לילה לבן במליאה: מצביעים על חוקי דרעי, סמוטריץ' ובן גביר

אחרי 9 שעות של דיון מקדים בוועדה המסדרת החוקים עברו בקריאה טרומית, וחברי הכנסת נערכים לשבוע נטול שינה, אשר במהלכו צפויים להתייצב גם בכירי הייעוץ המשפטי - לקרב חקיקה שרק בסיומו תושבע הממשלה

זמן צפייה: 04:45

חברי הכנסת נערכים לשבוע נטול שינה, אשר במהלכו צפויים להתייצב גם בכירי הייעוץ המשפטי לממשלה, לקרב חקיקה שרק בסיומו תושבע הממשלה. ארבעת החוקים שעל הפרק - חוק דרעי, חוק סמוטריץ', חוק בן גביר והחוק שמבטל את האפשרות של ארבעה ח"כים להתפצל מסיעה - עברו הערב (שלישי) בקריאה טרומית, אחרי 9 שעות של דיון מקדים בוועדה המסדרת.

מי שמחזיק כעת במושכות ומנהל את הדיונים החל מהבוקר הוא ח"כ יריב לוין, שנבחר הבוקר ליו"ר הכנסת כאשר 64 ח"כים הצביעו בעד בחירותו. "אעשה ככל יכולתי כדי למלא את שליחותי זו", אמר לוין, "מתוך הכרה בחשיבותה של הכנסת".

"אני מקווה שהכנסת ה-25 תמלא את ימיה וכי תקום בישראל ממשלה יציבה", הוסיף יו"ר הכנסת הנבחר, "נידרש לעשות מאמץ משותף על מנת לחזק את מעמד הכנסת כרשות המחוקקת. המעמד הזה נפגע באחרונה. נבטיח שהמנדט שניתן לנו ימומש. זכינו כי מתאפשר לנו לכהן בכנסת כנציגי העם כולו".

מספיק היה לשמוע את בנימין נתניהו מתייחס בנאומו לכך שמדובר במינוי זמני - ולא לשמוע התייחסות לכך מצידו של לוין - כדי להבין מדוע בליכוד יש הערכה שלוין ירצה בסופו של דבר להישאר בתפקיד הזה יותר מאשר להתמנות לשר המשפטים, שם הוא לא בטוח עד כמה נתניהו יאפשר לו לקדם את הרפורמות שהוא באופן ובקצב שהוא היה רוצה, ולכן לא פוסלים את האפשרות שבהמשך ייבחנו שמות נוספים בליכוד לתפקיד שר המשפטים.

מיקי לוי מפנה ליריב לוין את כס יו''ר הכנסת
מיקי לוי מפנה ליריב לוין את כס יו''ר הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במקביל למה שמתרחש במליאה, נמשכים גם המגעים לקראת הגעה להסכמים קואליציוניים מלאים מול הסיעות השונות. מול עוצמה יהודית זה נתקע בימים האחרונים בגלל הדרישה של יו"ר המפלגה איתמר בן גביר לזכות וטו בוועדת השרים לחקיקה, ונעשה ניסיון לגבש איזושהי פשרה לפיה בן גביר יקבל תפקיד בוועדה, אך זכות הווטו שלו תהיה מוגבלת, אולי רק לנושאים מסוימים.

השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי המיועד, איתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

הערב פורסם במהדורה המרכזית כי במהלך דיון ועדת השרים לחקיקה שכינס היום שר המשפטים גדעון סער כדי לגבש את עמדת הממשלה היוצאת בעניין חוקי סמוטריץ' ובן גביר, נציגיה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה תקפו בחריפות את החוקים.

בעניין הצעת החוק למינויו של סמוטריץ לשר במשרד הביטחון אמר המשנה ליועמ"שית שרון אפק:  "לא יכול להיות שלא תהיה מוגדרת כפיפות של השר השני לשר הראשי במשרד", כלומר שסמוטריץ' יהיה כפוף לשר הביטחון המיועד יואב גלנט.

"המשמעות היא פיצול של המשרד", אמר אפק לשרים והוסיף: "זו פגיעה באחריות של שר הביטחון, בעינינו ההצעה חייבת לכלול כפיפות לשר המכהן הראשי". לא בטוח שסמוטריץ' יתחבר לדרישה הזו של הייעוץ המשפטי להיות כפוף לגלנט, והדרישה הזו עלולה לעורר קשיים.

בעניין החוק שמקדם בן גביר בעניין סמכויותיו במשרד לביטחון הפנים, נציגה נוספת של משרד המשפטים אמרה בפני שרים: "אסור שהמשטרה תהפוך לפוליטית. עצמאות המשטרה תצומצם, שינוי חקיקה כזה לא מתאים לחקיקת בזק לפני הרכבת הממשלה".

נציג המשרד לביטחון הפנים אמר לשרים: "מעתיקים את המודל של צה"ל - אבל צבא עובד מול אויב ומשטרה עובדת מול אזרחים". כל הציטוטים הללו הם של גורמי מקצוע, ולא של דרג פוליטי, מה שיכול לתת לנו עוד פרומו להתנגשות הזאת בין הממשלה החדשה לבין הייעוץ המשפטי.

ח''כ בצלאל סמוטריץ'
ח''כ בצלאל סמוטריץ' | צילום: חדשות 13

עוד פורסם הערב במהדורה המרכזית כי בן גביר הגיע היום לפגישה שיזם עם המשנים ליועמ"שית גיל לימון ועמית הררי, והציג להם את חוק פקודת המשטרה שעתיד לעלות להצבעה מחר בכנסת. החוק, אם יעבור, עתיד להקנות לו כשר כוח גדול לעומת המפכ"ל, עליו הוא יפקד. כידוע, היועמ"שית וסגניה, מתגדים לחוק.

נקודת המחלוקת העיקרית היא ההעמדה לדין, כאשר לפי הפקודה יוכל השר להתערב בהעמדה לדין. הבכירים  התנגדו בתוקף, ומבחינתם זהו עניין שאין השר רשאי להתערב בו. נקודת מחלוקת נוספת היא התערבות בחקירות. בן גביר טען שחשוב לו להתערב בחקירות, אם זה בנושא אלימות בכבישים או הפרוטקשן בדרום.

בנוגע לנקודה זו לא הייתה שלילה מוחלטת, אולם בכירי המשפטים אמרו שמבחינתם זה יכול להיות רק עם אישור של היועמ"שית. בן גביר כמובן התנגד לתנאי זה בתוקף ואמר כי הוא במקום יותר בכיר, ואין היועמ"שית המפקדת שלו, ולכן הוא לא זקוק לאישורה.