מהומה בוועדת החוקה: ח"כים מהאופוזיציה הורחקו מהדיון

שתי ההצעות בתוכנית נתניהו-לוין אושרו בוועדת החוקה בתום דיון סוער. לפני כן שרו חברי אופוזיציה את "אין לי ארץ אחרת" וקראו "בושה" לעבר יו"ר הוועדה ח"כ רוטמן. עשרות אלפי מפגינים כבר התכנסו מחוץ לכנסת. כל הפרטים והרחובות החסומים

זמן צפייה: 03:27

יום דרמטי בכנסת: אחרי נאום התיווך של הרצוג אמש וברקע השביתה וגל המחאות ברחבי הארץ - היום (שני) אושרו שני סעיפים במהפכה המשפטית בוועדת חוקה, חוק ומשפט. אחד מהם נוגעל לשינוי הרכב הוועדה לבחירות שופטים והשני עוסק בחסימת האפשרות של בג"ץ לדון בחוקיות חוקי יסוד. ההצעות הועברו להצבעה בקריאה ראשונה במליאה - שנדחתה ליום רביעי.

למרות הצעת הפשרה של הנשיא יצחק הרצוג והשביתה במשק - בקואליציה לא מתכוונים לסגת. כבר ב-08:00 החלו המוחים לעלות לירושלים. חברי אופוזיציה שרו "אין לי ארץ אחרת". לאחר מכן הם קראו לעבר רוטמן: "בושה, ביזיון". חלק מהח"כים עלו על השולחן והורחקו בכוח. בינתיים, עשרות אלפים מפגינים מחוץ לכנסת.

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313020943' autoplay='0' credit='' desc='"בושה": מהומה בוועדת חוקה' poster='' kid='1_ou5x84y2' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313020936' autoplay='0' credit='' desc='חברי אופוזיציה שרים "אין לי ארץ אחרת"' poster='' kid='1_g5ej3ha6' duration='']

טרם הדיון, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ שמחה רוטמן: "אני גם סבור, כמו השר לוין, שאפשר וצריך לקיים את ההידברות ללא דחיית החקיקה, אולם בשלב זה, כבר היום ועוד לפני שהצעת החוק תעלה להצבעה בקריאה הראשונה במליאה, וכפי שביקש הנשיא, אשמח לשבת, ללא כל דיחוי, בתיווך הנשיא ובכל מקום שיבחר, עם כל נציג של האופוזיציה שירצה בכך, ללא תנאים מוקדמים, והכול כדי לקדם הידברות אמיתית ולהוביל להסכמה לאומית רחבה סביב הרפורמה לתיקון מערכת המשפט. אני קורא לחבריי באופוזיציה, וגם לאסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון: בואו לנשיא. 'קומו ונעלה ציון'. ללא תנאים מוקדמים".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2313020850' autoplay='0' credit='' desc='הורים וילדים צועדים בתל אביב' poster='' kid='1_j7750g65' duration='']

[brightcove_iframe video_id='news-2313020853' autoplay='0' credit='' desc='מפגינים מול ביתו של השר וסרלאוף בדרום ת"א' poster='' kid='1_pzck1lkw' duration='']

מפגינים בתחנת הרכבת בירושלים
מפגינים בתחנת הרכבת בירושלים | צילום: פבלו קמפלר

פעילי המחאה חוסמים את מחלף הכניסה לנתב''ג
פעילי המחאה חוסמים את מחלף הכניסה לנתב''ג

כאמור, שביתה רחבת-היקף תתקיים היום כמחאה על המהפכה המשפטית שמתכננת הממשלה, וכן הפגנה גדולה מתוכננת מול בניין הכנסת בירושלים, כשחברי הכנסת בוועדת חוק, חוקה ומשפט יצביעו על חלק מהתיקונים המוצעים כחלק מהשינויים של שר המשפטים לוין. לפי סקר חדשות 13 וקמיל פוקס 17% מהנשאלים - כמעט חמישית - אמרו שייקחו חלק במחאה וישבתו היום, בעוד ש-65% אמרו שלא ישבתו.

