לקראת מינויו לשר המשפטים: יריב לוין התפטר מתפקיד יו"ר הכנסת

לאחר שכיהן בתפקיד שבועיים בלבד ולקראת השבעת הממשלה החדשה הצפויה להיערך ביום חמישי, לוין התפטר. אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, הוא ימונה לשר המשפטים בממשלת נתניהו

זמן צפייה: 01:00

יושב ראש הכנסת ח"כ יריב לוין, הגיש הבוקר (שלישי) את התפטרותו מהתפקיד. זאת, לאחר שכיהן בתפקיד שבועיים בלבד ולקראת השבעת הממשלה הצפוייה להיערך ביום חמישי. התפטרותו תיכנס לתוקף בתוך 48 שעות, ואם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, לוין צפוי להתמנות לשר המשפטים בממשלה החדשה.

מבחינתו, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מתכנן לזמן את חברי הליכוד לפגישות ביום רביעי, כאשר הדילמה העיקרית היא על תיק החוץ ותפקיד יו"ר הכנסת. בחירת האדם המתאים לתפקיד עומדת מול הדרישות של ישראל כ"ץ לקבל תפקיד בכיר, ומול דודי אמסלם שדבק באמירה כי אם לא ימונה לשר המשפטים - תפקיד שכמעט בוודאות הולך אל לוין - הוא מעוניין רק בתפקיד יו"ר הכנסת. נתניהו מבין את הבעייתיות שיכולה להיווצר אם לא ייתן לאמסלם את אחד התפקידים הללו.

בתוך כך, ההסכמים הקואליציוניים ממשיכים לספק לראשי האופוזיציה תחמושת לתקוף את הממשלה שבדרך. אותם הסכמים ממשיכים לחולל סערה ציבורית נרחבת, כאשר ביממה החולפת נתניהו הוציא לא פחות מארבע הבהרות כתובות ומוקלטות בנוגע לחוקים שתקדם הקואליציה, וגם לדבריו של בנו יאיר על החוקרים בתיקי האלפים ועל הפרקליטים במשפטו.

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

לפני שבועיים, חשפנו במהדורה המרכזית של חדשות 13 את אחת היוזמות שהציע יריב לוין, שככל הנראה יכהן כשר המשפטים הבא, לרה"מ המיועד בנימין נתניהו - ואפשר לכנות אותה התוכנית להפרשת שופטי עליון "בעייתיים".

אחת היוזמות שלוין דיבר עליהן בשיחות סגורות היא שגיל הפרישה לשופטי בית המשפט העליון יועבר מ-70 כיום ל-67, והוא מדבר במפורש על כך שזה יהיה לאלתר - כלומר כולל את אלה שעברו כרגע את גיל 67, למשל הנשיאה אסתר חיות, השופט עוזי פוגלמן שנחשב לחלק מ"המחנה הליברלי", כמו גם השופטת ענת ברון. גם השופט יוסף אלרון, שנחשב כחלק מהמחנה "השני" הגיע לגיל 67.

היוזמה הזאת תפנה ארבעה מקומות אותם תוכל למלא הממשלה החדשה. הצעד הזה נעשה בפולין, והביא להפרשה מיידית של עשרות שופטים לגמלאות, וכך עשתה למעשה את המעבר ממדינה "חצי-דמוקרטית" למדינה שהדמוקרטיה בה כמעט לא מורגשת.