מהציוץ של גוטליב ועד להכרזת לוין: בוקר סוער במערכת הפוליטית

חברת הכנסת תקפה בחריפות את נשיאת העליון חיות והאשימה אותה ב"פיגוע", ב"תחושת הכאוס בעם ישראל", וב"הרס ופגיעה קשה בדמוקרטיה ובשלטון החוק". דבריה זכו לגיבוי מצד שר המורשת אליהו שטען כי לביהמ"ש "אשם תורם" במצב הנוכחי. לשורת ההכרזות וההצהרות הצטרף שר המשפטים לוין שהוסיף גם הוא לתקוף את מערכת המשפט על סמך "פרסומים" שונים

זמן צפייה: 03:14

בוקר סוער במערכת הפוליטית: בוקר לא שקט שעות עובר היום (ראשון) על המערכת הפוליטית ועל קואליציית נתניהו, כשבמהלכו נרשמו כמה התבטאויות שנויות במחלוקת מצד בכירים בקואליציה ביניהם שר המשפטים יריב לוין, חברת הכנסת טלי גוטליב ושר המורשת מעוצמה יהודית עמיחי אליהו.

חצי שעה לאחר חצות, פרסמה חברת הכנסת גוטליב בחשבונות הטוויטר והפייסבוק שלה צמד פוסטים, בהם תקפה בחריפות את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות והאשימה אותה ב"פיגוע", ב"תחושת הכאוס בעם ישראל", וב"הרס ופגיעה קשה בדמוקרטיה ובשלטון החוק". גם לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו התנער מדבריה, גוטליב הבהירה בריאיון לעיתונאי "הארץ" ניר גונטז' כי היא אינה חוזרת בה מדבריה וכי התכוונה לכל מילה שיצאה מפיה.

בתגובה לדבריה של גוטליב, חברת הכנסת נעמה לזימי ממפלגת העבודה הגישה תלונה לוועדת האתיקה של כנסת נגדה. גם חבר הכנסת ושר הביטחון לשעבר בני גנץ תקף את דבריה של גוטליב, ואת תגובת נתניהו עליהם: "ההשתלחות וההסתה המסוכנת של אנשי נתניהו נגד נשיאת העליון ומערכת המשפט הן תמרור אזהרה לכולנו. נתניהו - גינוי רפה לחברת מפלגתך לא יספיק כאן, אני קורא לך לשים סוף לשיגעון ולעצור עכשיו את ההפיכה המשטרית, לפני שיהיה מאוחר מדי". בנוסף, מנכ"לית תנועת "דרכנו" הגישה נגד חברת הכנסת תלונה במשטרה.

ח''כ טלי גוטליב
ח''כ טלי גוטליב: ''מאשימה את נשיאת העליון בפיגוע'' | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שר המורשת עמיחי אליהו מעוצמה יהודית התייחס גם הוא ל"תפקידה של נשיאת העליון חיות בפיגוע", זאת, במהלך ריאיון שהעניק בתוכנית "העולם הבוקר" עם גאולה אבן סער ברשת 13, שם גיבה את דבריה של חה"כ גוטליב. לא זו בלבד, השר אליהו תקף גם הוא את הנשיאה חיות ואת בית המשפט העליון באומרו: "לבית המשפט יש אשם תורם במה שקורה פה עכשיו. האם הוא האחראי היחידי? כולנו אחראים למה שקורה. היא (חיות) אינה האשם המרכזי, אך לבג"ץ יש אשם תורם".

מאוחר יותר, ולאור היעדר התגובה הישראלית לירי אמש מרצועת עזה לעבר העוטף, השר אליהו הגיב על חוסר התגובה של ישראל בתוכנית הרדיו של ספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל, ואמר: "זה ברור שאנחנו צריכים להידרש גם לזה, אבל כמו שאומרים 'פרה פרה' - בואו נעביר קודם את הרפורמה המשפטית".

שר המשפטים יריב לוין
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לשורת ההכרזות וההצהרות של בכירי הקואליציה הצטרף שר המשפטים יריב לוין, שהתייחס ל"פרסומים" השונים בעניין הוצאת ראש הממשלה נתניהו לנבצרות. "חבורה של משפטנים שאינם מכבדים את תוצאות הבחירות פועלים עכשיו כדי לבצע הפיכה שלטונית ולהוציא את ראש הממשלה נתניהו לנבצרות", טען.

