רגב: "מחאת הדרוזים - ספין של השמאל"; רה"מ: "הילחמו על האמת"

לדברי השרה, תחת חוק הלאום הדרוזים יהיו "אזרחים שווים במדינת העם היהודי", והודתה: "בהיבט הלאומי - אכן אין שיוויון". נתניהו לשרים: "הציונות הפכה למילה גסה בשמאל"

נתניהו ורגב
נתניהו ורגב | צילום: רויטרס

השרה מירי רגב התייחסה הבוקר (ראשון) בפוסט שפרסמה בפייסבוק לסערת "חוק הלאום" ופנתה לדרוזים שמוחים נגדו: "אל תקנו את הספינים - תקראו את החוק". רה"מ בנימין נתניהו התייחס אף הוא לנושא בישיבת שרי הליכוד, ואמר כי "הדיונים באולפני הטלוויזיה על חוק הלאום רדודים. אל תתנצלו ואל תהיו אפולוגטיים. יש התרסה מתמדת נגד חוק הלאום - הילחמו על האמת". עוד הוסיף כי "אנחנו בהידברות עם נציגי הדרוזים והיום אפגש עם ראשי הרשויות. מדינת הלאום היהודית היא אבן יסוד בקיומנו".

בפתח ישיבת הממשלה התייחס נתניהו פעם נוספת לסערת "חוק הלאום": "ההתקפות על החוק מחוגי השמאל, שמגדיר את עצמו כציוני, הן אבסורדיות וחושפות את השפל אליו הידרדר השמאל". עוד הוסיף כי "השמאל הישראלי צריך לעשות חשבון נפש ולשאול את עצמו מדוע מושג יסוד בציונות הפך אצלו למלה גסה. בניגוד אליהם, אנחנו לא מתביישים בציונות". בהמשך, נפגשו נתניהו והשרים יריב לוין ואיוב קרא עם ראשי מועצות מהמגזר הדרוזי כחלק מהשיחות שמקיים רה״מ עם בני העדה בימים האחרונים. "ישנם ניסיונות בלתי פוסקים לבטל את הגדרתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. חוקקנו את חוק הלאום כדי להבטיח שישראל תשאר מדינת הלאום של עמנו - זאת תכלית הקיום של המדינה. החוק לא גורע כהוא זה מזכויות הפרט של אף אחד, הוא נועד לעשות את האיזון המשפטי הדרוש שהגיע הזמן לעשותו על מנת להבטיח את צביונה של מדינת ישראל. אתם מתארים תחושות אמיתיות ואנחנו נדרשים לפתרון. אני אמשיך בהתייעצויות, נקים צוות בראשות ראש הסגל יואב הורוביץ ונביא בהקדם המלצות לפעולות שיחזקו את הקשרים החשובים בינינו", אמר נתניהו.

לטענת רגב, "החוק הזה לא מפלה אתכם, הייתם ותהיו אזרחים שווים במדינת העם היהודי, שכמו שאתם יודעים מכבדת מאוד את אזרחיה ובפרט את המיעוט הדרוזי הנאמן לה. החוק הזה לא פוגע בזכויות האזרחיות שלכם או של כל אחד אחר".

"חוק יסוד הזה נועד להשלים את חוקי היסוד האחרים ולהבהיר לעצמנו, למערכת המשפט שנדמה ששכחה זאת בשנים האחרונות ולעולם כולו - כי בהיבט הלאומי אכן אין שוויון", הבהירה רגב. "ישראל היתה ותהיה מדינה שדגלה עם מגן דוד, שבהמנונה נפש יהודי הומייה, ששפתה עברית ושבירתה המאוחדת והשלמה הינה ותישאר לעד - ירושלים".

עוד הוסיפה רגב כי "מי ששותף לקמפיין המתוקשר נגד החוק, לא קרא את החוק לפרטיו או שהוא חלק מהנסיונות לערער על היותה של ישראל מדינה יהודית. הוא לא יצליח". לדבריה, "הוא רק מוכיח עד כמה היה נחוץ לחוקק את האמירה הזו כחוק יסוד של מדינתנו, מדינת ישראל".

ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה | צילום: רויטרס

בתוך כך, השרה רגב פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, בבקשה למנוע אירוע של מפלגת חד"ש - "כנס חירום נגד חוק הלאום הגזעני", שאמור להתקיים הערב ב"בית הגפן" שבחיפה, מוסד הנתמך ע"י משרד התרבות ועיריית חיפה: "מנע הפיכתה של במה ציבורית לאכסניה פוליטית ולגיס חמישי", כתבה.

יו"ר האופוזיציה הנכנסת, ח"כ ציפי לבני, הגיבה לדבריו של נתניהו, ואמרה: "יש שני צדדים - אלה שבעד מגילת העצמאות כמונו וכמו האבות המייסדים של המדינה ואלה שפועלים נגדה, כמוך. גם שריך מודים בטעות. עדיין לא מאוחר להתנצל (שוב), לתקן ולהכניס את השוויון". עוד הוסיפה כי "ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, על זה כולם מסכימים. אך על שיוויון זכויות לכולם צריך עוד להיאבק".

