דויד גרוסמן בהפגנה בתל אביב: "זה הזמן השחור, הבית בוער"

הסופר הוותיק היה הנואם המרכזי בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית ואמר: "ישראל במאבק על צביונה, על מעמד שלטון החוק, על זכויות האדם, בפוליטיקאים ציניים ובחוקים שנועדו למסד גזענות ואפליה. רבים מרגישים זרים בארצם". יותר ממאה אלף הפגינו בת"א, אלפים יצאו להפגין גם בבאר שבע, בחיפה ובירושלים

זמן צפייה: 03:33

"מדינת ישראל הוקמה כדי שיהיה מקום אחד בעולם שבו האדם היהודי ירגיש בבית, אבל אם ישראלים רבים כל כך מרגישים זרים בארצם - ברור שמשהו הולך ומשתבש", כך אמר הערב (שבת) הסופר דויד גרוסמן, הנואם המרכזי בהפגנה נגד הממשלה ברחוב קפלן שבתל אביב גרוסמן הוסיף כי "עכשיו זה הזמן השחור", תוך שהוא מתייחס לספרו "הזמן הצהוב" - שיצא לפני האינתפיאדה הראשונה. לפי הערכות המשטרה, יותר מ-100 אלף בני אדם הגיעו למחות ועוד אלפים מפגינים בחיפה, בבאר שבע ובירושלים. בן 15 נעצר בחשד שריסס גז פלפל על מפגינים.

"אני פוגש יותר ויותר אנשים - בעיקר צעירים - שלא רוצים להמשיך לחיות כאן", הוסיף גרוסמן, "שמה שקורה פה זר להם. ישראל, כפי שהיא היום, חדלה להיות להם לבית והם מעבירים את עצמם למין גלות פנימית. זו תחושה שמובנת לי, אבל היא מכאיבה. בשנתה ה-75 - ישראל נמצאת במאבק גורלי על צביונה"

"ישראל במאבק על פני הדמוקרטיה שלה", המשיך גרוסמן, "על מעמד שלטון החוק, על זכויות האדם, על השידור הציבורי החופשי. המאבק שלנו כאן הוא מאבק בפוליטיקאים ציניים, חלקם מושחתים, בחוקים שנועדו למסד גזענות ואפליה. זה לא קל לצאת מהבית ולהפגין שבוע אחרי שבוע, אבל אנחנו עושים ועושות מעשה של התעוררות גדולה, של תחילת החזרה מהגלות - בעיקר הפנימית - אל הבית. יש כאן בקהל כאלה שזכויות הלהט"בים, מצב החינוך וגם מצב הכיבוש בוערים בליבם".

הוא הוסיף: "יש כאן ברחובות נציגים של הרבה מאוד גופים וארגונים, שביום יום אינם עוסקים במחאה, אבל הם באו. יש גם אנשי ימין מושבעים שהגיעו כדי להתאגד סביב הדבר החשוב, הקריטי, החירומי. אנחנו עושים זאת כי מאחורי התכנית הדורסנית של הרפורמה המשפטית. אנחנו רואים בית בוער. בגלל כל הדברים האלה אני מסרב להיות גולה בארצי. עכשיו זה הרגע לקום ולזעוק: הארץ הזאת - בנפשנו היא. מה שקורה בה היום יקבע מי יהיה ומה יהיה. חברים וחברות, אתם התקווה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-shabbat-edition-part-2101232135' autoplay='0' credit='' desc='יותר מ-100 אלף מפגינים בתל אביב' poster='' kid='1_6d32rl7h' duration='']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "זו הפגנה בעד המדינה. זו הפגנה להגנה על המדינה. אנשים שאוהבים את המדינה באו הנה היום כדי להגן על הדמוקרטיה ובתי המשפט שלה, להגן על הרעיון של חיים משותפים וטוב משותף. יש פה אוהבי ישראל שבאו להפגין למען מדינה יהודית-דמוקרטית לפי ערכי מגילת העצמאות. לא נוותר עד שננצח".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב
ראש האופוזיציה יאיר לפיד בהפגנה נגד הממשלה בתל אביב | צילום: חדשות 13

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון הדגיש: "למדינה בה השר המכונה השר לביטחון לאומי דורש מהמשטרה להיכנס במפגינים יש לזה שם: דיקטטורה. כאשר השר הזה הוא גם עבריין מורשע סדרתי בתקיפת שוטרים ותמיכה בארגון טרור - השם הוא דיקטטורה של עבריינים".

יו״ר האגודה למען הלהט"ב הילה פאר אמרה: "אנחנו כאן לומר באופן חד-משמעי לממשלה שלא נחזור מילימטר אחורה, לא בזכויות ולא בביטחון האישי של כל אחד ואחת מאיתנו. מול כל השנאה והלהט"בופוביה שמקבלת מקום בשולחן הממשלה ומול הניסיון לשנות את שיטת המשטר כך שתרמוס את הזכויות שלנו ושל כל מיעוט אחר, אנחנו עומדות כחומה בצורה ומגנות על הדמוקרטיה כדי שהיא תגן עלינו. אלו החיים שלנו ואנחנו ניאבק בכל דרך שנידרש עד שנוכל לחיות כאזרחים ואזרחיות שווים".

הפגנה נגד הממשלה בתל אביב
הפגנה נגד הממשלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הפגנה נגד הממשלה בתל אביב
הפגנה נגד הממשלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הפגנה נגד הממשלה בתל אביב
הפגנה נגד הממשלה בתל אביב | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

התהלוכה של ארגוני המחאה השונים יצאה מרחוב קפלן, והמסלול שאושר על-ידי המשטרה בתיאום עם המארגנים כולל את דרך מנחם בגין, פרשת דרכים, ארלוזורוב, דרך נמיר, שאול המלך ודובנוב עד קרית הממשלה. ברחבת הבימה נאמו השופט דוד חשין, נשיא בדימוס של בית המשפט המחוזי בירושלים, ושופט בית המשפט העליון בפועל בדימוס; הסופרת והמשוררת צרויה שלו; אלוף (במיל') עמי איילון, לשעבר ראש שב"כ ומפקד חיל הים; מהרטה ברוך-רון - סגנית ראש העיר תל אביב ופעילה חברתית ועו"ד הידי נגב - מנהלת מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועה לאיכות השלטון.

אלפים באזור רחוב קפלן בתל אביב
אלפים באזור רחוב קפלן בתל אביב | צילום: רוני שצ'וצ'ינסקי

החל מהשעה 16:45 העליות למחלף השלום בנתיבי איילון מצפון ומדרום נחסמו לתנועה. כלל הצירים במרכז תל אביב נפתחו לתנועה ב-23:00. לא תתאפשר יציאת רכבים מחניונים בגזרות הסגורות. ייתכנו עומסי תנועה גדולים.

בהכנת הידיעה השתתפו אביעד גליקמן, אור הלר, ברוך קרא, ספי עובדיה, חן זנדר, דור כהן, אפרת פינקל, עלי מוגרבי, מאיר מרציאנו, רוני שצ'וצ'ינסקי, איתי מידן ועמר קמפלר.