ח"כ לזימי בפנייה ליועמ"שית: "חששות כבדים בעניין התנהלות המשטרה"

חברת הכנסת מהעבודה שלחה היום מכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בדרישה לבחון את התנהלות משטרת ישראל ביחס לחופש המחאה של מפגינים למען שחרור חטופים, ואת מעורבות השר בן גביר ב"קבלת החלטות אשר נוגעות למדיניות המשטרה בעניין הפגנות"

ח"כ נעמה לזימי
ח"כ נעמה לזימי | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) שלחה היום (שני) מכתב ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, בשל "חששות כבדים בעניין התנהלות המשטרה", ובדרישה "לבחון באופן רציני ועמוק" את התנהלותה של המשטרה ביחס לחופש המחאה של מפגינים למען שחרור חטופים, ואת מעורבות השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בקבלת החלטות אשר נוגעות למדיניות המשטרה בעניין הפגנות.

"אני פונה אלייך בלב כבד", כתבה ח"כ לזימי בפתח מכתבה, "בשל רצף אירועים אשר התרחשו מאז תחילת המלחמה, ומעלים צורך דחוף לבחון באופן רציני ועמוק את התנהלותה של משטרת ישראל ביחס לחופש המחאה ואת מעורבות השר לביטחון לאומי בקבלת החלטות אשר נוגעות למדיניות המשטרה בעניין הפגנות".

"בתחילת המלחמה המשטרה נהגה לפזר באלימות עצרות למען שחרור החטופים ולאסור על התכנסויות כאלו, באופן שפוגע קשות בחופש הביטוי הפוליטי", הסבירה לזימי, "שלחתי מכתב בעניין זה למפכ"ל המשטרה ביום 11/11/2023, בבקשה שינחה לנהוג בעצרות אלו ברגישות המתבקשת נוכח הטראומה שנושאים ניצולי הטבח בעוטף אשר בני משפחתם נחטפו. גם כאשר החלה המשטרה לאפשר את העצרות נהגה היא באופן מדאיג - בין השאר כאשר הגיע לקיסריה אלי שתווי, שבנו עידן חטוף בעזה, ופתח בשביתת רעב מול ביתו של ראש הממשלה. המשטרה לא נתנה לתומכיו של שתיוי להתקרב אליו, ולחזק אותו, יצרה שתי הפגנות נפרדות בכוח ולמעשה מנעה ממשפחות החטופים והתומכים לעמוד יחדיו ללא כל עילה או סיבה נראית לעין".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה | צילום: שיר תורם, פלאש 90

עוד כתבה ח"כ לזימי: "עוד עולה כי במחאה בקיסריה מול ביתו של ראש הממשלה נעצרו בשעות הבוקר רבות מפגינים אשר הקריאו שמות חטופים בעודם עומדים במקום אש אינו מפריעה לאיש ולא מייצרים רעש חריג או מפריעים לסדר הציבורי. המפגינים הללו נעצרו באופן משפיל ונאזקו ללא כל עילה, תוך שנטען כי חלקם 'מתנגדים למעצר'. פשעם היחיד של אנשים אלו היה הקראת שמות החטופים מחוץ לביתו של ראש הממשלה".

"בנוסף, במחאות במוצאי שבת ברחוב קפלן בתל אביב מפגינים רבים דיווחו על החרמת ציוד הפגנה כגון תופים, מגפונים ומשרוקיות, תוך שימוש בכוח בלתי סביר כדי לקחת את הציוד אף ממפגינים אשר עומדים על המדרכה, לא חוסמים צירי תנועה או ביטחון ולא עוברים על התקנות למניעת מפגעים (רעש בלתי סביר). עוד אירוע חמור אשר אירע באותו מיקום הוא עליית פרשים על המדרכה עצמה על מנת לפזר את ההפגנה ללא כל עילה חוקית, באופן אשר סיכן את חיי המפגינים הנוכחים ונעשה ללא כל סיבה הגיונית נראית לעין. גם בעניין זה שיגרתי מכתב למפכ"ל משטרת ישראל".

"אירוע חמור נוסף אשר אירע אתמול ונכחתי בו אישית, הוא המקרה בו שוטר תקף את חברי חבר פרלמנטרית על פי חוק. השוטר טען כי חייכ קריב "תקף אותו" על אף כי תיעוד האירוע מראה באופן ברור כי אין כל יסוד לטענה זו. הפרת החסינות הפרלמנטרית של חבר כנסת על ידי שוטר היא תקדים מסוכן, שעשוי להוות תחילתו של מדרון חלקלק ויש לחקור אותה לעומק במיידית.

"מאז תחילת המלחמה המשטרה גם נוהגת לעצור מפגינים רבים בעילות שונות אשר אינן עומדות בחינה משפטית על מנת להרתיע מפגינים אחרים מהשתתפות בהפגנות. בין המקרים ראוי לציין את המקרה החריג של הגב' ירדן מן, אשר שיגרתי מכתב בעניינה אלייך ביום 25/1/2024. הגברת מן נעצרה בחשד לתקיפת השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, והוגש נגדה כתב אישום חמור בגין תקיפת עובד ציבור, היזק לרכוש במזיד ואיומים. מדובר בסד זמנים מהיר באופן חריג (כ-24 שעות מרגע ההתרחשות לכאורה). מעבר לכך, על אף שהמשטרה הצהירה כי בכוונתה להגיש כתב אישום כנגד מן, היא התעקשה בכל זאת להאריך את מעצרה ולהשאירה לילה במעצר, בשל הליכי חקירה נוספים אשר עליה לקיים ומתוך חשש לשיבוש הליכי חקירה. אם טרם נסתיימה החקירה ועובדות המקרה לא התבררו בצורה מלאה, לא ברור על כיצד התקבלה מראש ההחלטה להגיש כתב אישום, ובעיקר מדוע מוגש כתב אישום בסד זמנים כה קצר".

"מקרה חריג נוסף של מעצר מפגינה הוא זה של הגברת ארנה קזין, שנעצרה אתמול בתל אביב. השופט שדן בעניינה הבוקר עת המשטרה ביקשה להאריך את מעצרה הורה על שחרורה וציין כי ייעיינתי בדו"ח הסודי ואינני סבור שמדובר בעבירות שיבוש". מקרים אלו ורבים אחרים מראים כי משטרת ישראל הפכה את המעצר מאמצעי פעולה לגיטימי לכלי הפחדה והרתעת מפגינים, זהו סממן מדאיג מאוד ומאפיין ברור של נסיגה דמוקרטית".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לסיכום כתבה ח"כ לזימי: "רצף התנהגויות חריג זה של משטרת ישראל במהלך המלחמה מראה כי רוחו של השר הממונה על המשטרה, חה"כ איתמר בן גביר שורה על המשטרה, ומעלה חשדות חמורים כי מדיניות המשטרה נובעת מהנחיות ישירות של השר. הגבלות קשות ופגיעה בחופש המחאה אלו מהוות פגיעה ישירה בזכות יסוד - חופש הביטוי הפוליטי. אני מבקשת כי תפתחי בבחינה בהולה של מדיניות המשטרה ביחס להפגנות כנגד הממשלה בעת המלחמה וכי תוודאי כי המדיניות הננקטת היא בהלימה לחוק וכי לא נעשה שימוש פוליטי ולא חוקי בסמכויות המשטרה למטרות פוליטיות".