ח"כ מהליכוד: "העדויות במשפט נתניהו מוכיחות שצריך לבלום את המשטרה"

יו"ר הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה, ח"כ אופיר כץ, קשר במהלך הדיונים את "חוק בן גביר" למשפטו של רה"מ המיועד, ואמר כי יש צורך באיזונים ובלמים למשטרה. "זה לא יכול להיות רק בצד אחד"

זמן צפייה: 02:15

יו"ר הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה, ח"כ אופיר כץ מהליכוד, ביקר היום במהלך דיוני הוועדה בחריפות את המשטרה, וקשר את התיקון לחוק למשפט נתניהו. "העדויות במשפט נתניהו מוכיחות שצריך לבלום את המשטרה", אמר ח"כ כץ.

"מהרגע הראשון של הדיונים אני כל הזמן שומע איזונים ובלמים, איזונים ובלמים", אמר ח"כ כץ, "ואני שואל אנחנו לא צריכים איזונים ובלמים גם למשטרה? זה לא שהיא חפה מטעויות. אתמול ראינו מפכ"ל לשעבר (רוני אלשיך), שכל מדינת ישראל ראתה אותו בעבר אומר ״אני מכיר כל אות בחקירה״ ואתמול שיקר שמעולם לא אמר את הדברים. מה זה עושה לאמון הציבור במשטרה? פה אנחנו לא צריכים איזונים ובלמים? איזונים ובלמים צריכים להיות מצד אחד?".

Whatsapp Image 2022 12 ח''כ אופיר כץ
ח''כ אופיר כץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"כשאנחנו רואים שיטות חקירה שנעשו פה, אני לא יודע אם הן חוקיות אבל בטח שהן לא אנושיות שמדברים על זכויות נחקרים", הוסיף, "פה אנחנו לא צריכים איזונים ובלמים? כשנחקר אומר שרוקנו לאמא שלו בת ה- 85 את חשבונות הבנק ולאשתו, ושיקחו לו את הילדים. פה לא צריך איזונים ובלמים? זה רק לצד אחד? כשניצב במשטרה אוסף חומרים על פוליטיקאים, והייעוץ המשפטי לממשלה בכלל לא מודע לזה, אז איפה האיזונים והבלמים למשטרה".

"כשיש ניצב שאוסף חומרים ליום אחד מי יודע, אולי הוא יצטרך את זה", המשיך ח"כ כץ, "כשיש בעיה של אמון הציבור עם שערוריות שניצבים מעורבים בהם, ובא השר ואומר אני אביא מפכ״ל מבחוץ. ומה עושים למפכ״ל הזה? תופרים לו תיק! פותחים נגדו חקירות להכתים אותו והוא כבר לא יכול להיות מפכ״ל. במשך שבוע מדברים פה על איזונים ובלמים. צריך גם איזונים ובלמים למשטרת ישראל. זה לא יכול להיות רק בצד אחד".

המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר
המפכ''ל קובי שבתאי עם השר המיועד לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר המיועד לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, אמר בוועדה כי הוא השתכנע להכניס שתי תוספות לחוק, אותן הציעו חברות הכנסת מירב בן ארי ואורית פרקש-הכהן. "סעיף המדיניות אני מוכן להכניס שמדיניות השר תפורסם באתר האינטרנט של המשרד וזה יהיה פתוח לעיון הציבור", אמר בן גביר, "ומוכן להכניס סעיף שהשר יגיע לוועדה לביטחון הפנים בכנסת לעדכן במדיניות. מלבד זה לא יהיו שינויים בחוק".

גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, אמר בוועדה: "ההצעה שתובא להצבעה היא זהה כמעט לחלוטין, שני התיקונים שהשר המיועד אימץ לא נותנים מענה לקשיים המהותיים. הנוסח שמונח לפני הועדה לא מאזן כראוי בין סמכויות השר לבין העצמאות המקצועית של המשטרה, ולכן הוא לא מתיישב עם עקרונות היסוד של משטר דמוקרטי. יש פה חשש אמיתי מפני השפעה של שיקולים פוליטיים על פעילות המשטרה בתחומים הרגישים ביותר, זכויות אדם, חופש ביטוי, חופש ההפגנה, וזכויות חשודים ונאשמים".

חוק בן גביר לתיקון פקודת המשטרה עבר אתמול בקריאה ראשונה - ברוב של 63 תומכים מול 53 מתנגדים. יו"ר הכנסת הזמני ח"כ יריב לוין אמר כי "גובש סיכום - המשך החקיקה בכנסת יחודש ביום שני בישיבת המליאה. גם דיוני הוועדות שיתקיימו עד אז יתקיימו בשעות היום ולא בלילה. השר המסכם יוכל לסכם בחצי שעה את הדיון".

חבר הכנסת איתמר בן גביר
חבר הכנסת איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קודם לכן נאם בן גביר במליאה, ואמר: "אין אופוזיציה. מה הם מעדיפים לעשות עכשיו, לישון? איפה הם נמצאים היום? ההצעה הזו, גם כשהאופוזיציה נמצאת או לא – היא היסטורית. היא באה לתקן פקודה מנדטורית משנת 1926, כשלא הייתה מדינת ישראל. ההצעה הזו באה אחרי שהתיקון הגדול, המהותי, לפקודה הזו, היה ב-1970. אנחנו היום ב-2022. דברים השתנו".

"המדינה התקדמה", הוסיף בן גביר, "אבל יש דבר אחד שנשאר אותו דבר וזו הפקודה המיושנת הזו, שמתאימה לימי המנדט הבריטי. ההצעה שלנו באה לשים את ישראל לצד מדינות דמוקרטיות רבות; בכל הדמוקרטיות בעולם השר הממונה על המשטרה הוא מי שקובע את המדיניות. השר מתווה את הדרך, השר הוא זה שלוקח אחריות – ומי שבא לקחת אחריות צריך גם לקבל את הסמכות".

"הייתי בהלם כשהיועצת המשפטית התנגדה לכך שנכתוב שהמפכ"ל כפוף לממשלה", הוסיף, "למי המפכ"ל כפוף? ליועצת המשפטית? לפרקליטות? רק במדינות משטרה המפכ"ל עובד ברשות עצמו או שהוא לא כפוף לאף אחד. זה לא יקרה. הרי אם זה לא היה איתמר בן גביר ועמר בר לב היה נושא את הנאום הזה - הייתם מוחאים לו כפיים. הייתם אומרים, 'סוף סוף בא שר שרוצה לשנות, סוף סוף יש כאן שר שרוצה לקחת אחריות; סוף סוף יש כאן שר שרוצה להחזיר את הביטחון לרחובות - וזה מה שמפריע לכם".