זעם במשטרה על בן גביר: "מקליט שיחות, ספק אם אפשר לדווח לו"

בעקבות פרסום דברים משיחה סגורה בין השר לביטחון לאומי למפכ"ל על רקע מקרי הרצח בחברה הערבית שבה אמר רב-ניצב שבתאי, בין היתר, כי "זו המנטליות של הערבים" - במשטרה תקפו: "התנהלות השר מעמידה בספק את יכולת המשטרה לדווח לשר מבלי שתחשוש מחשיפת מקורות ועיוות השיחות"

Whatsapp Image 2023 03 19 At 2
השר בן גביר והמפכ"ל שבתאי | צילום: פלאש 90

משטרת ישראל פרסמה הערב (שלישי) הודעה חריפה בעקבות פרסום דברים בשיחה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי שהתקיימה על רקע מקרי הרצח בחברה הערבית, ובה אמר בן גביר כי "זה עובר כל גבול". המפכ"ל השיב: "אין מה לעשות. הם רוצחים אחד את השני. זה הטבע שלהם. זו המנטליות של הערבים" בן גביר אמר: "המפכ"ל, אפשר לעצור את זה. צריך למנוע רצח גם של ערבים וגם של יהודים".

במשטרה הביעו תדהמה בעקבות הדברים, שפורסמו בחדשות 12, "מכך שהשר ולשכתו מקליטים שיחות אישיות בין השר למפכ"ל". עוד אמרו כי הם "זועמים על הוצאת דברים מהקשרם בשיחה שעסקה בדפוסי התנהגות בחברה הערבית – שאינה מסגירה את זהות הרוצחים גם כשידועה לקרובי הקורבנות. התנהלות זו מעמידה בספק את יכולת המשטרה לדווח לשר מבלי שתחשוש מחשיפת מקורות ועיוות השיחות".

יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר בתגובה: "מצפה ממפכ"ל המשטרה לחזור בו מהדברים המגונים שאמר על החברה הערבית ולהתנצל בפני הציבור הערבי או להתפטר מתפקידו. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג לגנות את אמירותיו הגזעניות של שבתאי בכל תוקף".

יו"ר חד"ש-תע"ל, איימן עודה, אמר: "מספר הנהרגים הפלסטינים בישראל עולה פי שבעה ממספר הפלסטינים הנהרגים בגדה המערבית, בעזה ובירדן, כתוצאה מהפשיעה. זה לא טבע הפלסטינים, זה טבעו של הממסד הגזעני. בכל מקום בעולם מפכ"ל גזעני כמו שבתאי היה מפוטר ברגע. שבתאי - תתפטר".

יו״ר מפלגת בל"ד וח"כ לשעבר סמי אבו שחאדה תקף גם הוא את שבתאי: "יש משהו בדברי המפכ"ל שעקף את בן גביר מימין. זו אכן שאלה מנטליות המשפיעה על הפשיעה בחברה הערבית. רק שזוהי מנטליות גזענית של המשטרה והעומד בראשה. עם גישה גזענית כזו שמזכירת תקופות חשוכות בהיסטוריה האנושית - כנופיות הפשיעה יכולות להירגע.יש להן שותף מסור בצמרת המשטרה שמשלים את עבודתן. המפכ"ל שבתאי שנכשל בתפקידו בהחזרת הבטחון לחברה הערבית, מוסיף חטא על פשע ומאשים את הקורבן בכשלונו. בחברה מתוקנת שאיננה גזענית ולא מפרידה בין דם לדם, אנשים כאלה היו בכלא ולא בצמרת המשטרה".

Hqczup
השר בן גביר והמפכ''ל שבתאי | צילום: אורן בן חקון, יונתן זינדל, פלאש 90

שעות ספורות לאחר מכן פרסמה המשטרה הודעה נוספת: "הדברים שהודלפו משיחת טלפון אישית בין השר לבטחון לאומי למפכ"ל המשטרה הינם חלקיים ויוצרים תמונה מעוותת. הדברים הודלפו באופן מגמתי וזאת במטרה לפגוע במפכ"ל ובמשטרת ישראל. בשיחה דיברו השר והמפכ"ל על שני סכסוכים מדממים ספציפיים ולא על כלל המגזר הערבי. כל מי שמכיר את המפכ"ל מכיר גם את יחסיו הטובים והקרובים עם המגזר הערבי על כל רבדיו.

"כמפקד בשורה ארוכה של תפקידים במשך שלושה עשורים ,פעל המפכ״ל למען בטחון הציבור ובו גם הציבור הערבי בישראל באופן שיוויוני ומכבד. מיומו הראשון בתפקיד המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי הציב למשטרת ישראל את יעד המאבק בפשיעה ברחוב הערבי כיעד ראשון במעלה, תוך השקעה חסרת תקדים של משאבים, טכנולוגיה וכח אדם. כל אלה נרתמו למאבק עיקש נחוש וחסר פשרות בארגוני הפשיעה ברחוב הערבי ובמחוללי הפשיעה, במטרה לחזק את המשילות ואת תחושת הביטחון של הציבור שרובו ככולו אוכלוסיה נורמטיבית ושומרת חוק.

"כל פרשנות אחרת הינה שגויה ומשרתת את מי שמבקש לפגוע במפכ"ל בפרט ובמשטרת ישראל בכלל . מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי ימשיך לפעול בנחישות למען ביטחון החברה הערבית בישראל".