עוד לוין הודיע כי הוא יעלה בכנסת "מספר הצעות אופרטיביות לעיבוי החלטת הממשלה בעניין המהלך הבלתי-חוקי בנושא הנבצרות": "כל החלטה כזו תהיה ביטול תוצאות הבחירות וביטול הדמוקרטיה הישראלית". ממשרד המשפטים והיועמ"שית גלי בהרב-מיארה נמסר בתגובה כי מדובר ב"פרסום כזב".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: שיר תורם, פלאש 90

עוד הוסיף השר לוין: "לא פלא שהשותפים למהלך הזה הם אותם אלה שמובילים את ההתנגדות לרפורמה המשפטית. ארגון השמאל המכונה התנועה לאיכות השלטון, היועצת המשפטית לממשלה ושופטת בית המשפט העליון".

"ניסיון להדיח ראש ממשלה בניגוד לחוק, תוך רמיסת הבחירה הדמוקרטית, אינו שונה מהפיכה שמתבצעת באמצעות טנקים. הכוונה אותה כוונה, והתוצאה אותה תוצאה. לא נאפשר את ניסיון ההפיכה הזה, אשר ממחיש עד כמה נחוצה רפורמה במערכת המשפט. רפורמה שתשיב את הדמוקרטיה ואת האיזונים והבלמים בין רשויות השלטון", נמסר מטעמו.

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

מוקדם יותר, בטור של העיתונאי האמריקני תומאס פרידמן ב"ניו יורק טיימס" שפורסם הבוקר הנשיא האמריקני ג'ו ביידן התייחס לראשונה למהפכה המשפטית שמקדמת הקואליציה. "הגאונות של הדמוקרטיה האמריקנית והדמוקרטיה הישראלית היא ששתיהן בנויות על מוסדות חזקים, על בלמים ואיזונים, על מערכת משפט עצמאית. בניית הסכמה רחבה לשינויים מרחיקי לכת היא באמת חשובה כדי להבטיח שהאנשים יתמכו בהם והם יוכלו להתקיים".

פרידמן ציין במאמר שלו כי "זו הפעם הראשונה שאני יכול להיזכר בנשיא בארה"ב שעסק אי פעם בדיון פנימי ישראלי על עצם אופייה של הדמוקרטיה במדינה". עוד הוסיף פרידמן על תגובת ביידן: "למרות שמדובר רק ב-46 מילים, ההצהרה של ביידן מגיעה בזמן מכריע בדיון הפנימי הישראלי המצמרר הזה, ויכולה בהחלט להמריץ ולהרחיב את ההתנגדות המשמעותית ממילא למה שמתנגדיו של נתניהו מכנים 'מהפכה משפטית' שתעביר את ישראל למחנה המדינות שהתרחקו מהדמוקרטיה, כמו טורקיה, הונגריה ופולין".

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

יוזכר כי אמש, ראשי הקואליציה התייחסו לאפשרות שבג"ץ יקיים דיון בנוגע לנבצרות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמרו כי הם "דוחים בתוקף את הדיון הבלתי לגיטימי בבג"ץ בדבר 'נבצרות' ראש הממשלה. מדובר בניסיון הדחה לא-חוקי של ראש ממשלה מכהן, שאינו שונה מהפיכה צבאית".

"אין לאף גורם משפטי, כולל לבג"ץ, אפילו שבריר של הסמכה בחוק לפעולה שכזו", אמרו ראשי הקואליציה, בהם יריב לוין, אריה דרעי, בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר, יצחק גולדקנופף, משה גפני ואבי מעוז. "רק העם יבחר את ראש הממשלה. ורק העם, באמצעות נציגיו בכנסת, יחליט אם להפסיק את כהונתו. העם ונציגיו לא יקבלו לעולם דיון משפטי על אפשרות של הפיכה. הם לא יקבלו לעולם ביטול משפטי בלתי-חוקי של הבחירות ושל ריבונות העם", הוסיפו.

התייחסותם מגיעה יממה לאחר ששופטת בית המשפט העליון דפנה ברק-ארז הורתה למדינה, לראש הממשלה בנימין נתניהו, ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה וליתר המשיבים הרלוונטיים להגיב עד ה-12 במרץ בעניין העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בנוגע להוצאתו של רה"מ נתניהו לנבצרות.