השותפים לא ידעו: מאחורי הקלעים של החוקים השנויים במחלוקת

ההסכמים הקואליציוניים שנחשפים בימים האחרונים ומחוללים סערה בציבור מעוררים גם אי נוחות בקרב חלק מהשותפים לקואליציה, שמגלים התנגדות נסתרת מול חלק מהתיקונים. כך למשל גילה אריה דרעי מהתקשורת לגבי ביטול סעיף הגזענות, והוא מתנגד לביטולו. נתניהו בשיחות סגורות מבהיר: זה לא יקרה

זמן צפייה: 01:31

לאחר ימים סוערים במערכת הפוליטית עם חשיפת ההסכמים בין הליכוד למפלגות החרדיות ועוצמה יהודית, הערב (שני) נחשף במהדורה המרכזית כי חלק מהשותפים הקואליציוניים כלל לא ידעו על חלק מהסעיפים, ויש כאלה שמתנגדים.

כך למשל יו"ר ש"ס אריה דרעי גילה מהתקשורת על ההסכם בין נתניהו לעוצמה יהודית על ביטול סעיף הגזענות, שמונע ממי ששולל את ישראל כמדינה יהודית או דמוקרטית, או מסית לגזענות, מלהתמודד לכנסת, כלומר הוא לא היה שותף לעניין הזה. סיעתו של דרעי מתנגדת לביטול הסעיף הזה, כך גם דוד ביטן ואחרים, כפי שפורסם.

אריה דרעי ואיתמר בן גביר
אריה דרעי ואיתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם תיקון חוק האפליה משנת 2000, "באופן שימנע פגיעה בבית עסק פרטי שנמנע מאספקת שירות או מוצר בשל אמונה דתית" לא מקובל על ש"ס. אמנם מדובר על "אמונתו הדתית", אז ההתנגדות לא יכולה להיות חזיתית, אבל יש התנגדות.

כאשר ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נשאל על כך בשיחות סגורות הוא אמר די בבירור שהדברים האלה לא יקרו. הוא לא פירש או הסביר בדיוק, אבל נראה שהוא לא מתכוון ליישם את החוקים הללו. השאלה היא איך השותפים, להם הובטחו הדברים, ינהגו כלפי אי היישום.

מחאת הלהט''ב בכיכר רבין
מחאת הלהט''ב בכיכר רבין | צילום: רויטרס

המשק הישראלי גם הוא הביע היום התנגדות לתיקון חוק האפליה, כאשר בזו אחר זו יצאו הודעות רשמיות מטעם חברות עסקיות רבות, ובהן התנערות וסלידה מגילויי אפליה על כל סוגיה, לרבות במקום העבודה ובכל הנוגע למתן שירות. בין החברות נמנות מייקרוסופ, חברת הביטוח AIG, חברת "וויז WIZ", בנק דיסקונט, חברת "מור בית השקעות", קבוצת גוליבר ועוד.

לרשימה הצטרפו ארגונים כמו יו"ר הסתדרות האחים והאחיות, וכן רשתות בתי מלון גדולות ואולמות אירועים, בהן vert, קראון פלזה, אינדיגו ובראון.

מנכ"לית מיקרוסופט מיכל ברוורמן-בלומנשטיק אמרה היום: "מיקרוסופט היא בית מגוון שבדלתו לא נכנסת גזענות. הסיבה להצלחת החברה היא הגיוון: אני מסתובבת במסדרונות מיקרוסופט מדי יום ורואה עובדות ועובדים נפלאים - יהודים, ערבים, חרדים, חילונים, להט"בים, נשים וגברים - עובדים זה לצד זו באחווה, במקצוענות, על רקע ההבנה הבסיסית שכולם שווים. ישראל היא מדינה דמוקרטית ומוסרית ועליה להישאר כזו אם חפצת חיים היא. לשיח המעודד גזענות ואפליה מכל סוג שהוא אין מקום בחברה מתוקנת".

יצחק הרצוג ומצעד הגאווה
הנשיא יצחק הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, עמוס בן גרשום, לע''מ

גם הנשיא יצחק הרצוג גינה אתמול את האמירות שהשמיעו חברי הכנסת מהציונות הדתית, אורית סטרוק ושמחה רוטמן, כשהביעו תמיכה בתיקון חוק האפליה, ואמר: "מצב שבו אזרחיות ואזרחים בישראל חשים מאויימים בשל זהותם או אמונתם חותר תחת ערכי היסוד הדמוקרטיים והמוסריים של מדינת ישראל. האמירות הגזעניות שנשמעות בימים האחרונים נגד קהילת הלהט"ב ובכלל נגד מגזרים וציבורים שונים – מדאיגות ומטרידות אותי מאוד".

מיד לאחר דבריה של סטרוק בתוכניתה של קרן נויבן ברשת ב', גם נתניהו עצמו, אשר הסכים על תיקון החוק, מיהר לגנות וכתב: "דבריה של ח"כ אורית סטרוק אינם מקובלים עליי ועל חבריי בליכוד. ההסכמים הקואליציוניים לא מאפשרים להפלות לרעה להט"בים או לפגוע בזכויותיהם לקבל שירותים ככל אזרח בישראל. הליכוד יבטיח שלא תהיה שום פגיעה בלהט"בים או בזכויותיהם של כל אזרח בישראל".