הצעת רה"מ לדרוזים: עיגון מעמד העדה בחוק והטבות למשרתים בצבא

המתווה שגובש בעקבות סערת "חוק הלאום" כולל בין היתר חיזוק של היישובים הדרוזים, תמיכה במוסדותיהם ושמירת מורשתם. בכיר בעדה: "כרגע לא הוחלט אם לקבל את ההצעה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי העדה הדרוזית , קובי גדעון לע"מ
ראש הממשלה, בנימין נתניהו בפגישה עם נציגי העדה הדרוזית , קובי גדעון לע"מ | צילום: קובי גדעון לע"מ

"חוק הלאום": הצוות שהקים ראש הממשלה על מנת לפתור את המשבר עם העדה הדרוזית, פרסם היום (רביעי) את מסמך העקרונות שעליו סוכם, יחד עם מנהיגה הרוחני של העדה, שייח מוואפק טריף וראשי העדה.

בין היתר, כולל המתווה את עיגון מעמד העדות הדרוזית והצ'רקסית בחוק, והוקרת תרומת חברי העדה לביטחון המדינה. כמו כן, יכלול החוק תמיכה במוסדות העדה וחיזוק היישובים הדרוזיים - כולל פתרונות למחסור בבתים. נוסף על כך, סוכם על "שימור המורשת הדרוזית והחלתה".

כמו כן, החוק יכלול את זכאותם של בני המיעוטים להטבות. נוסף על כך, סוכם כי "תרומת הנוטלים חלק בהגנת המדינה, מכל הדתות והעדות" תוכר בחוק. במקביל, הוחלט כי תוקם ועדת שרים לנושא העדה הדרוזית, בראשות נתניהו עצמו, שתפעל לקידום המתווה ולפיקוח על יישומו. פעולות החקיקה בנושא יחלו עם כינוס מושב החורף.

בקרב ראשי העדה הדרוזית ישנם חילוקי דעות בנוגע לקבלת הצעת נתניהו. מנציגי העדה הדרוזית נמסר כי "היום התקיימה פגישה בין צוות נציגי העדה הדרוזית, המורכב מההנהגה הרוחנית, ראשי הרשויות הדרוזיות, חברי כנסת, פורום הקצינים הדרוזים ונציגי ציבור, לבין צוות משרד רה"מ. לנציגי העדה הוצג מתווה, הם ילמדו אותו - וישיבו לצוות רה"מ בהקדם".

אחד מראשי הרשויות הדרוזיות אמר לחדשות עשר כי ״אנחנו מבולבלים כרגע. אין החלטה מה לעשות עם ההצעה של ראש הממשלה. מבחינתנו ממשיכים כרגיל להפגנה במוצאי שבת. אולם, יהיה נכון להגיד שיש גם כאלה אצלנו שמוכנים לקבל את ההצעה החדשה ולרדת מהמחאה״.

"נכון, אפשר לתקוף ולהתנגד אוטומטית, וגם אם ישנם תחושות לא נעימות בעקבות חוק הלאום - אני כאן כדי לייצג גם את העדה הדרוזית שממנה אני בא , לתרום לה, ולהביא לה הישגים שאף אחד אחר מעולם לא הביא או חלם עליהם", הוסיף קרא.

קצין דרוזי שפורש בעקבות חוק הלאום
קצין דרוזי שפורש בעקבות חוק הלאום | צילום: חדשות עשר

הבוקר, פרסם השר נפתלי בנט בדף הפייסבוק שלו "אגרת מיוחדת" לבני העדה הדרוזית, נוכח המשבר סביב "חוק הלאום". לדברי בנט, "כל אדם הגון שקורא את חוק הלאום יסכים שאין בו שום פגיעה בזכויות הפרט של אף אזרח ישראלי, בוודאי לא של בני העדה הדרוזית המופלאה. להיפך, הוא חוק חיוני".

לטענתו, "יחד עם זאת, משלל סיבות, העדה הדרוזית פגועה וזועקת את כאבה המצטבר". בנט הוסיף: "כולם צריכים להימנע כעת מפעולות ואמירות שיפגעו בכולנו קדימה שנים רבות. יש כאן שחקנים מסוימים שאינם תמי-לב, מנצלים את מצוקת העדה הדרוזית כדי ליירט את 'חוק הלאום' ולפעור תהום בין הדרוזים לבין המדינה, כאשר הדרוזים עצמם מעניינים אותם כקליפת השום".

בתוך כך, רב-סרן ספא משהור, קצין דרוזי במילואים, תושב סמיע בן 49, הודיע היום לצה"ל כי הוא מפסיק את שירות המילואים שלו בעקבות "חוק הלאום", כפי שפורסם לראשונה על ידי כרמלה מנשה. משהור, רופא בעוצבת הגליל באוגדה 91, אמר בשיחה עם חדשות עשר: "אני מזדהה עם בני עמי. אין שיוויון, זה חוק גזעני". לדבריו, "עשיתי עשרות ימי מילואים בשנה, ובגלל החוק אפסיק לבוא למילואים. אני מבין שהחוק לא ישתנה - וזה המינימום שאני יכול לעשות".

אתמול קרא ח"כ לשעבר אמל נסראלדין, יו"ר יד לבנים הדרוזים, לשר איוב קרא (הליכוד) להתפטר מתפקידו. "תתפטר מתפקידך, אתה לא מייצג", קרא נסראלדין, שכיהן בכנסת מטעם הליכוד.

"אתה פישלת, וגרמת לכך שראש הממשלה יטעה", הוסיף, "הטעת את הממשלה ואת כולם. אתה בגדת בדרוזים, בגדת במשפחות השכולות, ובגדת בכולנו". נסראלדין הבהיר: "אנחנו לא נוותר על השיוויון שאנחנו מבקשים, זה בנשמה שלנו. הדרוזים חלק בלתי נפרד מהמדינה, חלק בלתי נפרד מהצבא. אל תקלקל, כבר קלקלת יותר מדי, תפסיק. אתה צריך להתבייש במה שגרמת לעדה הדרוזית".