חוק בן גביר עבר בקריאה ראשונה, המליאה תתכנס שוב ביום שני

החוק להרחבת הסמכויות (התיקון לפקודת המשטרה) עבר בקריאה ראשונה - 63 בעד מול 53 מתנגדים. יו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי המיועד: "איפה האופוזיציה? מה הם מעדיפים לעשות עכשיו, לישון?". הוא הוסיף: "התיקון לחוק - ברכה לדמוקרטיה". מליאת הכנסת תתכנס שוב ביום שני

זמן צפייה: 09:56

חוק בן גביר לתיקון פקודת המשטרה עבר אחר הצהריים (שלישי) בקריאה ראשונה - ברוב של 63 תומכים מול 53 מתנגדים. יו"ר הכנסת הזמני ח"כ יריב לוין אמר כי "גובש סיכום - המשך החקיקה בכנסת יחודש ביום שני בישיבת המליאה. גם דיוני הוועדות שיתקיימו עד אז יתקיימו בשעות היום ולא בלילה. השר המסכם יוכל לסכם בחצי שעה את הדיון".

קודם לכן נאם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר במליאה, ואמר: "אין אופוזיציה. מה הם מעדיפים לעשות עכשיו, לישון? איפה הם נמצאים היום? ההצעה הזו, גם כשהאופוזיציה נמצאת או לא – היא היסטורית. היא באה לתקן פקודה מנדטורית משנת 1926, כשלא הייתה מדינת ישראל. ההצעה הזו באה אחרי שהתיקון הגדול, המהותי, לפקודה הזו, היה ב-1970. אנחנו היום ב-2022. דברים השתנו".

"המדינה התקדמה", הוסיף בן גביר, "אבל יש דבר אחד שנשאר אותו דבר וזו הפקודה המיושנת הזו, שמתאימה לימי המנדט הבריטי. ההצעה שלנו באה לשים את ישראל לצד מדינות דמוקרטיות רבות; בכל הדמוקרטיות בעולם השר הממונה על המשטרה הוא מי שקובע את המדיניות. השר מתווה את הדרך, השר הוא זה שלוקח אחריות – ומי שבא לקחת אחריות צריך גם לקבל את הסמכות".

"הייתי בהלם כשהיועצת המשפטית התנגדה לכך שנכתוב שהמפכ"ל כפוף לממשלה", הוסיף, "למי המפכ"ל כפוף? ליועצת המשפטית? לפרקליטות? רק במדינות משטרה המפכ"ל עובד ברשות עצמו או שהוא לא כפוף לאף אחד. זה לא יקרה. הרי אם זה לא היה איתמר בן גביר ועמר בר לב היה נושא את הנאום הזה - הייתם מוחאים לו כפיים. הייתם אומרים, 'סוף סוף בא שר שרוצה לשנות, סוף סוף יש כאן שר שרוצה לקחת אחריות; סוף סוף יש כאן שר שרוצה להחזיר את הביטחון לרחובות - וזה מה שמפריע לכם".

איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי
איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בסקר חדשות 13 שפורסם אמש בעניין חקיקת חוק שיעניק לבן גביר סמכויות חדשות על פעילות המשטרה עולה כי אין הכרעה ברורה בנוגע לעמדת הציבור: 46% מתנגדים ו-41% בעד. כמו כן, במהדורה המרכזית פורסם כי במהלך הדיונים על חקיקת "חוק בן גביר", היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הציעה לו נוסח משלה לתיקון פקודת הממשלה. בן גביר סירב לקבל את הניסוח החלופי.

בהרב-מיארה הייתה מעדיפה שכלל לא תהיה חקיקת בזק שכזו, עוד לפני השבעתה של הממשלה החדשה, אבל בהינתן המצב, ומכיוון שהצעת החוק קיצונית בעיניה, היא הציעה לבן גביר באמצעות המשנים נוסח אחר שלוקח עקרונות בסיסיים שיש לו - אך הופך את העניין לסביר יותר מבחינתה.

בגרסתו של בן גביר נטען כי "המפקח הכללי נתון למרות הממשלה וכפוף לשר", כשהיועצת מציעה כי "השר ממונה על משטרת ישראל מטעם הממשלה". בנוסף, בגרסתו של השר המיועד מצוין כי "השר רשאי להתוות מדיניות ולקבוע עקרונות כלליים בעניין משך זמן הטיפול בתיקים", ולכך היועמ"שית מתנגדת לחלוטין.

התוספת החשובה ביותר מבחינת היועצת המשפטית לממשלה היא כי "בהפעלת כל סמכויותיה תפעל המשטרה באורח ממלכתי עצמאי נטול אינטרסים מפלגתיים-פוליטיים - כשעליה מרותו של החוק בלבד". בן גביר מסרב לקבל תוספת זו, מכיוון שעל פיו המפכ"ל נתון למרותו של השר. מבחינת הייעוץ המשפטי מדובר על סעיף קריטי, שבמידה ולא ייכנס לגרסה הסופית של תיקון פקודת הממשלה, היועמ"שית לא תוכל מבחינתה להגן על החוק בבג"ץ.