לחץ בקואליציה: תומכי הרפורמה דוחפים לחקיקה חד-צדדית

"נחוש מתמיד לקדם את הרפורמה", כך סיכם השר לוין את השבוע הזה, ששיאו בדרמה בכנסת, במרד בקואליציה - וגם בהקפאת שיחות ההידברות. לבית הנשיא לא צריך לחזור להרבה זמן, מכיוון שהמתווה די מגובש - ונותר רק להשלים פרטים לא רבים

זמן צפייה: 07:17

"נחוש מתמיד לקדם את הרפורמה המשפטית", כך סיכם הערב (שישי) שר המשפטים יריב לוין את השבוע הזה, ששיאו בדרמה במליאת הכנסת, במרד בקואליציה - וגם בהקפאת שיחות ההידברות על ידי יאיר לפיד ובני גנץ. השאלה הגדולה שצריך לשאול הערב היא האם השיחות בבית הנשיא יחודשו, וגנץ מבהיר שהוא מוכן ללכת מחדש לשיחות.

"אנחנו רוצים להבטיח שהתנאים לקיומן של השיחות מתקיימות", אומר גנץ בריאיון שישודר מחר בתוכנית "המטה המרכזי", "רוצים להבטיח שהוועדה מוקמת כפי שסוכם שהיא מוקמת, שאין איומים חוזרים בחקיקות חד-צדדיות. כמי שקרא ראשון לקיומן של שיחות - אני חושב שחשוב יהיה לחזור אליהן".

השאלה היא מה קורה בצד השני של המפה הפוליטית, כאשר גם היום קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצויות עם בכירי מפלגתו ובכירים בקואליציה, שמפעילים עליו לחץ כבד מאוד ללכת לחקיקה חד-צדדית. נתניהו מבין היטב שהמשמעות של זה היא פיצוץ השיחות והחזרת המדינה לסף התהום, כפי שראינו במחאה שהתלהטה בחודשים פברואר ומרץ השנה.

לפיד וגנץ
ראש האופוזיציה יאיר לפיד ובני גנץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

נתניהו יצטרך לקבל החלטה כיצד לתמרן את הלחץ הפוליטי הזה, והמעשה הפוליטי האחרון שהוא עשה ביום רביעי רק זימן אליו לחצים כבדים יותר, במה שהיווה למעשה תמרון פוליטי מוצלח של לוין ושמחה רוטמן, שלא רוצים לראות את הפשרה שמתגבשת בבית הנשיא.

לבית הנשיא לא צריך לחזור להרבה זמן, מכיוון שיש כבר מתווה די מגובש, ונותר רק להשלים פרטים לא רבים, למשל בחוק היועמ"שים בו נותר סעיף ללא הסכמה - האם עמדת היועצים המשפטיים תהיה מחייבת או לא. הרבה פרטים אחרים כבר נסגרו, אך השאלה האם נתניהו יודע לרתום את הקואליציה שלו לעניין הזה ולעמוד מול הגורמים הניציים בקואליציה.

רה''מ בנימין נתניהו בכנסת
רה''מ בנימין נתניהו בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי) התראיין הערב בתוכנית "אלמוג בשישי", והגיב לדברים של לוין: "זה לא חדש שלוין, בן גביר, סמוטריץ' ורוטמן רצו כל הזמן לפוצץ את השיחות בבית הנשיא ולחזור לחקיקה חד-צדדית, ולעזאזל המחיר שהמדינה תשלם".

ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי) מסר בתגובה: "מוטב שאת הנחישות יפנה שר המשפטים כדי לחבר מחדש את העם שלנו, וכן לחזק את ביטחונה וכלכלתה של המדינה. ישראל צריכה עכשיו הסכמות רחבות ומעט שקט, ולא מהפכה משפטית חד צדדית".

Whatsapp Image 2023 03 27 At 1
ההפגנה מחוץ לכנסת בירושלים, מרץ 2023 | צילום: גילי יערי, פלאש 90

מובילי "ההתנגדות לדיקטטורה" מסרו: "לוין הכריז היום בשנית מלחמה כנגד הדמוקרטיה הישראלית. הוא גזר בדבריו היום העמקה של המשבר הכלכלי והעמקת הקרעים בעם. הפנטזיות הדיקטטוריות של לוין יפגשו בעם ישראל שנחוש לשמור על ערכי מגילת העצמאות - שוויון וחופש. קוראים לציבור הרחב לצאת מחר בהמוניו לקפלן ולמוקדי המחאות ולהבהיר ללוין ולנתניהו שדיקטטורה לא תהיה במשמרת שלנו".