לקראת ממשלת נתניהו השישית: הקרבות על התיקים הבכירים

רה"מ המיועד מעוניין להיכנס ללשכתו הישנה במהרה, ולשם כך הוא יצטרך לרצות את בכירי מפלגתו וגם את השותפים הקואליציוניים. בן גביר נעוץ במשרד הבט"פ וסמוטריץ' מתקרב לאוצר - אך גם לתיקי החוץ, המשפטים והחינוך יש רשימה ארוכה של מועמדים

זמן צפייה: 02:40

שלושה ימים חלפו מיום הבוחר ויממה עברה מאז פורסמו תוצאות האמת הרשמיות והסופיות בבחירות לכנסת ה-25, והערב (שישי) ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו כבר קרוב להקמת ממשלתו השישית - כאשר ברקע כבר מתנהלים קרבות עזים, במפלגות שצפויות להצטרף לקואליציה וגם בתוך הליכוד, על תפקידי השרים הבכירים.

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר כבר כמעט נעוץ במשרד לביטחון הפנים, כאשר יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מתקרב למשרד האוצר, למרות שיש תור ארוך בליכוד למשרד הזה, בין היתר בדמותם של ניר ברקת וישראל כ"ץ, וגם אריה דרעי שצפוי לוותר בסופו של דבר על התפקיד.

המועמדים לתיקים הבכירים
המועמדים לתיקים הבכירים

קרב גדול צפוי גם על תיק החינוך, כאשר סמוטריץ' מעוניין גם בתיק הזה למפלגתו - אך נתניהו מעוניין לשמור את התיק הזה בליכוד. יואב גלנט הוא כרגע המועמד המוביל לתפקיד שר הביטחון, ולפחות מבחינת הרזומה הוא האיש הכי מתאים לתפקיד, אך בפוליטיקה זה לא תמיד מספיק.

יריב לוין, שסיים במקום הראשון בפריימריז של הליכוד, הוא המועמד המוביל לתפקיד שר המשפטים, אך לא ברור עד כמה הוא בעצמו מעוניין בזה. ייתכן שהוא יעדיף את תיק החוץ, אך נתניהו רוצה אותו במשרד המשפטים, ובתיק החוץ מעוניין גם אמיר אוחנה. ח"כ דוד אמסלם הצהיר כי אם לא יקבל את תיק המשפטים הוא לא יצטרף לממשלה, אך ייתכן שהוא יסתפק בתפקיד יו"ר הכנסת.

המועמדים לתפקיד יו''ר הכנסת
המועמדים לתפקיד יו''ר הכנסת

גם לתפקיד יו"ר הכנסת יש רשימה ארוכה של מועמדים, בהם אופיר אקוניס ודני דנון, שחזר לכנסת אחרי שירות כשגריר ישראל באו"ם. את ההחלטה הזאת יצטרך נתניהו לקבל במהרה, שכן תוך שבועיים תושבע הכנסת. אחרי שייסגרו הדברים מול המפלגות האחרות יישארו עוד תיקים לחלוקה, ועוצמה יהודית תקבל ככל הנראה גם את תיק החקלאות.

נתניהו וביידן בביקור של נשיא ארה''ב בישראל
הנשיא ביידן ונתניהו בבית הנשיא

בתוך כך, נתניהו כבר מקיים שיחות עם מנהיגים מרחבי העולם שמתקשרים לברך אותו, אך שיחה אחת שבולטת בהיעדרה היא זו שעדיין לא הגיעה מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. האמריקנים בירכו באופן רשמי באמצעות השגריר טום ניידס, אך עדיין לא התקיימה שיחה בין רה"מ המיועד לבין נשיא ארה"ב, וגורם אמריקני אמר היום כי שיחה כזו צפויה להתקיים במהלך הימים הקרובים.

הלילה התקשר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן לראש הממשלה יאיר לפיד ובירך אותו על השותפות לאורך השנה האחרונה, אך לנתניהו הוא לא התקשר וגם לא פרסם ברכה רשמית מטעמו. יש לציין כי ברקע ישנה סלידה אמריקנית מהשתלבות של בן גביר בממשלה, והחשש כי בן גביר וסמוטריץ' ישתלבו בתפקידים משמעותיים בממשלה המתהווה.