רגב: "חלק מעבודות הרכבת בשבת יצומצם ויבוצע בלילות"

לאחר הדרישה של שר השיכון גולדקונפף להפסיק את עבודות רכבת ישראל בשבתות, שרת התחבורה החליטה כי חלק מהעבודות שהיו מתוכננות להתבצע בשבת יתפרשו על פני מספר לילות במהלך השבוע. "השירות לציבור לא ייפגע בשום צורה בשל הצמצום"

שרת התחבורה מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהמשך לניסיון לגשר בין דרישות החרדים לבין פעילות מיטיבה של רכבת ישראל, שרת התחבורה מירי רגב הודיעה היום (רביעי) כי חלק מעבודות הרכבת שהיו אמורות להתבצע בשבת יתבצע בלילות במהלך השבוע, כך "שיישמר הסטטוס קוו וכן השירות לציבור הנוסעים לא ייפגע".

השרה רגב קיימה היום פגישת עבודה נוספת עם יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל רכבת ישראל, יחד עם אנשי המקצוע של משרד התחבורה ורכבת ישראל, ובפגישה הוצגה התוכנית לצמצום העבודות בשבת, "תחת העקרונות של שמירה על הסטטוס קוו, וכן שמירה על עבודות בטיחות מצילות חיים", כך נמסר ממשרד התחבורה.

על פי תכנית העבודה שהוצגה בפגישה, "חלק מהעבודות שהיו מתוכננות להתבצע בשבת יתפרשו על פני מספר לילות במהלך השבוע, ובכך ניתן יהיה לצמצם את מספר העבודות בשבת למינימום ההכרחי". עוד נמסר ממשרד התחבורה כי השרה הנחתה על כך שהשירות לציבור לא ייפגע בשום צורה בשל הצמצום שהוצג בישיבה.

דיון משרד התחבורה בנוגע לעבודות הרכבת בשבת, מירי רגב
השרה מירי רגב בדיון משרד התחבורה בנוגע לעבודות הרכבת בשבת

בתחילת השבוע שלח שר השיכון והבינוי יצחק גולדקונפף מכתב לשרה רגב ולראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרש להפסיק את העבודות על תשתית הרכבת המתבצעות בשבת כיוון שאינן "עונות להגדרה של פיקוח נפש". "בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין מפלגות הליכוד ויהדות התורה, סוכם כי עבודות אלו יופסקו", ציין גולדקנופף. "לא נוכל להשלים עם המשך מצב זה".

באותו הערב קיימה שרת התחבורה פגישה עם נציגי הרכבת, והבטיחה כי "סטטוס קוו עבודות הרכבת בשבת ישמר כפי שהיה בממשלות נתניהו". אולם השאלה היא מה כולל אותו סטטוס קוו ומה הוא אינו כולל. אם שואלים את נציגי הסיעות החרדיות אזי רק פיקוח נפש מותר בשבת, וכל העבודות האחרות שנחוצות לפיתוח תשתיות הרכבת לטווח הארוך, ובראשן פרויקט החשמול, אינן יכולות להתבצע בשבת ובמועדי ישראל.

שר השיכון יצחק גולדקנופף
שר השיכון יצחק גולדקנופף | צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת

זוהי אינה הפרשנות שמעניקה הנהלת רכבת ישראל לסטטוס קוו, לאחר שבמשך השנים האחרונות בוצעו עבודות חשמול בימי שבת, ועבודות אלו מתוכננות להמשיך בשבתות עד ליוני 2023 לפי היתרים מיוחדים שהוענקו לרכבת. את פרויקט חשמול הרכבת ניתן לבצע בהדממה מוחלטת של המערכת, אחרת כל פעם שתגיע רכבת צוות העבודות יצטרך לפנות את השטח. שינוי של המצב עשוי להאריך את הזמן הנדרש לפרויקט, או לחילופין לגרום לשיבושים בבימי חול בתנועת הרכבות.