בהפגנה צפויים לנאום יוזמי המחאה ופעילים, וכן יתקיימו הופעות של אמנים. בנוסף צפויות בכל הארץ הפגנות וצעדות. כמו כן, ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי יתייצבו ב-13:30 להצהרה משותפת. "זוהי שעת חירום, לא ניתן להרוס את מדינת ישראל", כתבו בהודעה מטעמם.

Whatsapp Image 2023 02 04 At 1
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בנוסף, כ-315 חברות הייטק הודיעו שיאפשרו לעובדיהן לשבות, וחלקן אף יסגרו את משרדיהן. איגוד התעשייה הקיבוצית קרא למנהלי חברות קיבוציות, אשר מעסיקות עשרות אלפי עובדים מכל שכבות הציבור, לאפשר לעובדיהן "לנהוג בהתאם לצו מצפונם". ולאפשר לעובדים המעוניינים בכך להשתתף במחאה ביום שני.

גם הארגונים "מאבק הרופאים – החלוקים הלבנים" ו"אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" הודיעו כי אלפי רופאים ורופאות מתכוונים להפגין מול הכנסת, וציינו כי ההיעדרות תיעשה בתיאום ועל זמן החופשה הרשמי, והיא מאושרת על ידי מנהלי המחלקות בבתי החולים ובמקומות רבים, נעשית בעידודם. בנוסף גם מטה מאבק המילואימניקים "אחים לנשק" הוציא הודעה לגבי ההפגנה וקרא "לכל מי שאוהב את ישראל להתגייס ליצירת פתרון מוסכם".

מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב
מחאת ההייטקיסטים נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

המשטרה חסמה כבר משעות הבוקר את הרחובות הבאים בירושלים:

- רחוב אליעזר קפלן ייחסם בקטע בין רחוב דרך רופין (כיכר השעון) ועד כיכר אגרנט (שדרות רבין).

- רחוב רוטשילד ייחסם בקטע בין שד' יצחק רבין ועד משכן הכנסת.

- רחוב הנשיא השישי ייחסם בקטע בין שד' רבין ועד צומת הרחובות מבקר המדינה - העלייה.

- רחוב רופין ייחסם בקטע בין צומת הרחובות הזז-בן צבי ועד צומת הרחובות וולפסון-לורך נתנאל.

המשטרה מציינת כי בעקבות חסימות אלו ייתכנו עומסי תנועה גם ברחובות הסמוכים.

שלט של יש עתיד מההפגנה בכיכר הבימה
שלט של יש עתיד מההפגנה בכיכר הבימה

המשק הישראלי חושש לשבות

שר החינוך יואב קיש הודיע אתמול כי מורים שיחליטו לשבות ולא יגיעו ללימודים לא יקבלו תשלום, כנהוג בכל שביתה, ולתלמידים שלא יופיעו בבתי הספר יירשם חיסור. עם זאת, נראה כי מנהלים רבים מתכוונים לכל הפחות להעלים עין ולהתעלם מהחיסורים, וישנם כאלה שמדרבנים את המורים והתלמידים לקחת חלק בהפגנות או להעביר מערכי שיעור בכיתות.

מבחינת המשק הישראלי - רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שלהן כ-350 אלף עובדים, חוששים לנקוט עמדה מסיבות כלכליות. אחד מבעלי הרשתות כתב: "להביע דעה זה רע לעסקים". כמו כן, קיים חשש שהלקוחות ילכו למתחרים או יטילו חרם.

מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב | צילום: רויטרס

לפי שעה רק שתי רשתות גדולות יצאו בקריאה אקטיבית ללכת ולהפגין: אבי נמני, בעלי רשת "קפה קפה", אמר לזכיינים שלו להודיע לעובדים שההנהלה ממליצה ללכת ולהפגין למען הדמוקרטיה, ורשת האופנה "אלמביקה" הודיעה שתסגור היום את החנויות.

שאר המשק יפעל כרגיל, ועובדים שירצו ללכת להפגין יקחו יום חופש על חשבונם.

בהכנת הידיעה השתתפו ספי עובדיה, ליאור ורוצלבסקי, יוסי אלי, רוני שצ'וצינסקי, נגה ניר נאמן וסיון אלקלק