולה; שמעון מלכה, מנהל אבטחה בהילולה; מאיר קרליבך, מנהל בפועל של פעילות עמותת "הכנסת אורחים".

"זוהי עת לחשבון נפש", כתבו חברי הוועדה, "אך גם שעת רצון והזדמנות לתיקון ולשיפור. אל לנו להחמיצה! כך, בנוגע לאתר קבר הרשב"י וכך בנוגע למקומות אחרים ולנושאים אחרים שהדברים בדוח זה נכונים להם. ארבעים וחמישה גברים, נערים וילדים קיפחו את חייהם. רבים אחרים נפצעו. משפחותיהם שילמו מחיר כבד מנשוא. לא נוכל להקל על כאבן. אך החובה המוסרית המונחת לפתחנו היא לעשות כל שבידנו כדי למנוע אובדן חיי אדם. אנו תקווה שהדוח שיצא תחת ידינו יביא לתרומה ניכרת לבניינה של חברה מתוקנת וישמש מצפן ומפת דרכים לגופי השלטון השונים, לנושאי משרה ציבורית - ולנושאי משרה בכירים בפרט - באשר להתנהלות המצופה מהם בהיותם נאמני הציבור ושליחיו".