במקביל, יו"ר הסוכנות היהודית הנכנס ויו"ר האופוזיציה לשעבר, ח"כ יצחק הרצוג, שהגיש היום את התפטרותו מהכנסת, התייחס לחוק השנוי במחלוקת, ואמר: "אני קורא לממשלה להחזיר את השד לבקבוק ולתקן את חוק הלאום ברוח מגילת העצמאות שהעניקה שוויון מלא לכלל אזרחיה. לפני שנראה את השלכות חוק הלאום משפיעות עלינו בארץ ובחו"ל בצורה שמסלפת את המטרה המיוחדת של חוק הלאום ותשפיע לרעה גם על יהדות העולם כולו".

הרצוג הוסיף כי "התקשרתי להזמין את ראש העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, לישיבת חבר הנאמנים הראשונה שאני אכהן בה כיו"ר הסוכנות היהודית. ביקשתי ממנו לבוא ולשאת דברים בפני הנהגת העם היהודי בתפוצות שתבוא לירושלים כדי להביא לידי ביטוי את החיבור העמוק והמיוחד שבין העדה הדרוזית ומדינת ישראל".

ח
ח"כ הרצוג מגיש את התפטרותו מהכנסת | צילום: חדשות עשר

מוקדם יותר הבוקר התייחס ח"כ סאלח סעד, נציג הדרוזים במפלגת המחנה הציוני, בתוכנית "בוקר אור" להתפטרותו של חבר סיעתו, זוהיר בהלול, מהכנסת במחאה על "חוק הלאום": "אני מצר על החלטתו לעזוב את הפוליטיקה הישראלית. הוא לא הצליח לשכנע את הכנסת. יחד איתו או בלעדיו - נמשיך להיאבק".

סעד אמר כי "בהלול הוא אדם מיוחד ועתיר זכויות בתקשורת ובפוליטיקה. אני יכול להבין אותו כיוון שלא הצליח לשכנע את הכנסת בעמדותיו הברורות, אך קיוויתי שהוא יישאר לצידי כדי שנילחם יחדיו בחוק. בניגוד אליו, אני לא מתכוון להתפטר, אלא אני רוצה להשמיע את זעקתי על דוכן הכנסת".

בהתייחסו לחקיקת "חוק הלאום", אמר סעד כי "לא הייתי אמור להשתתף בהצבעה כיוון ששהיתי בבית חולים, אך ידעתי שאני חייב להיות במליאה. המצפון שלי לא היה מאפשר לי לא להיות נוכח בהצבעה גורלית כזאת". עוד הוסיף כי "מעל דוכן הכנסת אמרתי לחברי הכנסת מהליכוד כי החוק הוא חבית נפץ שתתפוצץ להם מול הפנים", וכי "מדובר בחוק מיותר, גזעני ודוקר בעיניהם של חמישית מאוכלוסיית ישראל".

על המוטיבציה להעברת החוק, אמר סעד כי "חברי הקואליציה רבים ביניהם על הכבוד המפוקפק לחוקק חוק גזעני יותר כיוון שהם נלחמים על הקול הימני בבחירות הבאות. ישנם 4-5 שנעים בין נתניהו ובנט וכל אחד מהם רוצה להשיג אותם בזכות חוקים כאלה".

חבר הכנסת זוהיר בהלול(חדשות עשר )
חבר הכנסת זוהיר בהלול(חדשות עשר ) | צילום: חדשות עשר

אלוף (במיל') עמוס גלעד התייחס אף הוא לסערת "חוק הלאום", ואמר כי "כל מי שעיניו בראשו מבין שהחוק מזיק למדינה. יש לנו מגילת עצמאות שמפרטת בצורה נהדרה כיצד צריכה המדינה להתנהל ואין שום סיבה לחוקק חוקים שמשנים את אופייה". עוד הוסיף כי "החוק גורם לסכסוכים, לשנאה ולפילוג. יש לבטלו ולחוקק חוק יסוד המבוסס על מגילת העצמאות".

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) התייחס לפרישתו בשיחה עם אילה חסון ב-103FM. "לא חיפשתי להיות גיבור, אלא את האמת, היושר והמצפון", אמר בהלול, "באותו יום שנחקק החוק נסעתי לחו"ל ושם קיבלתי את ההחלטה. הכנסת שינתה את פניה ללא היכר. הדמוקרטיה פה הופכת לאט לאט לאתנוקרטיה והערבים הופכים לאזרחים סוג ב'. הכנסת הפכה להיות חותמת גומי. צריך להילחם נגד חוק הלאום והבנתי שעדיף לי לעשות עבודת שטח מבחוץ. יש הון אנושי מצוין במפלגת העבודה, זאת אף על פי שהיו לי ויכוחים עם אבי גבאי. אין קשר בין מעמדי במפלגת העבודה לעזיבתי".

העיתונאי רפיק חלבי, בן העדה הדרוזית, הסביר אתמול בתוכנית "המטה המרכזי" את מה שלדעתו שגוי ביסודו של החוק השנוי במחלוקת. "אני לא אזרח אחר במדינה שלי, זאת המדינה שלי", אמר חלבי. "איך אתם מסתכלים בעיניים של אחרים? לאן אתם מובילים את החרפה הזאת? אין מדינה בעולם שיש בה חוק יסוד או חוקה שאין בה שיוויון, חוץ מאשר מדינת ישראל. זאת תפיסה גזענית, הזויה ובלתי נסבלת. אני צריך לבקש שיוויון?"

על דברים אלו הוסיף בהמשך חלבי כי הדבר שהכי פגע בו בימים האחרונים הוא ההצעה לתקן את החוק או לתת לדרוזים הטבות. "אנחנו לא רוצים הטבות", הוסיף. "אנחנו רוצים את האזרחות שלנו עד הסוף".