רגב: "יישמר הסטטוס קוו בעבודות הרכבת בשבת"

שרת התחבורה נפגשה עם בכירי רכבת ישראל, שהציגו בפניה את הצרכים התפעוליים והבטיחותיים הדרושים. רגב הדגישה כי יותרו עבודות תשתית הקשורות בפיקוח נפש, "כפי שהיה נהוג בממשלות נתניהו". רכבת ישראל תציג לשרה עד לסוף השבוע פתרונות לצמצום העבודות בשבת

זמן צפייה: 05:40

שרת התחבורה מירי רגה קיימה היום (ראשון) דיון בהשתתפות יו"ר ומנכ"ל רכבת ישראל ובכירי משרד התחבורה ורכבת ישראל, בהמשך לפנייתו של שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף שדרש להפסיק את עבודות הרכבת המתייקמות בשבת. השרה קבעה כי "סטטוס קוו עבודות הרכבת בשבת ישמר כפי שהיה בממשלות נתניהו".

במהלך הדיון הוצגו בפני השרה רגב העבודות המבוצעות כיום ברכבת ישראל, וכן הצרכים התפעוליים והבטיחותיים אליהם נדרשת הרכבת, ובכלל זה עבודות תחזוקה מצילות חיים לשמירת חיי אדם. במהלך הדיון הדגישה השרה רגב כי במסגרת העבודות המבוצעות ברכבת יישמר הסטטוס קוו בשבת, וזאת תוך הקפדה כי יבוצעו רק עבודות תשתית הקשורות בפיקוח נפש שנועדו לשמור על חיי אדם ובטיחות הנסיעה.

בתום הפגישה סוכם כי רכבת ישראל תציג לשרה עד לסוף השבוע פתרונות לצמצום העבודות בשבת. מטעם השרה רגב נמסר כי "רכבת ישראל תמשיך לתת שרות מיטבי לאזרחי ישראל".

דיון משרד התחבורה בנוגע לעבודות הרכבת בשבת, מירי רגב
השרה מירי רגב בדיון משרד התחבורה בנוגע לעבודות הרכבת בשבת

עולה השאלה - מה כולל אותו סטטוס קוו ומה הוא אינו כולל. אם שואלים את נציגי הסיעות החרדיות אזי רק פיקוח נפש מותר בשבת, וכל העבודות האחרות שנחוצות לפיתוח תשתיות הרכבת לטווח הארוך, ובראשן פרויקט החשמול, אינן יכולות להתבצע בשבת ובמועדי ישראל.

זוהי אינה הפרשנות שמעניקה הנהלת רכבת ישראל לסטטוס קוו, לאחר שבמשך השנים האחרונות בוצעו עבודות חשמול בימי שבת, ועבודות אלו מתוכננות להמשיך בשבתות עד ליוני 2023 לפי היתרים מיוחדים שהוענקו לרכבת. את פרויקט חשמול הרכבת ניתן לבצע בהדממה מוחלטת של המערכת, אחרת כל פעם שתגיע רכבת צוות העבודות יצטרך לפנות את השטח. שינוי של המצב עשוי להאריך את הזמן הנדרש לפרויקט, או לחילופין לגרום לשיבושים בבימי חול בתנועת הרכבות.

עבודות הרכבת הקלה בשבת
עבודות הרכבת הקלה בשבת | צילום: עמוד הטוויטר של טלי בן עובדיה

כאמור, רכבת ישראל מחזיקה בהיתרים עד סוף יוני 2023 לבצע עבודות בשבתות ובמועדי ישראל. אם ההיתרים האלו ישונו על ידי משרד העבודה באופן שיכבול את ידיה של הרכבת, האם זו שמירה או פגיעה בסטטוס קוו? כך או כך ברור שדחיית העבודות בפרויקט החשמול תוביל להוצאות כספיות משמעותית ואובדן הכנסות למשק, כיוון שהחשמול אמור לאפשר לרכבות לנוע מהר יותר ולשפר את התחבורה הציבורית הנכשלת בישראל.

נוסעים ברכבת ת''א השלום
נוסעים ברכבת ת''א השלום | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

הבוקר שלח השר גולדקונפף מכתב לשרת התחבורה ולראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו נכתב: "הובא לידעתי כי מתקיימות עבודות בשבת ע"י רכבת ישראל, במסילת תל אביב בין מחלף רוקח למחלף ההלכה, שאין עונות להגדרה של פיקוח נפש. בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בין מפלגות הליכוד ויהדות התורה, סוכם כי עבודות אלו יופסקו", ציין גולדקנופף. "לא נוכל להשלים עם המשך מצב זה".

שרת התחבורה לשעבר מרב מיכאלי הגיבה על דרישתו של גולדקנופף ואמרה: "מחיר עצירת עבודות הרכבת בשבת - פגיעה אדירה בציבור הנוסעות והנוסעים ברכבות ובתחבורה הציבורית. כשרת התחבורה קיבלתי החלטה דווקא להגביר את העבודות בשבת. ככה סיימנו חלק גדול מפרויקט חשמול הרכבות מוקדם מהצפוי, והרכבות לצפון חוזרות. קוראת לרגב לא להיכנע לדרישות ההזויות של גולדקנופף".