אחרי שעות של דיונים: "חוק דרעי-סמוטריץ'" אושר במליאה

בתום לילה לבן, הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את החוק המכשיר את את מינויו של יו"ר ש"ס לשר על אף עברו הפלילי, ומעביר ליו"ר הציונות הדתית סמכויות ממשרד הביטחון. לקראת השבעת הממשלה, יו"ר הכנסת הזמני לוין התפטר מתפקידו

זמן צפייה: 08:16

אחרי שעות של דיונים ובתום לילה לבן בכנסת, המליאה אישרה הבוקר (שלישי) ברוב של 63 חברי כנסת בקריאה שנייה ושלישית את מה שמכונה "חוק דרעי-סמוטריץ'" - הצעת חוק-יסוד: הממשלה, תיקון מס' 11, המכשיר את את מינויו של ח"כ אריה דרעי לשר, ומעביר לסמוטריץ' את הסמכויות הנוגעות לתיאום פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי ממשרד הביטחון.

לפי התיקון לחוק, רק מי שנידון לעונש מאסר בפועל לא יוכל לכהן כשר, וזאת במקום הנוסח שהיה קבוע בחוק עד ההצבעה לפיו כל מי שנידון לעונש מאסר, גם אם לא בפועל, לא יוכל לכהן כשר.

לאחר שעברו החוקים במליאה, יושב ראש הכנסת, ח"כ יריב לוין, הגיש את התפטרותו מהתפקיד, זאת לקראת השבעת הממשלה הצפוייה להיערך ביום חמישי, ולקראת מינויו לשר המשפטים בממשלת נתניהו המסתמנת. התפטרותו תיכנס לתוקף בעוד 48 שעות. ביום חמישי, עם השבעת הממשלה, ימונה יו"ר כנסת מטעם הליכוד - אך זהותו עדיין לא ידועה.

בנימין נתניהו ויריב לוין
בנימין נתניהו ויריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מיד לאחר העברת החוק במליאה, נמסר ממפלגת יש עתיד: "חוק דרעי הוא הוכחה נוספת לחולשתו המביכה של נתניהו מול שותפיו הקיצוניים. ביבי חלש ודרעי ידע שהוא יכנע לו, כמו שהוא נכנע לכולם. לא חיילי צה״ל, ניצולי שואה או מאבק ביוקר המחייה מעניינים אותם. לא הרצון להטיב איתכם, אזרחי המדינה אלא רק להכשיר אדם מורשע בפלילים להיות שר בממשלה בהפרעה".

גם שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ תקף את תיקוני החוק ואמר: "בהמשך לאישור שלי ושל רה"מ, דיבר הרמטכ"ל עם רה"מ המיועד ח"כ נתניהו וביקש להעביר את הבעיות המסתמנות במערכת ההפעלה של הצבא. הסלמה כזו, נוכח הפיצול המסתמן וחוסר הניהול הקוהרנטי היא דבר צפוי לחלוטין שיקרה פה במדינת ישראל. דם עלול להשפך, חבל שאנחנו לא שמים לב לזה, עוד יותר חבל שנשלם את המחיר הזה".

שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון כתבה בחשבון הטוויטר שלה: "רגע עצוב לכנסת ישראל, מורידים את הרף הנורמטיבי בחוק יסוד כדי שמורשע יוכל לכהן כשר. אלה הם פניה של הממשלה המסתמנת. ‏וזו רק ההתחלה. ‏זה מה שסופגים בני הנוער והאזרחים בכלל, יחד עם החוקים שיתירו אפליה וגזענות. ככה מעודדים משילות וסדר? זה יותר בכיוון של: "ראיתי את הארץ והנה תהו ובהו...".

אריה דרעי
יו''ר ש''ס, אריה דרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מיד עם העברת "חוק דרעי" בקריאה שלישית הגישו חברים בקבוצת "מבצר הדמוקרטיה", באמצעות עו"ד דפנה הולץ לכנר, עתירה דחופה ביותר לבג"ץ בבקשה לביטול החקיקה, וכן בקשה לצו ביניים שימנע את כינוס ישיבת הכנסת לכינון ממשלה עד להכרעה בעתירה, ולחילופין צו ביניים שימנע את השבעתו של דרעי לשר עד להכרעה בעתירה.

גם התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד החוק, בטענה כי "התיקון הוא תיקון חוקתי שנתקבל תוך שימוש לרעה בסמכות המכוננת, הפוגע בשיטת המשטר הישראלית". יו"ר התנועה, עו"ד אליעד שרגא מסר: "יום שחור משחור בו הכנסת הכניסה לספר החוקים של מדינת ישראל תעודת כשרות לעבריין מועד".

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון התראיין הבוקר לתוכניתם של ספי עובדיה ויניר קוזין בגלי צה"ל, ובהתייחס להעברת הסמכויות לסמוטריץ' שלח מסר לרמטכ"ל הבא הרצי הלוי: "אם זה יגיע למצב התנגשות עם הממשלה - אין ברירה, לפעמים אין מנוס מלהתפטר"

בנימין נתניהו ואביב כוכבי
בנימין נתניהו ואביב כוכבי | צילום: קובי גדעון/ לע''מ, רויטרס

אמש פורסם בחדשות 13 כי בצל החשש בצה"ל בעקבות השינויים שדרשו סמוטריץ' ובן גביר בהסכמים הקואליציוניים מול הליכוד, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו קיים בסוף השבוע האחרון "שיחת הרגעה" עם הרמטכ"ל אביב כוכבי. מצידו, כוכבי הביע את דאגתו מהעברת סמכויות מצה"ל לגורמים חיצוניים, וביקש ממנו שינתן לצה"ל להביע עמדתו המקצועית לפני החלטה או חקיקה, ושעמדת הצבא תשמע לפני כל קבלת החלטה. כוכבי גם הביע דאגה עמוקה מההשתלחות בצה"ל ופגיעה באנשיו.

גורמים בכירים בצה"ל סיפרו כי זו היתה "שיחה לא נעימה", וכי הרמטכ"ל כוכבי היה עצבני ואמר לנתניהו: "למה אתה לא מביע תמיכה בצה"ל? אני מבקש שכל החלטה וחקיקה לגבי צה"ל וסמכויותיו לא תילקח לפני שישמעו את העמדה המקצועית של צה"ל".