חזון שתי המדינות ואיראן: נאום לפיד ככלי בקמפיין הבחירות

העובדה שלפיד דיבר על מדינה פלסטינית לא באמת מסעירה, שהרי זו עמדתו ותמיד הייתה. גם הוא יודע שכרגע זה בגדר הצהרה וחזון רחוק, ואין היתכנות לפתרון שכזה בקרוב. ובכל זאת הייתה ללפיד מטרה למצב את עצמו כמנהיג גוש המרכז שמאל - ומבחינתו היא הושגה • פרשנות

זמן צפייה: 02:41

במערכת הפוליטית מגיבים הערב (חמישי) על נאומו של ראש הממשלה יאיר לפיד בעצרת הכללית של האו"ם, שם אמר כי "הסכם עם הפלסטינים, המבוסס על שתי מדינות לשני עמים - הוא הדבר הנכון לביטחון ישראל, לכלכלה הישראלית ולעתיד ילדינו".

הנאום של ראש הממשלה היה כתוב היטב, כיאה ליאיר לפיד, אך לא באמת הביא עמו בשורה. גם ה"סערונת" הפוליטית שהתחוללה בישראל עם הדלפת הנאום אמש, והעובדה שלפיד ידבר על חזון שתי המדינות - לא באמת מסעירה. זו הרי עמדתו של לפיד, תמיד הייתה וגם הוא יודע שכרגע זה בגדר הצהרה בלבד, חזון רחוק, לא משהו שיש לו התכנות בקרוב. המטרה של לפיד הייתה לייצר סדר יום ולמצב את עצמו כמנהיג גוש המרכז שמאל, והמטרה הזו מבחינתו הושגה היטב.

רה''מ יאיר לפיד נואם באו''ם
רה''מ יאיר לפיד נואם באו''ם | צילום: רויטרס

את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לפיד לא פגש בשולי העצרת בניו יורק, גם את שיחת הטלפון לקח לו זמן רב להשיג, ומעל בימת האו"ם הוא למעשה סתר את דבריו אתמול של נשיא ארה"ב. הוויכוח העקרוני בין ישראל לארה"ב קיים ועמוק, העובדה שהסכם הגרעין נדחה לעת עתה לא מטשטשת זאת. בעוד ביידן ממשיך לדבוק בדיפלומטיה, לפיד מפציר בעולם "קודם איום צבאי אמין, רק אח"כ משא ומתן".

זמן קצר לאחר הנאום - נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הגיב הלילה על הדברים של ראש הממשלה יאיר לפיד בעצרת האו"ם: "אני מברך את ההצהרה האמיצה של לפיד בעצרת הכללית של האו"ם". ביידן הוסיף ואמר כי "הסכם עם הפלסטינים המבוסס על שתי מדינות לשני עמים הוא הדבר הנכון לביטחון ישראל, לכלכלתה ולעתיד ילדינו". ביידן סיכם: "לא יכולתי להסכים יותר".

יותר מוקדם הערב פרסם ראש האופזיציה בנימין נתניהו סרטון ובו אמר "הערב שמענו נאום שכולו חולשה, תבוסה והרכנת ראש. אחרי שממשלת הימין בראשותי הורידה את המדינה הפלסטינית מסדר היום העולמי, אחרי שהבאנו 4 הסכמי שלום היסטוריים עם מדינות ערב שעקפו את הווטו הפלסטיני, לפיד מחזיר את הפלסטינים לקידמת הבמה העולמית ומכניס את ישראל ישר לתוך הבור הפלסטיני".

ביידן ולפיד
ביידן ולפיד | צילום: אמיל סלמן, פלאש 90

נתניהו הוסיף לתקוף את רה"מ ואמר: "לפיד כבר אמר בעבר שהוא מוכן "לפנות 90,000 ישראלים כדי להקים מדינה פלסטינית". עכשיו הוא מתכוון לתת להם מדינת טרור בלב הארץ, מדינה שתאיים על כולנו. אז אני מודיע לך לפיד: אני וחבריי לא נאפשר זאת. לא ניתן להקים חמאסטן על גבול כפר סבא, פתח תקווה ונתניה. לא נחזיר את ישראל לאסון אוסלו. לפיד מסכן את עתידנו וקיומנו גם בנושא הפלסטיני וגם בנושא איראן".

בנוסף לנתניהו, חברי כנסת ושרים מכל הקשת הפוליטית הגיבו על דבריו של לפיד באו"ם, משני צדי המתרס. מימין כמובן תקפו את דבריו, כאשר הציונות הדתית העלתה סרטון תגובה לנאום ובו אמרה: "בשמאל מובילים להקמת מדינה פלסטינית ומחזירים אותנו לימי אוסלו".

יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

גם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הוציא הודעה כתגובה לפיגוע בצומת שילת הערב וכתב: "בזמן שלפיד מלהג נאומי סרק באו"ם, והתקשורת עוסקת בפייק תחקירים נגד איתמר בן גביר, ישראל מדממת ונתונה בגל טרור חסר תקדים - אין יום בלי פיגוע, וידיהם של כוחות הביטחון קשורות באזיקים שהניחו על ידיהם גנץ ולפיד.

מצידה השני של המפה הפוליטית בירכו הערב, והשר לביטחון הפנים עמר בר-לב צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "‏נאום מרגש ומרשים של ראש הממשלה ‎יאיר לפיד מעל בימת האו"ם. כבוד גדול למדינת ישראל, שהוצגה על ידי ראש הממשלה באופן ראוי, תוך עמידה נחושה על האינטרסים הביטחוניים והמדיניים שלה".

רה''מ יאיר לפיד נואם באו''ם
רה''מ יאיר לפיד נואם באו''ם | צילום: רויטרס

גם יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי, בירכה את לפיד: "על נאום ציוני חשוב ואסטרטגי למדינת ישראל מעל במת האו״ם הערב. מפלגת העבודה תמשיך לתמוך ולקדם את האינטרס הישראלי של הסדר מדיני שיבטיח את המשך שגשוגה ועתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

מפלגות הרשימה המשותפת, חד"ש-תע"ל, נשארו ניטרלים בהודעתם ואמרו כי "נאום לפיד אמנם התחיל בחרחורי מלחמה ותעמולה אך הסתיים בקריאה לפתרון הסכסוך בשתי מדינות". הם ביקשו לשלוח מסר לציבור הערבי ואמרו "אם ננהר לקלפיות נהיה בעמדה להכריח אותו לעמוד בדבריו ולפעול להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. באותו אופן גם נביא לטיפול בארגוני הפשע וביוקר המחייה".

 

גם מעבר לים בירכו הערב את לפיד על נאומו, כאשר שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס צייץ גם הוא בחשבון הטוויטר שלו: "נאום אמיץ לראש ממשלת ישראל יאיר לפיד באו"ם, כשהוא תומך בפתרון שתי המדינות. דו-קיום הוא הדרך היחידה. כמו שאמר הנשיא ביידן ביולי האחרון "שני עמים עם שורשים עמוקים ועתיקים בארץ הזו, חיים זה לצד זה בשלווה וביטחון".