25 מפכ"לים וניצבים בדימוס בדיון "דחוף": "להגן על המשטרה מבן גביר"

פרסום ראשון: ברקע המתיחות בין המפכ"ל שבתאי לשר לביטחון לאומי לאחרונה, מפקדים בכירים במשטרה לשעבר התכנסו כדי לדון כיצד "להגן על המשטרה מפני נסיונותיו של השר לפרק אותה ולהשתלט עליה בעוינות"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

פרסום ראשון: 25 קציני משטרה בכירים, בהם מפ"כלים וניצבים בדימוס, התכנסו אחר הצהריים (שלישי) בתל אביב לדיון שהוגדר "דחוף". מטרת הדיון הייתה לדון בדרכים "להגן על המשטרה" מפני השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. לטענת המפקדים לשעבר, השר מנסה "לפרק את המשטרה ולהשתלט עליה בעוינות". עוד נמסר כי לאחר קבלת ההחלטות בנוגע לפעולה, תצרף אליה הקבוצה קצינים נוספים בכל הדרגות.

כזכור, בתחילת השבוע פורסם בחדשות 13 כי גורמים במשרד המשפטים טוענים כי השר בן גביר חורג מסמכותו כשהוא מדבר על "הוראות" שנתן למשטרה, ומתכננים דיון בנושא סמכויותיו. עד שבוע שעבר חזר השר על המילים "הוריתי למשטרה", אך ביום ראשון כבר אפשר היה לשמוע אותו מדבר בזהירות על "מדיניות המשטרה" - וזאת מכיוון שאין לו סמכות לתת הוראות מבצעיות למשטרה. בן גביר רצה לשנות את החקיקה בנושא, אך זה טרם קרה.

המפכ''ל קובי שבתאי
המפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול נרשם עוד עימות בין השר לגורמים במשטרה, כאשר בן גביר הזהיר כי לפי דו"חות מודיעין והערכות מצב, "החשש משפיכות דמים הוא ממשי", ואילו במשטרה מסרו לחדשות 13 כי "אין לנו מושג מאיפה השר הביא את הדברים האלה".

ברקע המהפכה המשפטית והמחאה נגדה, כתב השר בן גביר בחשבון הטוויטר שלו כי "אני קורא דו"חות מודיעין ומקבל הערכות מצב שוטפות. החשש משפיכות דמים הוא ממשי". במשטרה אמרו בתגובה כי למרות שהם לא מכירים הנחת עבודה שכזאת, נעשתה בדיקה על ידי ראשי המודיעין ואף אחד לא יודע להצביע על דו"ח שהוכן ומדבר על רצח פוליטי כזה או אחר. הגורמים מסרו כי "בוודאי שאין מידע מודיעיני קונקרטי או דו"ח שכזה - ואין לנו מושג מאיפה השר הביא את הדברים האלה".

בעקבות האירוע הנוכחי ואירועים אחרים, לטענת השר, הוא הודיע למפכ"ל שבתאי כי הוא מתכוון לזמן לשיחת נזיפה את ראש חטיבת הדוברות במשטרה, תת-ניצב שלומי שגיא. בן גביר למקורביו: "הם נמצאים איתי בדיונים הכי רגישים ומדליפים נגדי". הוא גם מתכוון לקצץ את תפקיד היועץ האסטרטגי של המפכ"ל. עוד אמר: "כל סביבת המפכ"ל מנופחת, למה הוא צריך בכלל יועץ אסטרטגי".